לידיעת הקורא אייל שני: אלו מנות העגבניות הכי טובות בתל אביב

לא כמו כולן. סרפינה (צילום יוגב מאיר)
לא כמו כולן. סרפינה (צילום יוגב מאיר)

הימים החמים דוחפים אותנו לחפש את הטוב במה שיש, ומה שיש בישראל ובשפע זה עגבניות נהדרות. אז כן, אייל שני הפך אותה לכוכבת, אבל העגבנייה לא פראיירית בפני עצמה, ומככבת בלא מעט מנות מהממות - החל מקרפצ'יו עגבניות ירוקות ועד לניוקי דרום איטלקי ברוטב עגבניות משגע

5 ביולי 2023

1. קרפצ'ו עגבניות ירוקות | a

עגבניות ירוקות הן השחור החדש של קיץ 2023, ואפשר לסמוך על שף יובל בן נריה לזהות את המגמה ולהגיב במלוא היצירתיות: פרוסות דקיקות של עגבניות בוסר "מרמנד", זן מורשת שהובא לארץ ישראל מצרפת עוד בשנות ה-30, מתובלות בפונזו מקלמנטינות מזן "מיכל", גארום עגבניות ופינגר ליים. המנה החמוצה־אוממית היא חלק מתפריט ה-Otsumami בשישי בבוקר – פתיחת שולחן עם מנות קטנות, אלכוהול וסאקה לתחילת הסופ"ש. 22 ש"ח.
דרך בגין 121

לפתוח את הסופ"ש בסימן ירוק. a (צילום עדי פרי)
לפתוח את הסופ"ש בסימן ירוק. a (צילום עדי פרי)

2. שיפוד אדום בפיתה | המזנון

שף אייל שני עשה מהעגבנייה כוכבת כשהיא בכלל לא ידעה שהיא כזו, כולל כמה אמירות שאנחנו שגורמות גם לה להסמיק. במזנון תוכלו לזלול שיפוד אדום בפיתה, תעתוע קולינרי ובמרכזו סטייק עסיסי מ‫עגבניית מגי, בצל לבן וירוק ופלפל ירוק חריף צלויים על פלנצ'ה לוהטת, כשאת הכל עוטפת פיתה רכה משוחה בטחינה או שמנת. הפשטות מעולם לא הייתה טעימה יותר. 32 ש"ח.
אבן גבירול 23, קלמן מגן 3 (שרונה מרקט), הנחושת 1 ובוולט

3. גספצ'ו ירוק | גספצ'וס

ביום קיץ חם – והרי מעתה ועד אחרי החגים כולם כאלה – דוכן הגספצ'ו בשוק לוינסקי הוא לא פחות מאשר נווה מדבר. מתוך תפריט של מנות גספצ'ו קלאסיות ומקוריות, אנו מחבבים את הגרסה הירוקה מעגבניות ירוקות, תרד, בזיליקום ומלפפון. אפשר להכריז עליו כמרענן הרשמי של הקיץ. 32 ש"ח.
נחלת בנימין 86

צונן ומרענן. גספצ'וז (צילום יעקב בלומנטל)
צונן ומרענן. גספצ'וז (צילום יעקב בלומנטל)

4. עגבניות ירוקות | גן השקמים

"ביס מלא בתענוג", התפייט המבקר שלנו על העגבניות הירוקות בגן השקמים, המסעדה החדשה והמדוברת של שפית דנה־לי ברמן. "כשעושים אותן טוב, כמו כאן, עגבניות ירוקות עובדות נהדר והשילוב בין פרוסות העגבנייה לפיסטוקים עובד", ובל נשכח את הפיסטוקים וגבינת עזים מיושנת שתורמים עוד רבדים לטעם. 52 ש"ח.
תרס"ט 4

עגבניות ירוקות בגן השקמים (צילום: ליאל סנד)
עגבניות ירוקות בגן השקמים (צילום: ליאל סנד)

5. קרפצ'ו עגבניות | קלארו

במסגרת החודשים המוקדשים לטרואר הישראלי, מתמקדת מסעדת קלארו ממש עכשיו ברמת הנגב. בסיורי לאיתור חומרי גלם ארטיזנליים הגיעו שף רן שמואלי והצוות למשק גוזן שבעוטף עזה, המתמחה בין היתר בגידול עגבניות מכ-1,000(!) זנים. התוצאה: קרפצ'ו עגבניות עם צנוניות צבעוניות, ויניגרט עגבניות, שמן זיתים שחורים ופילו פריך, שילוב יפהפה ומאוזן של צבעים, טעמים ומרקמים. 76 ש"ח.
הארבעה 23

אדום עולה, צהוב עולה. קלארו (צילום שני בריל)
אדום עולה, צהוב עולה. קלארו (צילום שני בריל)

6. עגבניות מורשת | OPA

עבור השפית שיראל ברגר, תוצרת האדמה היא מגרש משחקים, שלא לומר קנווס לצייר עליו. מאחורי הכותרת התמימה "עגבניות מורשת", מנה אחת מתוך ארוחת הטעימות, מסתתרים ג'ל עגבנייה מעושן עם ריבת תות פקיסטני, זרעי עגבנייה כבושים ומי עגבנייה שהתיישנו במשך שנה שלמה. המרכיבים עוברים תהליכים מסובכים ומוגשים בסדרת צלחות שעושה לעגבנייה כבוד של מלכה. 285 ש"ח (לארוחה כולה)
החלוצים 8

ככה עושים עגבניה. OPA (צילום סיגל סבן)
ככה עושים עגבניה. OPA (צילום סיגל סבן)

7. טרטר דג וגספצ'ו שרי צהובות | מרלוזה

שוק הכרמל מספק לשף דור אבן את חומרי הגלם למנת קיץ צהובה ולוהטת (רק בצבע, לא בטמפרטורה כמובן): טרטר דג בס עם עגבניות טריות ומיובשות, בצל סגול, כוסברה, שקדים ופלפל אורפלי על גספצ'ו עגבניות שרי צהובות. בדיוק מה שתרצו לאכול אחרי שסיימתם לשוטט בין הדוכנים. 60 ש"ח.
חיים חבשוש 39

צהוב עולה. מרלוזה (צילום מור חזן)
צהוב עולה. מרלוזה (צילום מור חזן)

8. קוואטלי ברוטב עגבניות | קלבריה

תנו לנו פסטה טובה ברוטב עגבניות סמיך ועסיסי ואנחנו מרוצים. באיטלקיה הקז'ואלית קלבריה מכין שף בנצי ארבל במו ידיו פסטה בצורת קוואטלי, "הניוקי של הדרום", מוסיף רוטב עגבניות חמוץ מתוק עדין ומניח מעל תלוליות גבינת סטרצ'יאטלה. איך אומרים חלום באיטלקית? 71 ש"ח.
קינג ג'ורג' 29

9. קרפצ'ו פומודורו | סרפינה

הקרפצ'ו השלישי והאחרון שונה מקודמיו, מכיוון שהוא מתבסס על עגבניות בצלייה איטית, שמקבלות מרקם נימוח ומתיקות מודגשת. קרוטונים, שמן זית, מוצרלה, בזיליקום ובלסמי מעושן משלימים מנת עגבניות מיוחדת במינה. 58 ש"ח.
איינשטיין 10

10. בלאדי מרי | AKA44

רשימת עגבניות בלי ייצוג לבלאדי מרי אינה ראויה לבוא בציבור. הפעם בחרנו להציג בפניכם גרסה שונה מהמקור המוכר והאהוב, בלאדי מרי צלול בהשראת red snapper (בלאדי מרי על ג'ין), מג'ין, שרי יבש, מיץ עגבניות מגי צלול, צ'יפוטלה, מיקס חמוצים ותבלינים. הטעם המלוח־חומצי־מעושן קלות מותח את גבולות הקונספט, ואם מישהו שואל תמיד אפשר לומר שאתם שותים גזוז. 58 ש"ח.
נחלת בנימין 44

רק נראה תמים. בלאדי מרי ב-AKA44 (צילום דוד מויאל)
רק נראה תמים. בלאדי מרי ב-AKA44 (צילום דוד מויאל)