גוד בלס אמריקה (ואת צרפת גם): אוכלים את ה-4 ביולי

שף דן פלס מייצר תפריט אמריקאי-צרפתי בביסטרו גרינברג לכבוד חגיגות הבסטיליה וה-4 ביולי, וגם קיטו קאטו, אגאדיר, מגרב ושואורום בייקהאוס מפציצים במנות עטורות פסים וכוכבים. גוד בלס אמריקה

השדרה החמישית פינת שאנז אליזה (צילום: אנטולי מיכאלו)
השדרה החמישית פינת שאנז אליזה (צילום: אנטולי מיכאלו)
2 ביולי 2020

איפה נפגשים ניוקי פריזיאן אווריריים ועוף מטוגן מושחת בסגנון ניו אורלינס? בגרינברג ביסטרו, בתפריט צרפתי־אמריקני  לכבוד הארבעה ביולי ויום הבסטיליה. "אוכל מייצר גשר בין תרבויות", אומר השף דן פלס. "בשנות ה־80 וה־90 טבחים מצרפת כמו אריק ריפר ודניאל בולו הגיעו לניו יורק ופתחו מסעדות. עד שנת 2006 בניו יורק לא היו בכלל כוכבי מישלן ופתאום נוצר בום של אוכל צרפתי".

משרת סו שף בז'ן ז'ורז', מסעדת שלושה כוכבי מישלן מהידועות בעולם, החדירה בפלס אהבה לפרשנות הניו יורקית לבישול הצרפתי. באווירה במטבח הוא נזכר בספק חיוך ספק דכדוך בגלל אישיותו של השף הראשי, "איש מטיל מורא ששולט בדברים. מחבת לא חטפתי ממנו אבל דג כן, ביום הראשון שלי בעמדת הדגים. בישלתי את הדג חצי דקה יותר מדי והוא התעצבן, תפס את הדג וזרק עלי". לאחר חמש שנים וחצי עזב פלס את המסעדה, עבד שנה בקייטרינג והחליט לחזור לארץ. כעת הוא בגרינברג ביסטרו, כתף אל כתף עם השפים אליאב גולדנברג ויונתן רושפלד.

מנות שיצר פלס כבר השתלבו בתפריט הקבוע וכעת הוא חתום על ספיישלים ליום העצמאות הצרפתי והאמריקני – שש מנות שנחלקות שווה בשווה בין המטבחים: סלמון על פירה קרם שמיר עם קציפת לימון, חזרת לבנה, איקרה וקריספי סלמון סקין ("אלה טעמים שמזוהים עם הקהילה היהודית בניו יורק וקיבלו תרגום קצת יותר מפונפן ומדויק"), באחה פיש טאקוס – דג ים בטמפורה עם סלט כרוב מוחמץ ומיונז צ'יפוטלה ועוף מטוגן עם ביסקיטס מלוחים, דבש ותבשיל קייל ובייקון מהצד האמריקאי; ואספרגוס בהולנדייז ("מנה קלאסית בז'ן ז'ורז', כולל רוטב שאני מכין כל שעתיים ופטריות בחריצה מסוימת"), לובסטר & שרימפס בורגר וניוקי פריזיאן מצרפת (64־94 ש"ח).

את חגיגת הפיוז'ן חותם קינוח PARIS-NY – עוגת שוקולד חמה של ז'ן ז'ורז' וגלידת חלב ופבלובה עם אפרסק צלוי וריבת רוברב (44 ש"ח). תפריט השדרה החמישית פינת שאנז אליזה יוגש בתאריכים 4-14.7 והוא כנראה הדבר הכי קרוב לכוכבי מישלן שיש כרגע בעיר.
א.צ.גרינברג 25 (אזורי חן) תל אביב, 072-3929859

דן פלס על הגריל (צילום: אנטולי מיכאלו)
דן פלס על הגריל (צילום: אנטולי מיכאלו)

עוד הפתעות טעימות לארבעה ביולי

במסעדה־מעדנייה הצפון אפריקנית מגרב משיקים תפריט המבורגרים חדש ולא שגרתי, מחווה לארה"ב שתוגש מעתה בשעות הצהריים: אונזה בורגר – המבורגר נתח קצבים תוצרת בית עם מטבוחה, באבא גנוש, טחינה ועמבה (56 ש"ח), מגרב בורגר – המבורגר נתח קצבים ראגו כרוב ובריסקט מעושן (56 ש"ח) ועוד.
מגרב

המבורגר מגרב (צילום: לילך אוזן)
המבורגר מגרב (צילום: לילך אוזן)

במסעדה היפנית קיטו קאטו יכין השף יאמה סאן ספיישלים של מנות יפניות שעשו עלייה לאמריקה והוטמעו בתרבות הקולינרית של המעצמה החזקה בתבל: המבג – המבורגר ואגיו ברוטב דמי גלאס יפני, קימצ'י, לחמניית באן וצ'יפס (80 ש"ח), באו באן – לחמנייה מאודה במילוי עוף, במבו שוט ופטריות שיטאקי (37 ש"ח) ועוד.
קיטו קאטו

המבג קיטו קאטו (צילום: דרור עינב)
המבג קיטו קאטו (צילום: דרור עינב)

מנות בהשראת סדרות וסרטים יוגשו באגאדיר ביום העצמאות האמריקני: ביג קהונה מהסרט ספרות זולה – שלוש קציצות (110 גרם כל אחת) עם פרוסות אננס, טבעות בצל מטוגנות ורוטב סרירצ'ה (64 ש"ח), בורגר פלפלים לוהטים ורוטב גבינה כחולה מהסרט טיפשים בלי הפסקה (55 ש"ח) ולחמניה מתוקה במילוי עוף בציפוי פריך עם רוטב טרטר וצ'דר מומס בסגנון לוס פויוס הרמאנוס משובר שורות (49 ש"ח).
אגאדיר 

המבורגר מהסרטים באגאדיר (צילום: איתן וקסמן)
המבורגר מהסרטים באגאדיר (צילום: איתן וקסמן)

בסניפי השואורום בייקהאוס מציינים יום עצמאות אמריקני בסימן מתוק: קולקציית בננה פודינג, קינוח מסורתי מבננות טריות, קרם וניל עשיר ועוד חטאים, בטעמי לוטוס, אוריאו, סוכריות צבעוניות ורד וולווט קטיפתי וסקסי (18 ש"ח) בנוסף לדונאטס, קרונאטס וסינמון באן האהובים.
שואורום בייקהאוס

בננה פודינג לוטוס (צילום: טל עוז)
בננה פודינג לוטוס (צילום: טל עוז)

ביום העצמאות האמריקני מצ'פרת רשת הפיצריות האמריקאית פאפא ג'ונס את הלקוחות ב־40 אחוז הנחה על פיצות משפחתיות ואישיות. יחד איתן ינחת בחיקכם רוטב השום הממכר של הרשת שנותן משמעות חדשה לקשה של הפיצה. הדיל בתוקף בשבת (4.7) בשעות 12:00-חצות, מינימום 69 ש"ח הזמנה בטייק אווי או משלוח.
פאפא ג׳ונס

פאפא ג'ונס (צילום: יח"צ)
פאפא ג'ונס (צילום: יח"צ)