יש מה לראות: סרטים מעולים ולא מוכרים שבטוח פספסתם

"על אחריותכם בלבד"
"על אחריותכם בלבד"

חרשתם את נטפליקס, בדקתם את הטופ טן של פיירט ביי וראיתם כל דוקו אפשרי של יס. יעל שוב ירדה למעמקים כדי לצוד אוצרות שפספסתם, והנה התוצאה

2 באפריל 2020

נסיכה קטנה

סרטו האמריקאי הראשון של אלפונסו קוארון ("כוח משיכה", "רומא") הוא עיבוד לספר הילדים הקלאסי של פרנסס הודג'סון ברנט (שזכה לעיבוד קודם עם שירלי טמפל). כשיצא למסכים ב-1995 הוא זכה לביקורות מתפעמות, אך גם להתעלמות מצד קהל הצופים. אל תחזרו על הטעות הזאת. זה סרט קסום, לא רק לילדים, על שרה קרו הקטנה שנשלחת לפנימיית בנות בניו יורק בזמן שאביה נלחם במלחמת העולם הראשונה. המנהלת הנוקשה מתעמרת בה, וכדי להתמודד עם מר גורלה שרה טווה עלילות סוערות בהשראת ימיה בהודו ומבדרת את שאר הילדות המתקבצות סביבה בחשאי. זה סרט עתיר יופי (זאת הייתה המועמדות הראשונה של הצלם עמנואל לובצקי לאוסקר – היום יש לו שלושה) ומרגש מאוד, על הצורך של כולנו באהבה ועל הנחמה שבדמיון.
(נטפליקס)

בל היפה

תחשבו על סרט תקופתי על צעירה בעלת הכרת ערך עצמי, משהו בסגנון ג'יין אוסטן, רק עם גיבורה שחורה. בהשראת ציור פורץ דרך מ-1779 – דיוקן משולב של שתי בנות דוד עטויות מחלצות – הסרט מדמיין את חייה של דידו אליזבת בל (גוגו מבת'ה רו המלבבת), בת של שפחה אפריקאית וקצין ימי בריטי (מתיו גוד). לפני ששב לים הוא הפקיד אותה בידי דודו, הרוזן וויליאם מאריי (טום ווילקינסון האדיר), שופט שהשאיר את חותמו על החוק הבריטי וסלל את הדרך לביטול עבדות. הרוזן וזוגתו (אמילי ווטסון) מגדלים את דידו כשווה בין שווים, חוץ מזה שהיא לא יושבת איתם לשולחן האוכל. שילוב מוצלח של דרמה רומנטית עם פרטים היסטוריים מרתקים מייצר סרט מהנה.
(יס)

לסגור מעגל

סרטה של תמרה ג'נקינס מספר על אחות (לורה ליני) ואח (פיליפ סימור הופמן) באמצע חייהם המאכזבים, שנדרשים להתאחד כדי לטפל באביהם שלקה בשיטיון (ואולי לא – כך או כך הוא תמיד היה פוץ). התסריט רווי החמלה ונטול הסנטימנטליות מרגש אותנו לא בהבטחות לעתיד טוב יותר, אלא באמת של כל סצנה וסצנה. הגיבורים, מחזאית ודוקטור לתיאטרון, הם אנשים אינטליגנטיים ומשכילים הבוחנים את חייהם לחומרה ואינם מוצאים בעצמם כוחות לשנותם. זה סרט של ניואנסים ואבחנות אנושיות דקות, לעתים קרובות הומוריסטיות, מבוים תוך שליטה מלאה בטון הקומי-דרמטי, ומשוחק לעילא על ידי שניים מהשחקנים הכי טובים באמריקה. (שימו לב – שמו המקורי של הסרט הוא The Savages. לא לבלבל עם "לסגור מעגל" בכיכובה של שירלי מקליין).
(הוט)

על אחריותכם בלבד

בימים אלה ודאי תזדהו עם האובססיה של הגיבורה לנייר טואלט, אבל לא זו הסיבה שבחרתי להמליץ על סרטו הראשון של קולין טרוורו (סרטו הבא היה "עולם היורה"). אוברי פלזה מגלמת עיתונאית מתלמדת בסיאטל שיוצאת עם שני קולגות להתחקות אחר גבר (מר דופלאס) שפרסם בעיתון מודעה מוזרה בזו הלשון: "דרוש שותף למסע אחורה בזמן. זוהי לא בדיחה. תקבל תשלום אחרי שנחזור. עליך להביא את כלי הנשק של עצמך. על אחריותכם בלבד. עשיתי זאת רק פעם אחת". מה שמתחיל כדאחקה מתפתח בהדרגה לסרט שובה לב, כשמניעיהן של הדמויות השונות מתגלים כפחות מוזרים או אנוכיים מכפי שנדמה במבט ראשון.
(הוט)

טאקר: האיש והחלום

סיפורו האמיתי של פרסטון טאקר, שבשנות ה-40 של המאה שעברה עיצב והרכיב מכונית חדשנית, שימש את פרנסיס פורד קופולה לניסוח התקפה מרה על השיטה הקפיטליסטית האמריקאית, שלא באמת מאפשרת לבעלי חזון עצמאיים (כמותו) לפרוח. זה אחד מסרטיו הטובים ביותר של הגאון הקולנועי שיצר את "הסנדק" ו"אפוקליפסה עכשיו", אבל הוא כשל בקופות ואינו מוכר בחוגים רחבים, כנראה משום שהוא מציג גרסה מאוד לא מעודדת של החלום האמריקאי. ג'ף ברידג'ס נפלא בתפקיד היזם הכריזמטי, והסרט סוחף לכל אורכו. קופולה ללא ספק יודע לספר סיפור, והוא מספר אותו מתוך הזדהות מלאה. אחרי שתצפו ב"טאקר", "פורד נגד פרארי" המהולל יחזור למימדיו הטבעיים.
(נטפליקס)

הרחק מההמון הסוער

העיבוד הקולנועי השני לספרו של תומס הארדי נשכר המון מהופעתו הנהדרת של מייקל שין בתפקיד בעל חווה עשיר, שמתאהב בבת שבע אוורדין (קרי מליגן) המשחקת ברגשותיו. לבת הכפר קשת העורף יש שני מחזרים נוספים – קצין פתיין, ומגדל כבשים שאיבד את עדרו (מתיאס שונארטס ההורס). זה סרט תקופתי אטרקטיבי, משוחק היטב ומלא ערגה, שמעורר עניין רגשי בגורלן של הדמויות, ולכן הוא נוגע לנו יותר מהעיבוד המפורסם בכיכובה של ג'ולי כריסטי מ-1967. זה בדיוק מסוג הסרטים שנעים לגלות בטלוויזיה כשמתגעגעים לאיזו סדרת תלבושות בריטית, מה גם שהוא לא הופץ בארץ.
(הוט)

להישען על פיט

אנדרו היי הבריטי מוכר בעיקר כבמאי ותסריטאי של הסדרה "Looking", אבל ב-2017 הוא כתב וביים את הסרט המאוד אמריקאי (והמאוד לא הוליוודי) הזה על נער (צ'רלי פלמר) שמוצא עבודת קיץ אצל מאמן סוסים ותיק (סטיב בושמי). כשהוא מגלה שסוס מרוצים מזדקן שבו הוא מטפל מיועד לבית המטבחיים, צ'רלי בורח איתו בתקווה להצילו. זה אולי נשמע כמו תקציר של סרט ילדים, אבל לא כך הוא. זה סרט מלא עצב אך נטול סנטימנטליות על הכבישים האחוריים של אמריקה. הוא אמנם דורש מעט סבלנות, אך בונה לקראת סיום מרגש מאוד.
(יס וסלקום טיוי)

לפני שהשטן ידע

מותחן מצמרר שהוא גם דרמה משפחתית עזה, על שני אחים (פיליפ סימור הופמן ואיתן הוק) ששודדים את חנות התכשיטים של הוריהם הקשישים (אלברט פיני ורוזמרי האריס). הדברים מסתבכים באופנים שמעמתים את הגיבורים עם עצמם, והסרט צובר הדים של טרגדיה יוונית. הקאסט המעולה כולל גם את מריסה טומיי בתפקיד אשתו של אח אחד, המנהלת רומן עם האח השני. התסריט החד מבוים ביד אמן בידי סידני לומט בסרטו האחרון, שהוא אחד הטובים בקריירה הארוכה שלו, שידעה שיאים מפוארים וגם לא מעט נקודות שפל.
(הוט וסלקום טיוי)

בהוראת השוטר

סרט אינדי משובח בהשראת מקרה אמיתי. מנהלת מסעדה ברשת מזון מהיר (אן דואד מ"סיפורה של שפחה") מקבלת טלפון מגבר המציג עצמו כשוטר. הוא טוען שעובדת במקום גנבה את ארנקו של לקוח ודורש שתעצור אותה עד שהמשטרה תגיע. ככל שהזמן עובר, הקול הסמכותי בטלפון נותן הוראות חמורות יותר וקיצוניות יותר, ועובדי המסעדה נשמעים להן בצייתנות. הסרט הקלסטרופובי מתאר באופן משכנע ומבהיל את הפסיכולוגיה של המשמעת, ויש שיראו בו מטאפורה לימינו.
(הוט)

פר בר המזל

הבמאי הדני זוכה האוסקר בילה אוגוסט ("פלה הכובש") לקח על עצמו לעבד למסך את הרומן עב הכרס מאת הסופר הדני זוכה הנובל הנריק פונטופידן, שיצא לאור בסוף המאה ה-19. הסרט עוקב אחר צעיר שאפתן (אסבן סמד), בן של כומר לותרני נוקשה, שעוזב את בית הוריו בכפר בלי להביט לאחור ויוצא לקופנהגן ללמוד הנדסה. יש לו חזון להרים פרויקט לאומי אדיר של הפקת אנרגיה באמצעות כריית תעלות, ולצורך כך הוא קושר את גורלו בזה של משפחה יהודית עשירה, שבתה המשכילה זקוקה לבעל. זה סיפור מעניין ולא טיפוסי על גיבור שגאוותו, ומורשת אביו שממנה כל כך ניסה להתנתק, מכשילים אותו שוב ושוב. כמה מהדיאלוגים מפורשים מדי, והמערכה האחרונה של הסרט הארוך הזה (162 דקות) מפוספסת. אבל רובו עשוי היטב ואפשר לשקוע בתוכו כמו ברומן טוב.
(נטפליקס)