הנתונים של ספוטיפיי ויוטיוב מלמדים: פופ ישראלי הוא מוצר נחשק

אנה זק (מתוך יוטיוב)
אנה זק (מתוך יוטיוב)

בזמן שאתם משוויצים עם הטעם המוזיקלי המשובח שלכם שספוטיפיי ארגן מההאזנות השנתיות שלכם, כדאי לקחת רגע להסתכל על הנתונים הארציים, שמוכיחים: גם ילדי הטיקטוק רוצים את הפופ שלהם קודם כל דובר עברית

סיכומי השנה בפלטפורמות הסטרימינג כבר זורמים אלינו. עם כל הכבוד להמונים שמשתפים בגאווה כמה הם האזינו לביונסה וקנדריק בשנה האחרונה, אותנו מסקרן דווקא לצלול לנתונים הארציים. הבוקר פרסמו ספוטיפיי ויוטיוב את הדירוגים שלהם – והם לא בלתי מעניינים.

בדירוג האמנים המושמעים ביותר בקרב המשתמשים הישראלים של ספוטיפיי מעניין לראות שרק ארבעה מתוך עשרת הגדולים הם אמנים מחו"ל, כאשר הפופולרית מביניהם היא טיילור סוויפט, שהגיעה למקום השישי, והאמן הגדול ביותר השנה על פי ספוטיפיי ישראל הוא עדן חסון. אפשר להסיק שלמרות הגלובליזציה והטיקטוק ומה לא, הישראליות והישראלים עדיין בוחרים להאזין, בהמוניהם, לתוצרת הארץ. הבחירה הזאת כמובן מוצדקת נוכח המצב הבריא של תעשיית הפופ הישראלית, שהולכת ומתעצמת משנה לשנה עם מגוון של אמניות ואמנים מעולים.

לעומת זאת, בדירוג האמנים גם ניתן להיווכח שוב לאחת הבעיות המשמעותיות בתעשייה ישראלית – ייצוג נשי. רק אמנית ישראלית אחת התברגה לרשימת עשרת האמנים המושמעים, וזוהי נועה קירל שהגיעה למקום ה-9. המצב טוב יותר ברשימת השירים המושמעים, שם ניתן לראות שלושה שירים של אמניות בעשרת הגדולים, וגם את המגה-להיט "דובשנייה" שמארח את אגם בוחבוט שהגיע למקום השלישי. "לך לישון" של אנה זק הגיע למקום השני, מתחת ל"היי בייב" של טונה. השיר הנוסף של זק "מי זאת" התברג במקום השמיני, מקום אחד מעל "הולכת איתך" של נרקיס.

בדירוג של יוטיוב הנשים מככבות קצת יותר. ברשימת עשרת הקליפים הטרנדיים ביותר בישראל ניתן למצוא ארבעה שירים של אמניות: "מי זאת" של אנה זק במקום השני, "פעמון" ו"פנתרה" של נועה קירל במקומות החמישי והשמיני ו"קיוט בוי" של נונו במקום השישי. בנוסף עוד שני שיתופי פעולה עם זמרות מככבים: בנאל ציון ושירז אברהם, האנדרדוגס של הרשימה, במקום הרביעי עם "חסרה לי ברמות" ו"דובשנייה" של שחר סאול עם נורוז ואגם בוחבוט כבש באופן לא מאוד מפתיע את המקום הראשון.

עשרת האמנים ואמניות המושמעים ביותר בישראל על-פי ספוטיפיי:

1. עדן חסון
2. עומר אדם
3. איל גולן
4. טונה
5. רביד פלוטניק
6. טיילור סוויפט
7. The Weeknd
8. דרייק
9. נועה קירל
10. אד שירן

עשרת השירים המושמעים ביותר בישראל על-פי ספוטיפיי:

1. טונה – היי בייב
2. אנה זק – לך לישון
3. שחר סאול – דובשנייה
As It Was – Harry Styles .4
Glass Animals – Heat Waves .5
6. עדן חסון – מה פספסתי
7. פול טראנק – סתלבט בקיבוץ
8. אנה זק – מי זאת
9. נרקיס – הולכת איתך
10. טונה – סהרה Live

עשרת הקליפים הטרנדיים ביותר בישראל 2022:

1. שחר סאול – דובשנייה מארח את אגם בוחבוט ונורוז (Prod. by Ishta, Triangle)
2. אנה זק – מי זאת || Anna Zak – Mi Zot
3. עומר אדם – לבד על המיטה (Prod By Gil Vain & Tal Castiel)
4. בנאל בן ציון ושירז אברהם – חסרה לי ברמות
5. נועה קירל & איתי גלו – פעמון | Noa Kirel X Itay Galo – Paamon
6. Nunu X Sagi Kariv – Cute Boy | נונו X שגיא קריב – קיוט בוי
7. עדן חסון – עושה לי צרות | Eden Hason – Osa Li Zarot
8. נועה קירל – פנתרה (Prod. By Jordi)
9. אושר כהן – אהובי לב אדום
10. אייל גולן – בזמן האחרון (Prod. by Offir Cohen & Nadav Asulin)