העירייה שיפצה את מתחם גולדה – הסקייטרים זועמים

במשך עשורים גינת גולדה שמאחורי מוזיאון תל אביב משמשת כמרכז קהילת הסקייטרים בעיר. אז למה העירייה החליפה את הריצוף והציבה מחסומים?

גולדה מתהפכת בקברה. סקייטרים בגינת גולדה. צילום: תמיר מוש
גולדה מתהפכת בקברה. סקייטרים בגינת גולדה. צילום: תמיר מוש
18 באפריל 2018

עוד משנות ה־90, אז נבנה חניון גולדה, החניון שמעליו הוא הרבה יותר מעוד גינה תל אביבית – הוא האבן השואבת ומרכז הקהילה של הסקייטרים התל אביבים. כל ביקור שם בשעות אחר הצהריים יגלה בפניכם חבורות גדולות של רוכבי הקרש, בוגרים וצעירים, שמעבירים את שעותיהם הפנויות בהחלקה על ספסלי השיש אשר הפכו למגרש הביתי שלהם. בשבוע שעבר הגיעו לשם כמה מהצעירים ולתדהמתם גילו שמכורתם נהרסה.

>> המדריך המלא לרחוב טשרניחובסקי המתחדש
>
> 9 הכלבים שעושים את הברים בתל אביב

"יום אחד הגענו וראינו שפועלים שברו את כל השיש והתחילו להחליף אותו בדק עץ. כשכולנו ראינו את התמונות התחרפנו, לא ידענו מה לעשות", מספר ג'ונה הלפמן, סקייטר תושב העיר שמגיע לגולדה מדי יום במשך שנים. "כולנו אמוציונליים מאוד וקשורים למקום, זה המקום הכי חשוב ומרכזי של הסקייטרים בעיר ב־20 השנים האחרונות, ופתאום הוא נעלם לנו בלי שאף אחד מבין מה קורה. אנחנו יכולים לצאת להחליק ברחוב וליהנות, אבל בסוף נרצה תמיד לחזור הביתה, וגולדה זה הבית". לדברי הלפמן הריסת המתחם תפגע לא רק בסקייטרים אלא גם בעיר עצמה. "יש למקום הזה גם ערך תיירותי. אנשים שמבקרים בעיר מכל העולם מגיעים לגולדה לראות את הסקייטרים, זה הפך לספוט מיתולוגי".

צילום: תמיר מוש
צילום: תמיר מוש
צילום: תמיר מוש
צילום: תמיר מוש

חשוב לציין: אף שגינת גולדה משמשת באמת כמקדש הלא רשמי של הסקייטרים, רשמית מדובר בגינה ציבורית המשמשת גם למעבר בין חלקי העיר, להגעה למתחם התרבות הסמוך וגם לטיול שקט עם הכלב. נוכחות הסקייטרים, סבורים בעירייה, מפריעה לכך. בעירייה לא הסתפקו בהחלפת החומרים לכאלה שלא מתאימים לסקטים, אלא גם הקפידו להציב מחסומים (סקייט סטופרז) על חיפוי העץ החדש, כדי למנוע מהגולשים להגיע לשם ולגלוש. בתגובה לכך חיברו הסקייטרים עצומה נגד שיפוץ המתחם ואף הפגינו בזמן העבודות. עד כה חתמו על העצומה כמעט 2,500 איש. "זו חוות גידול וטיפוח של תרבות ואמנות שהולכות יד ביד עם סקייטבורד. יש ילדים שהולכים לצופים, אנחנו הולכים לגולדה", הם מסבירים.

צילום: תמיר מוש
צילום: תמיר מוש
צילום: תמיר מוש
צילום: תמיר מוש

ענר ערד, שמגיע למקום כבר 15 שנה, מתאר את גולדה כ"משכן תרבותי לכל דבר", לדבריו "זה מקום עלייה לרגל. המתחם הוא אחת הסיבות לקיומה של תיירות סקייטבורד בתל אביב. הרבה אנשים איבדו את התקווה ואומרים שאין יותר גולדה, אבל יש קבוצה אופטימית יותר ואני משתייך אליה. בינתיים אנחנו מנסים לקיים מגעים ישירים גורמים בעירייה ולשכנע אותם לשנות את ההחלטה. צריך להבין שאנחנו לא ונדליסטים, אנחנו באים לעשות את הכיף והאמנות שלנו נטו, ואין עוד מקום שיהיה תחליף ראוי לגולדה".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "המתחם המדובר הוא מתחם לישיבה ואירוח של תושבים ומבקרים המגיעים למרחב הציבורי ואינו מיועד להחלקה עבור סקייטרים. המתחם עובר שיפוץ הכולל הוספת ספסלי ישיבה לרווחת המבקרים. הסקייטרים יכולים ליהנות ממתחמי החלקה המיועדים לכך בפארק גלית ומתוכנן לקום מתחם נוסף בגני יהושע".