הפסקול הרשמי של תל אביב: הרבה פחות מיוחדת ממה שחשבתם

עומר אדם (צילום: רמי זרנגר)
עומר אדם (צילום: רמי זרנגר)

שירות הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי החל לפרסם דירוגי האזנה עירוניים בערים הגדולות מסביב לעולם. גם תל אביב ברשימה והתוצאות מפתיעות, בעיקר בהשוואה לדירוג הישראלי הכללי

12 בנובמבר 2021

ספוטיפיי, האפליקציה שמאחורי שירות הסטרימינג המוזיקלי המוביל בעולם, היא גם יצרנית מדד ההאזנות המקובל ביותר בתעשיית המוזיקה, והחל מהשבוע מפרסמת ספוטיפיי לא רק את מצעד המושמעים הארצי שלה בכל מדינה, אלא גם את הדירוג העירוני בעשרות מהערים הגדולות בעולם. מקומה של תל אביב לא נפקד מהרשימה והנתונים מעניינים למדי:

1. אפס מאמץ // סטטיק ובן אל עם נטע ברזילי
2. Industry Baby // ליל נאס X וג'ק הארלו
3. Stay // דה קיד לארוי וג'סטין ביבר
4. חצי דפוק // עומר אדם
5. Love Nawantiti // סיקאי
6. Bad Habits // אד שירן
7. הולכת איתך // נרקיס
8. סחרחורת/בדד // טונה ועומר אדם
9. Heat Waves // גלאס אנימלז
10. Pepas // פארוקו

ראשית, בולטת העובדה שתל אביב הרבה פחות מיוחדת ממה שהיא חושבת: הרשימה התל אביבית כמעט ואינה שונה מהמצעד הישראלי הכולל, והטבלה בשתיהן נבדלת בעיקר בכך שבדירוג הכלל-ישראלי ישנם שלושה שירים של עומר אדם בטופ טן ובמצעד התל אביבי רק שניים. חשוב לציין כי ספוטיפיי מפרסמת את דירוג השירים המואזינים ביותר אך לא את מספר ההשמעות.

עובדה מעניינת נוספת היא ששני המצעדים מתאפיינים בנוכחות מסיבית של מוזיקה לועזית (שישה שירים ברשימה העירונית וחמישה שירים בארצית), בדגש ברור על מוזיקה שחורה וטראפית ועם שמות שאומרים מעט מאוד לישראלי הממוצע, כמו סיקאי, פארוקו ודה קיד לארוי, שמות שיש בהם כדי להצביע על פרופיל המאזינים הצעיר בספוטיפיי.

שאלנו את דוברות ספוטיפיי בישראל האם הדימיון בין המצעד הארצי והעירוני נובע מכך שרוב משתמשי ספוטיפיי בארץ גרים ו/או עובדים בתל אביב, והתשובה הייתה שמספרי הסטרימינג הכללים בישראל רחוקים מלהיות תואמים לעיר אחת וכי נראה שמדובר במדגם מייצג של דפוסי ההאזנה הישראלים.