אמרו לנו אילו מתבודדים אתם – ונגיד לכם באיזה סרט לצפות

כל אחד מגיב אחרת לבידוד, ולכן צריך לברור את הסרטים שבהם נצפה בקפידה. לחרדים, למחפשי השקט ולבורחים ממנו - זו הרשימה בשבילכם

"תלמה ולואיז"
"תלמה ולואיז"
24 במרץ 2020

בימים טרופים אלה שבהם אנו נדרשים להישאר בבית, כדי להתגונן מהעולם או לגונן על העולם מפנינו, אנחנו מחפשים דרכים להתמודד. סרטים הם דרך טובה להעביר את הזמן, אבל לא כולנו מגיבים אותו דבר לסיטואציה הלא מוכרת הזאת, ולכן אנחנו מציעים לכם רשימת צפייה מותאמת לסוגים שונים של חוויה.

לבורחים מהשקט

אם השקט ברחובות מטריף אתכם, מומלץ להפר אותו עם סרטים מוזיקליים

שיקגו – העיבוד הקולנועי זוכה האוסקר מ-2002 ללהיט הגדול מברודוויי (שלא ירד מהבמה מאז שחודש ב-1996 ורק הקורונה סגרה את שערי התיאטרון) מלא שירים סוחפים וריקודים סקסיים. כזכור, חלק מעלילת הסרט מתרחש בכלא נשים, לשם מגיעות שתי הגיבורות הרוצחות בגילומן של רנה זלווגר וקתרין זיטה ג'ונס, בתפקיד שחשף את כישוריה המרשימים כרקדנית וכזמרת. אחד משיאיו של הסרט הוא טנגו בית הכלא שרוקדות שש אסירות, המספרות מה העלה להן את הסעיף וגרם להן לרצוח את בני זוגן. הנאה מובטחת מקיר לקיר. רק אל תקחו השראה.

צלילי המוזיקה – את המחזמר האהוב מ-1965 עם ג'ולי אנדרוז בתפקיד האומנת המזמרת אפשר לראות שוב ושוב. מה גם שהוא מלמד אותנו איך מתמודדים עם בית מלא ילדים לא ממושמעים, ואיך שולחים אותם לישון.

לקלסטרופובים

אם הסגר גורם לכם לטפס על הקירות, נסו למוטט אותם באמצעות סרטי מסע

הקוסם מארץ עוץ – הנערה דורותי (ג'ודי גרלנד המתוקה בתפקיד חייה) מרגישה לכודה בקנזס המשמימה, ומפנטזת על הארץ שמעבר לקשת. כמו כולנו, בעצם. סערה גדולה מעיפה את ביתה לארץ עוץ הדמיונית, שם היא וכלבה טוטו פוגשים חברים חדשים, ויחד הם יוצאים לחפש את הקוסם שבכותרת, בתקווה שיגשים את משאלותיהם. כי מסתבר שמרגע שדורותי הגשימה את פנטזיית הבריחה, היא רק חולמת לחזור הביתה. ולכן זה הסרט המושלם להסגר – הוא גם לוקח אותנו למקומות מופלאים ומשמיע לנו בדרך שירים אהובים, וגם מלמד אותנו שהכי טוב בבית כי "There's no place like home".

תלמה ולואיז – סרט מסע סוחף בנופים המרהיבים של דרום מערב ארצות הברית, שגם מזכיר לנו שאמריקה היא מקום מסוכן (במיוחד עכשיו) ולכן אולי עדיף להישאר בבית. שתי חברות טובות מתכננות סוף שבוע רגוע בהרים, אבל כשבדרכן לשם הן עוצרות בבאר, גבר זר מנסה לאנוס את תלמה, ולואיז יורה בו. השתיים בורחות מערבה, קורעות את הכבישים במכוניתן הפתוחה, תלמה משתעשעת עם בראד פיט הצעיר (וחשוף החזה), והסרט מספק חוויית שחרור מלהיבה, לפחות לנשים שבינינו. בסוף הן גם לומדות לעוף.

למי שמחפשים שקט

אם הילדים מרעישים ומוציאים אתכם מדעתם, אתם ודאי זקוקים לקצת שקט

מקום שקט – אמא, אבא שני ילדים ותינוק מתגוררים לבד בעיירת רפאים שכל תושביה, כמו רוב אוכלוסיית העולם, נטרפו על ידי חייזרים עיוורים. הדרך היחידה להישמר מפני היצורים הרצחניים היא לשמור על דממה טוטאלית. סרט האימה המשובח בכיכובם של אמילי בלנט וג'ון קרסינסקי (שגם ביים) היה ללהיט גדול ב-2018. סרט ההמשך היה אמור לצאת למסכים ב-18 במרץ השנה, אבל אז אתם יודעים מה קרה. אם תצפו עם הילדים הם ישתתקו מיד, אבל יש להניח שיהיו לכך השלכות פסיכולוגיות מרחיקות לכת. לשיקולכם.

הארטיסט – אופציה נוספת היא הסרט האילם מ-2011, שמתרחש בהוליווד בעידן הראינוע. אם בשקט חפצתם, תזדהו באופן מלא עם הגיבור – כוכב גדול שהקריירה שלו נקלעת לקשיים כשהקולנוע מתחיל לדבר. ז'אן דוז'ארדן נהדר בתפקיד נטול המילים שזיכה אותו באוסקר, והסרט כולו הוא מחווה חיננית לראשית ימי הקולנוע.

לחרדים

אם אתם נמצאים במצב תמידי של חרדה, ולא מצליחים להירדם בלי גלולת הרגעה

הקול בראש – סרט האנימציה החכם של פיקסאר מ-2015 מציץ לתוך ראשה של ילדה בת 11 ומראה לנו איך הוא עובד. במרכז המוח שוכנים חמשת רגשותיה – שמחה, כעס, גועל, עצב, וכמובן, פחד. הסרט מבהיר לנו שלפחד יש תפקיד חשוב בחיינו, ושלא צריך לפחד מהרגש הזה, אבל גם צריך לדעת לשים אותו במקומו ולא לתת לו להשתלט על הרגשות האחרים. ביל היידר מגלם את פחד (גלעד קלטר בנוסח העברי) המעוצב כיצור סגול ורזה עם עיניים בולטות, וזה ממש עוזר לדמיין אותו ככה. דרך אגב, גם האריה מ"הקוסם מארץ עוץ", שחושב שהוא פחדן אבל ברגע האמת מתגלה כאמיץ לב, יכול לספק השראה, או לפחות להרגיע אתכם בהומור המלבב של דמותו.

מכושפת – הנסיכה המצוירת ג'יזל נדחפת על ידי המלכה הרשעה לתוך באר שמתגלה כשער לניו יורק האמיתית. ג'יזל מגיחה מתוכה כאיימי אדמס, עדיין מתוקה ותמה כשהייתה, ואינה נותנת לציניות של המטרופולין המודרנית לערער אותה. עורך הדין פטריק דמפסי אוסף אותה לדירתו, והיא מיד מנקה אותה בשיר ובששון, בעזרת שרצי הבית הידידותיים. טוב ליבה והאופטימיות הבלתי נדלית של הנסיכה כובשים את עורך הדין, וגם עוברי אורח מזדמנים בסנטרל פארק, והופעתה הקוסמת של אדמס כובשת את הצופים. נדמה שאין דבר מרגיע יותר מלראות אופטימיות זורחת שממיסה כל איום בקלילות ובחן, מה גם שהסרט מ-2007 הוא זר פורח של מחוות לסרטי הנסיכות של דיסני.

לחובבי הקונספירציות

אם אתם חושדים שהקורונה דלף ממעבדה סינית ומחפשים תמיכה להשערה שזו בכלל מזימה אמריקאית

הגנן המסור – חברת תרופות שעושה ניסויים רפואיים באפריקה היא הנבל הגדול של העיבוד הזה מ-2005 לספר מאת ג'ון לה קארה. הדיפלומט הבריטי רייף פיינס יוצא לחקור מי רצח את אשתו האקטיביסטית (רייצ'ל וייס זכתה באוסקר על התפקיד), ומגלה שהמניע לרצח הוא הגילויים שגילתה לגבי התמותה הגבוהה בקרב ילדים שעליהם נוסתה תרופה חדשה לשחפת. "עומדת לפרוץ מגפה שתשפיע על העולם כולו. יש פוטנציאל רווחים של מיליארדי דולרים", אומרת לו אישה שיודעת על מה היא מדברת. אל תגידו שלא חשבתם על זה.

לכשכש בכלב – הנשיא האמריקאי המכהן הסתבך בפרשת מין, והסקרים מנבאים לו הפסד בבחירות הקרובות. במטרה להסיט את תשומת הלב הציבורית למשהו אחר, יועציו רוברט דה נירו ואן הייש פונים למפיק ההוליוודי דסטין הופמן כדי שיפיק מלחמה פיקטיבית באלבניה, עם טרוריסטים שמאיימים לתקוף את ארה"ב. כדי לעורר רגשות הזדהות עם האלבנים המסכנים, קירסטן דנסט מלוהקת לתפקיד פליטה, ו-ווילי נלסון תורם שיר נושא מרומם לב. כשיצא למסכים בדצמבר 1997 הסרט הוגדר כסאטירה, אך חודש אחרי כן התפוצצה פרשת ביל קלינטון ומוניקה לווינסקי. מאז התפוצצו עוד כמה וכמה פרשות מנהיגותיות, באמריקה וגם יותר קרוב אלינו, ממש קרוב, ופרצו עוד כמה מלחמות ושאר אסונות, אמיתיים יותר או פחות, שהשתלטו על לוחות המשדרים. לכן היום סרטו של בארי לווינסון נראה כמו המציאות עצמה, רק עם שחקנים יותר מוכשרים.