נקמת הסרגוסים: דגים קטנים ונשכנים פושטים על חופי העיר

סרגוס. מפגש לא נעים. צילום: shutterstock
סרגוס. מפגש לא נעים. צילום: shutterstock

גם הקיץ מתרבות התלונות על הסרגוסים, דגים קטנים ועקשנים שנמצאים בעיצומה של עונת הרבייה שלהם ונותנים ביסים כואבים למתרחצים. "אכלתי אותם לא פעם. אולי זאת הדרך שלהם לנקום", העלתה סברה אחת הננשכות

1 בספטמבר 2021

שמם הרשמי הוא סרגוסים מסורטטים, הדייגים קוראים להם קראס, הם מגיעים לאורך 45 סנטימטר ויש להם שיניים; כן, צריך להכיר בזה – הסרגוסים חזרו לחופי העיר והם נושכים. בשנים האחרונות כבר דיווחנו על הדגים הנשכנים האלו המציפים את חופינו מדי קיץ. ועדיין, צפירת הרגעה: "לא צריך להיבהל", אומר פרופ' אביגדור אבלסון, מבית הספר לזואולוגיה ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט של אוניברסיטת ת״א. "הם לא מסוכנים, בסופו של דבר הפה שלהם קטן ויכולת הנשיכה שלהם מוגבלת". מוגבלת או לא – לחטוף נשיכה כשכל מה שרצית זה קצת צ׳יל בים זה עדיין די מלחיץ.

אלווינה בריצ׳קו מור. צילום עצמי
אלווינה בריצ׳קו מור. צילום עצמי

"הייתי בחוף הילטון הצפוני, בתוך המים והרגשתי נשיכה כואבת", מספרת לנו תושבת העיר אוריאן גרייסרו. "לא ידעתי בדיוק מה זה. הלכתי לחובש והוא אישר שמדובר בדג". גם אוולינה בריצ'קו מור ננשכה על ידי סרגוס: "בשבת האחרונה היינו בחוף בוגרשוב. חטפנו כמה נשיכות מאוד כואבות, ברמה שבסוף יצאנו מהמים וגילינו פצעים של ממש. כבר יום רביעי ועדיין יש לי גלדים על הרגליים. מדובר בהחלט בנשיכה ולא בעקיצה. לא דרמטי בטירוף אבל לא מצפים לזה כשהולכים לים!", היא אומרת. חלק מהמתרחצים אתם שוחחתי ננשכו נשיכות קטנות יותר, אבל חלקם חטפו ביס די רציני ודי כואב.

א׳, שהעדיפה להישאר בעילום שם, היא אחת המתרחצות שחטפו ביס רציני יותר מהדגים המבקרים. "נכנסתי למים עם הילד וראינו שכל הרדודים מלאים דגיגים קטנים. בעמוקים כבר ראינו דגים די גדולים שנראו בוגרים. הילד קצת נבהל, אבל אמרתי לו שאין מה לחשוש, הם לא נושכים, ואז הרגשתי נשיכה. הרמתי את הרגל וראיתי שיורד לי דם! כשיצאתי מהמים ניגשה אליי אישה ושאלה אם גם אותי הרגע נשכו, היה לה סימן נשיכה על הרגל. גם חטפתי ביס וגם שברו לי את המילה מול הילד", היא מסכמת. "האמת שהסרגוסים האלו די טעימים, אכלתי אותם לא פעם. אולי זאת הדרך שלהם לנקום".

אוריאן גרייסרו. צילום עצמי
אוריאן גרייסרו. צילום עצמי

שבי רוטמן, ביולוגית ימית וחוקרת דגים, אמרה לנו בראיון קודם כי עונת הרבייה של הסרגוסים היא בקיץ ולכן אנחנו פוגשים בהם כעת. "אם ננשכתם צריך לשטוף את האזור במים וסבון, ואם יש אלכוהול אז עדיף. במקרה שהנשיכה חדרה את הרקמות ויש פצע מדמם, כדאי להגיע למיון, אבל חשוב לי לציין שטרם נתקלתי במיון במקרה של נשיכת סרגוס" היא מרגיעה.
למתכון של סרגוס שלם בתנור עם ירקות שורש