לא הייתם ילדים טובים: 7 הסנטה קלאוסים הכי מרושעים על המסך

הייתם טובים? סנטה קלאוס בא, ילדים (צילום: שאטרסטוק)
הייתם טובים? סנטה קלאוס בא, ילדים (צילום: שאטרסטוק)

נכון הזקן החביב שיורד בארובות של זרים ומחלק להם מתנות? אז הוא לא תמיד כל כך נחמד. רק עכשיו יש סרט קולנוע שהופך אותו לגיבור האקשן שלא ידעתם שאתם צריכים, אבל הוא לא הראשון ששיחק עם דמותו. נגיד, הסרט שהפך אותו למפלצת מיתולוגית שצריך לכלוא, או גרוע מזה, הסרט שהוא מל גיבסון

8 בדצמבר 2022

סנטה גיבור האקשן: "מי מפחד מסנטה?"

סרטי אקשן וחג המולד זה שילוב מנצח. יש, למשל, את האובססיה של שיין בלאק ("נשק קטלני", "קיס קיס בנג בנג") לחג לאורך הקריירה שלו, וכמובן סרט האקשן הטוב ביותר אי פעם – "מת לחיות" – מתרחש כולו בערב חג המולד. אז זה מפתיע שרק השנה, הוליווד סוף-סוף נתנה לנו במתנה סרט אקשן בכיכובו של האיש השמן עצמו – סנטה קלאוס! ב"מי מפחד מסנטה", שהופק על ידי הסנדק של סרטי האקשן המודרניים דיוויד ליץ' ("ג'ון וויק", "דדפול 2"), כוכב "דברים מוזרים" דיוויד הארבור משחק את הקדוש ניקולס בעצמו (לא חקיין, לא איש בחליפה, הדמות המיתית עצמה!) שנאלץ להציל משפחה מסכנה מקבוצה של שודדים אכזריים. אם הביקורת שלכם על "מת לחיות" הייתה שחבל שברוס וויליס שיחק שוטר, ולא יצור קסום שחי בקוטב הצפוני – זה הסרט בשבילכם!

סנטה הרצחני: "האמת על סנטה"

ב-2006, כוכב ה-WWE ביל גולדברג, התעלם משמו היהודי וגילם את סנטה קלאוס בתור מפלצת רצחנית שהורגת את כל מי שנמצא ב"רשימה הרעה" שלו בדרכים מתאימות לחג (חונק אותם עם ליקר ביצים, זורק עליהם את הכוכב שעל עץ האשוח, הורג אותם עם חנוכייה). "האמת על סנטה" לא זכה אפילו להיות מוצג בבתי קולנוע, וקיבל ביקורות פושרות שיצא ב-DVD. אבל הוא כן התשובה לשאלת הטריוויה: באיזה סרט חג מולד מופיעים פראן דרשר וג'יימס קאן?

סנטה המרושע: "נקמת הפטיש העברי"

כאשר יוצרי "נקמת הפטיש העברי", סרט בכיכובו של אדם גולדברג כגיבור אקשן יהודי בסגנון שאפט או דולומייט, חשבו על נבל לסרט החנוכה שלהם, התשובה כנראה הייתה ברורה: סנטה! ולא סתם סנטה, סנטה מרושע במיוחד בגילומו של אנדי דיק ("עיקר החדשות", "המופע של בן סטילר") שרוצח את אביו, הסנטה הנחמד, ולוקח על עצמו את התפקיד ומשימה חדשה להרוס את חגי דצמבר הלא-נוצריים, חנוכה וקוואנזה. דיק שופך את כל הסליזיות שלו לתפקיד הזה (ויש הרבה) והופך את סנטה לנבל בונד/סרט אקשן מהאייטיז שהוא צריך להיות כאן. 

סנטה הרובוט: "פיוצ'רמה"

בעתיד המשוגע של סדרת האנימציה האהובה יש באמת סנטה קלאוס- והוא רובוט! אבל יש גם חדשות רעות: בגלל טעות בתכנות שלו, הוא שופט את כולם (חוץ מזוידברג) לרעים, ומעניש אותם בעזרת רובה לייזר ומספר נשקים עתידניים שונים. סנטה הרובוט, שדובב בפרק הראשון על ידי הכוכב האורח ג'ון גודמן, לפני שהוחלף על ידי המדבב ג'ון דימאג'יו, הופיע מספר פעמים בסדרה ואף עזר לחבורה להילחם בחייזרים מרושעים עם קצת עזרה מחבריו קוואנזה-בוט (בדיבובו של קוליו ז"ל) וזומבי החנוכה (בדיבובו של מארק האמיל יבדל"א). 

סנטה המפלצת: Rare Exports: a Christmas Tale

אם באמת תעצרו רגע ותחשוב על זה, סנטה הוא די מוזר. הוא יצור דמוי-אדם בעל חיי נצח שחי באזור שכוח-אל מוקף בעבדים קטנים. סנטה הוא מפלצת! וזה בדיוק הקונספט של סרט האימה הפיני Rare Exports-A Christmas Tale, בו חבורה של חוקרים מנסים לכלוא את סנטה קלאוס המפלצת, וכפי שאתם יכולים להניח הרבה מתים בדרך. קצת כמו "הדבר" של ג'ון קרפנטר אבל יותר כריסטמסי. 

סנטה האנטישמי: Fatman

אוקי, עלילת הסרט הזה מ-2020 בכיכובו של מל גיבסון היא לא שסנטה קלאוס שונא יהודים. למען האמת, אני די בטוח שיהודים לא מוזכרים בסרט. אבל לא יכולתי לוותר על הכותרת הזו. בכל מקרה, זה עוד סרט אקשן בכיכובו של קריס קרינגל, הפעם הוא צריך להתמודד עם מתנקש בגילומו של וולטון גוגינס ("סגני מנהל", "שמונה השנואים") שנשכר על ידי ילד מפונק שלא קיבל את מה שרצה לחג המולד. Fatman הוא אחד מתוך 11 סרטים שמל גיבסון כיכב בהם בשנתיים האחרונות, אז ללא ספק תרבות הביטול יצאה משליטה!

סנטה השחקן: "די שיגעת!"

המערכון הזה מתוך העונה השנייה של סדרת המערכונים המעולה של טים רובינסון בנטפליקס, מציג טוויסט שונה על סנטה גיבור האקשן. המערכון מתחיל כטריילר אלים וגס במיוחד לסרט אקשן בשם "הבלש קראשמור" שרק בסופו מתגלה הפואנטה: גיבור הסרט הוא סנטה קלאוס בכבודו ועצמו שיצא לקריירה חדשה בתור שחקן. בחלק השני של המערכון, סנטה (בגילומו של השחקן ביף וויף, אותו אולי תזהו מתפקידים קטנים ב"דייב" ו"הכול בכול מקום בבת אחת") יושב לראיון על הסרט אך מתגלה כשחקן פלצן במיוחד ומתרגז כאשר המראיין מעז לשאול על עבודתו כמחלק מתנות בחג המולד. המערכון גם חושף עובדה חדשה על סנטה: הוא ראה את כולכם ערומים. 

סנטה המוסלמי: "איש משפחה"

אחרי כל הגרסאות המזוויעות האלה של סנטה קלאוס, יהיה נחמד לסיים עם גרסה די רגילה, עם טוויסט קטן: סנטה הוא מוסלמי. זה הכול. הוא לא רוצח, הוא לא מפלצת, הוא פשוט חבר בדת שלא הייתם מצפים שיהיה. בפרק הזה של "איש משפחה", אנחנו מגלים סנטה מסכן וחולה אחרי מאות שנים של ייצור וחלוקת צעצועים. כשהוא על ערש דווי מול סטואי ובריאן, הוא אומר שהוא בקרוב יהיה עם אללה, ולמרות שהרופא השדון שלו מתרץ את זה כהזיות, אנחנו, כמו סטואי, נשארים קצת מבולבלים.