אחד הסטודנטים האלה עשוי להיות הכוכב הבא של הקולנוע הישראלי

צילום: מתוך הסרט הקצר "ניפגש בסוף הבלוק" של דניאל גת
צילום: מתוך הסרט הקצר "ניפגש בסוף הבלוק" של דניאל גת

פסטיבל סרטי הסטודנטים חוגג 25, ומבקרת הקולנוע שלנו צללה לתוך סרטי תחרות הסרטים הקצרים הישראלית ושלפה מהם כמה המלצות חמות במיוחד ליצירות הדור הבא של הקולנוע הישראלי. רוצים זריקת אופטימיות לקראת עתיד היצירה הישראלית? זה הסיכוי היחיד שלכם

8 ביוני 2023

לזכר ימים עברו

אלונה סער הנהדרת ("המפקדת") היא יעל, אישה צעירה שנראה שעדיין לא מצאה את עצמה. היא מגלה באינסטגרם שאביב, חברתה מימי הצבא עומדת להתחתן, ומתייצבת במסיבת הרווקות שלה שאליה לא הוזמנה. יש לה איזה חשבון לסגור עם אביב, אך זו אינה ממהרת להתפנות אליה. מאיה זלצמן מאוניברסיטת תל אביב יצרה דרמה קומית זורמת ומבדרת סביב סיטואציה עתירת מבוכות. (תחרות ישראלית, מקבץ 5)

צנחן

דניאל אמביה מהמכללה האקדמית ספיר יצר סרט אנימציה מקסים וכמעט נטול מילים על ילד ממוצא אתיופי שרוצה לעוף. אביו חרד לו ומנסה למנוע ממנו לשים ידיו על השקיות מהסופר שבאמצעותן הוא מפליג על כנפי הדמיון, אך הילד לא מוותר ומוצא דרכים לעקוף את האיסורים. הסרט צולם באתרים אמיתיים, אפרוריים, ולתוכם שולבו הדמויות המאוירות והשקיות הצבעוניות. (תחרות ישראלית, מקבץ 3)

האקדח

סרטו התיעודי של שעיה צ'סנר מבית הספר מעלה כבר נחשף בפסטיבל דוקאביב, שם התחרה במסגרת תחרות סרטי הסטודנטים. שעיה הוא מתנחל נשוי ואב לילד. שילוב של פוסט טראומה מימי הצבא והחיים בשטחים מייצר אצלו חרדה תמידית, והוא נושא עימו אקדח צמוד. כשהוא נדרש לחדש את רישיון האקדח הוא מתחבט בשאלה ומשוחח עם אביו ועם אשתו, שאומרת לו שזה קצת מאכזב שהגבר שלה לחוץ כזה. זוהי מעין מסה אישית מהורהרת שמשתבחת בצילום יפהפה של ישראל רון ריגלר. (תחרות ישראלית, מקבץ 2)

אנחנו צריכים לדבר

איה שואבת את כל אושרה מאהבתו של החבר שלה. כשבוקר אחד הוא אומר לה את המשפט שבכותרת, היא נבהלת ובורחת מהבית בניסיון לדחות את מה שעומד לבוא. אל סצנת הסיום השנונה והנוגעת ללב היא תגיע אחרי ביקור בכיתת כתיבה והעצמה נשית. ענבל בר-לב חיננית ונואשת בתפקיד הגיבורה האבודה בסרטה של טל קומאי מסם שפיגל. (תחרות ישראלית, מקבץ 1)

ניפגש בסוף הבלוק

נראה שכבר אין פסטיבל סרטים שאין בו לפחות סרט אחד שצולם כולו בשוט מתמשך אחד. כזהו סרטו של דניאל גת מאוניברסיטת תל אביב. הסרט עוקב בזמן אמת אחר דרור, שנתקל באקס שלו, איתן, בשעת בוקר מוקדמת בדרך יפו שבדרום תל אביב. נראה שכל אחד מהם בילה את הלילה מחוץ לבית, ועכשיו הם הולכים באותו כיוון משום שאיתן עבר לגור בבניין ממול לדרור. הסיטואציה לא נוחה לדרור, שבמהלך הדרך הביתה עובר כמה מהלכים רגשיים. הסרט כתוב, משוחק ומצולם היטב, והחולצה הצהובה של דרור מנהלת דיאלוג ויזואלי עם תמרורים בדרך. (תחרות ישראלית, מקבץ 1)

נול

מאי גרוסמן מבצלאל יצרה סרט אנימציה עצוב ויפה בהשראת סיפור אמיתי, שגיבורתו נראית על רקע כותרות הסיום. נול היא קופה סקרנית ומלאת אנרגיה מזן מקוק שחור המתגוררת בגן חיות עירוני. בזמן שקופים אחרים מתחבאים בתוך הכלוב, היא רודפת אחרי פרפרים צהובים, ונמשכת אל האורות המוזרים בשמיים, עד שאחד מהם מתפוצץ ופוצע אותה. היא שורדת, אבל הטראומה משנה אותה מקצה אל קצה. (תחרות ישראלית, מקבץ 5)

"נול" הוא סרט הגמר של מאי גרוסמן, בוגרת בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב, ירושלים. חייה של קופה צעירה בגן חיות מתהפכים כאשר מלחמת בני האדם מנפצת את עולמה.בואו לצפות בסרט במסגרת הקרת הסטודנטים של אסיף! יום חמישי // 11.8 // 18:30

Posted by ‎אסיף‎ on Monday, July 25, 2022

צהלה

סרטם התיעודי של יסמין שפט ועמית גביש מסם שפיגל כבר זכה בתחרות הסטודנטים בדוקאביב, וחוזר לסיבוב נוסף. הוא עוקב אחר בת 19 לא מאוד בוגרת שנכנסה להריון שאינה רוצה בו (האב אינו חלק מהסיפור). סבתא לוחצת שתעשה הפלה מיד, כי היא לא נשואה. אמא, שמלווה את צהלה לוועדה להפסקת הריון, רוצה שהיא תלד את התינוק ומקסימום תמסור אותו לאימוץ. ההחלטה הסופית היא של צהלה, אבל יחסיה עם אמה מאוד אינטימיים ולוחצים, ולא קל לה לעמוד בפניה. הסרט סוחף אותנו לתוכו כמו דרמה עלילתית, ודמותה של צהלה מאוד נוגעת ללב. (תחרות ישראלית, מקבץ 5)

בריס

בוגרי סם שפיגל תמר קיי ("בית האילמת") ונחמן פיקובסקי חוזרים לחוויה פחות מדוברת של העלייה לישראל. בסוף שנות השמונים בקייב, מקס בן ה-8 מתכונן לעליה לארץ הקודש. אביו לוקח אותו לשכונה מרוחקת, שם הוא אמור להפקיד את גופו הקטן בידי שליחי חב"ד, כדי שיהפכו אותו ליהודי במסורת אברהם אבינו. אביו מבטיח לו שזה ייקח רק שתי דקות, ושבישראל יוכל לנטוע עץ במו ידיו, אבל מקס לא בטוח שזה מה שהוא רוצה. שבחים ספציפיים מגיעים לאיתן חתוכה על הצילום היפהפה של הסרט העדין הזה. (תחרות הסרט העצמאי הקצר, מקבץ 2)

מכתב לחזיר

סרט האנימציה המפעים של בוגרת בצלאל טל קנטור ("במילים אחרות") כבר גרף פרסים בפסטיבלים בארץ (כולל פרס אופיר) ובעולם. אם פספסתם אותו בירושלים, אל תוותרו על ההזדמנות הנוספת לראותו. קנטור יצרה את הסרט בהשראת זיכרון ילדות על מפגש כיתתי עם שורד שואה, שסיפר כיצד חזיר גדול חצץ בגופו בינו לבין הנאצים שחיפשו אחריו וכך הציל את חייו. שנים אחרי כן הוא כתב לו מכתב תודה. הסרט משחזר את סיטואציית הסיפור בכיתה, ומשם לוקח את התלמידים אל היער, למפגש עם חזירים בני אנוש ועם החזיר הגואל. זה סרט מרהיב ביופיו האפל ומרגש בעוצמת ההבעה שלו. (תחרות הסרט העצמאי הקצר, מקבץ 3)

 


הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, שייפתח ב-25.6 בגן הפסגה שביפו, חוגג השנה 25. הוא אמנם נוסד ב-1986, אך בשנים הראשונות הוא התקיים רק מדי שנתיים. בין שלל אירועי הפסטיבל השנה יהיו כיתות אמן עם יוצרים בינלאומיים נחשבים כאנדרו דומיניק ("ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי רוברט פורד הפחדן", "בלונדינית") וכריסטיאן פצולד ("פיניקס", "שמיים אדומים"). סרטיהם של אורחי הפסטיבל יוצגו תחת הכותרת "ההקרנות מיוחדות".

לצד אלה שהוזכרו יוקרנו "שקרים אמיתיים" עם ארנולד שוורצנגר מ-1994 לכבודו של המפיק לארי קסנוף, ו"פיתיון" – גרסת אימה מוזיקלית ל"בת הים הקטנה" של אנדרסן, בבימויה של אגניישקה שמוצ'ינסקה מפולין. גם מגוון אירועי התעשייה מבטיח טובות. פאנל בהשתתפות אלירן אליה, לימור שמילה ושירילי דשא יוקדש לליהוק ובימוי ילדים ובני נוער. פאנל אחר בהשתתפות צלמים (שי גולדמן, דניאלה נוביץ') ומעצבים אומנותיים (תמר גדיש, יהודה אקו) יעסוק בתהליך המשותף של עיצוב וצביעת הפריים הקולנועי.

סינמטק תל אביב, 25.6 – 1.7. פרטים וכרטיסים: https://www.taufilmfest.com/