ספר: קונצרט בחולות

ספרן של תמי שם טוב ורחלה זנדבנק, "קונצרט בחולות", הוא ספר מקסים המספר לילדים את סיפור הקמת התזמורת על ידי הכנר האגדי ברוניסלב הוברמן. מומלץ!

"קונצרט בחולות" מתרחש בתל אביב הקטנה בחורף 1936, כאשר גיבור הסיפור, אורי, יוצא עם סבתו הייקית לעבר יעד לא ידוע, בעקבות אנשים הנושאים מזוודות בצורות משונות. תחושת המסתורין בסיפור גוברת כשהרחוב מתמלא עוד ועוד אנשים הצועדים ביחד אל עבר יריד המזרח. שם נפתרת התעלומה – לאן הובילה סבתא את אורי ולאן צעד הרחוב כולו – אל הקונצרט הראשון של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. ושם, מגלה אורי שיש שפה אחת שהוא וסבתו, ולמעשה כל האנשים מבינים: שפת המוזיקה.

בסוף הספר מגלה הקורא שסיפורו של אורי נוגע בסיפור אמיתי ולגמרי מופלא: סיפור הקמת התזמורת על ידי הכנר האגדי ברוניסלבהוברמן. עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה הבין הוברמןאת האסון העתיד להתרחש על יהודי אירופה, והחליט לעזוב קריירה בינלאומית מזהירה, כדי להקים תזמורת יהודית ברמה בינלאומית ביישוב העברי בארץ ישראל. וכך עשה. הוא נסע ברחבי אירופה, בחן נגנים יהודים מתזמורות מובילות, ומתוכם בחר כ-70 איש. הוא סידר להם ולבני משפחתם (כ-800 איש סך הכל) אישורי הגירה לפלשתינה א"י. ובכך הציל אותם מאימי הנאצים. הקונצרט הראשון התקיים בדצמבר 1936, בתל אביב. המנצח האיטלקי הגדול בדורו, ארטורו טוסקניני, ניצח על סיבוב ההופעות הראשון.

book

"קונצרט בחולות" הוא הראשון בסדרת ספרי ילדים לגיל הרך הנוגעת בהיסטוריה התרבותית של היישוב העברי ובחייהם של יוצרים שעשו מהפכות קטנות בחיי המדינה שבדרך.

תמי שם-טוב היא סופרת ילדים ונוער, כלת פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס לאה גולדברג, פרס זאב, פרס דף לספרות ילדים ועוד. בין ספריה, "אני לא גנב", "הסיפור של אליעזר בן יהודה" ו"מהפכת התפוזים של מתי".

רחלה זנדבנק היא עורכת ספרי הילדים והנוער של כתר. זהו ספרה הראשון. אבי עופר הוא מאייר ואנימטור.

איורים: אבי עופר

"קונצרט בחולות" הוא הספר ראשון בסדרת "חלוצים של תרבות", בהוצאת כתר