מסיבת כבדים: כשהמטבח האשכנזי מפתיע בתוך פיתה

חשבתם שנלך לסנדר בפיתה כדי להריץ עליהם דאחקות? גם אנחנו חשבנו. אבל אז טעמנו את הכבד קצוץ בפיתה

כבד קצוץ בפיתה. סנדר (צילום: דוד ששון)
כבד קצוץ בפיתה. סנדר (צילום: דוד ששון)

השלב הממיין ב"מאסטר שף" עונה 7 היה שלב הפיתה. המתמודדים אותגרו להגיש מילוי מקורי וטעים בתוך הנרתיק הגלוטני. בניגוד לשאר השלבים, אין לי ספק שזה שלב שהייתי עובר, כי לתוך הפיתה הייתי דוחף קלופס, אותו קציץ בשר יהודי אירופי מכובס בציר רותח, ממתכון שסבתא שלי לימדה אותי. סבתא שלי הייתה מכינה סיר שלם לחג, ובחול המועד היינו מחממים במיקרו ומכניסים לפיתה. לפני שאיל שני חשב על הקונספט של לדחוף כל דבר לפיתה, משפחות ברחבי הארץ עשו זאת במסגרת "ארוחות שאריות".

סנדר בפיתה מנסה לעשות בדיוק את זה. מסעדת האוכל המזרח אירופי של זמי שרייבר בלוינסקי פתחה לפני כמה חודשים דוכן פיתות ובו מאכלים מהמטבח שחוטף מכות בהפסקה אבל שולט במערכת המשפט ובתקשורת. כלומר, האשכנזי. בעבר היה ניתן למצוא בו גם חמין בפיתה, אבל עכשיו כשכבר קיץ יש בו מאכלים יותר סטנדרטים כמו קבב, קציצות, סוג־של־שווארמה, וגם, כן, גפילטע וכבד קצוץ. אפילו שהגפילטע בפיתה הוא בפירוש הרמה להנחתה, החלטתי לא להיכנע לגימיק ולתת צ'אנס למאכלים שבאמת אמורים להיות טעימים. נבחנו פיתה עם קציצות ברוטב אדום וכן פיתה עם כבד קצוץ.

שלוש קציצות ברוטב הוגשו עם סלט, חציל מטוגן ושליכטה של טחינה. הקציצות המבושלות היו די רכות, הרוטב היה סולידי ומוצלח, ועם החצילים והטחינה התקבלה מנה רכה וטעימה. לא היה בה שום דבר מיוחד מדי, טעמה נשכח לחלוטין כעבור כמה שעות, אך ב־28 ש"ח היא פיתה בשרית ראויה בתמחור הוגן שמומלצת לכל הרעבים העוברים במקום.

הכבד קצוץ הוא כבר סיפור אחר. הכבד בסנדר הוא מהסוג המחוטט, הגושי. כזה שקוצצים גס עם ביצים קשות. הוא נכנס לפיתה עם חזרת, חציל מטוגן וחמוצים. ואפשר להגיד: מדובר בהברקה. הרעיון של להכניס פטה כבד בסנדוויץ' כבר נהגה על ידי הצרפתים, אך כאן הוא מקבל מקום של כבוד כעיקר המילוי, ועם החזרת, החציל והחמוץ מתקבל ביס שהוא חדש. סנדוויץ' מבריק ויחסית קליל שניתן גם לשמור לאחר כך. פיתה עם כיס שכשאתה יוצא מהחדר היא מדברת עם הצעצועים שקמים לתחייה ואומרת "אני הגרסה הבשרית והטובה יותר של סביח". והיא צודקת.

חשבון: 28-30 ש"ח למנות בשריות בפיתה, 20 ש"ח לכבד קצוץ
מדד הטראש: וואלה מאוזן יחסית
אופציה טבעונית: אין
וייב: מינימליסטי, אסתטי ונעים
טעים: אחלה. ארבעה כוכבים

סנדר