היום: תערוכת עדות מקומית נפתחת. והיא יותר ישראלית מתמיד

מצב נפשי: מדינת ישראל. עדות מקומית 2023 (צילום: אוהד צויגנברג/AP)
מצב נפשי: מדינת ישראל. עדות מקומית 2023 (צילום: אוהד צויגנברג/AP)

מדי שנה מציגה תערוכת עדות מקומית את צילומי העיתונות הטובים ביותר בישראל, אבל ב-2023 היא תציג צילומי עיתונות שנכנסו מיד להיסטוריה של מדינת ישראל, מהדרמה של ההפיכה המשטרית ועד הטרגדיה של השבעה באוקטובר. התערוכה נפתחת הערב (5.12) במוז"א ואתם לא תרצו להחמיץ אותה

28 בנובמבר 2023

מדי שנה מציגה תערוכת עדות מקומית את בציר צילומי העיתונות הטובים ביותר בישראל, ובמהלך 2023 הפכו רבים מצילומי העיתונות לחלק מההיסטוריה של מדינת ישראל כבר בשנייה שבה צולמו, מה שהופך את תערוכת עדות מקומית 2023 לחשובה מתמיד. התערוכה תפתח בשבוע הבא (שלישי, 5.12) במוז"א, הידוע גם כמוזיאון ארץ ישראל, ותציג במשך כ-130 תצלומים של 52 צלמות וצלמים שנבחרו מבין 6,700 תצלומים שנשלחו לתחרות.

עדות מקומית 2023 (צילום: מוטי מילרוד/הארץ)
עדות מקומית 2023 (צילום: מוטי מילרוד/הארץ)

השנה תהיה התערוכה מקומית יותר מתמיד: בגלל קשיים טכניים שנוצרו בעקבות המלחמה ובניגוד למסורת, לא תוצג תערוכת World Press Photo השנתית לצד תערוכת עדות מקומית. במקומה יוצגו במרכז חלל התערוכה תצלומים שצולמו בימים הראשונים של מלחמת השבעה באוקטובר וכבר הפכו חלק מהזיכרון הלאומי הקולקטיבי. בנוסף, לרגל 20 שנה להיווסדה של התערוכה, יוצג בה מיצב וידאו ייחודי המורכבת מתצלומים בולטים שהוצגו בתערוכת עדות מקומית לאורך שני העשורים.

עדות יותר מקומית מתמיד. עדות מקומית 2023 (צילום: תומר אפלבאום/הארץ)
עדות יותר מקומית מתמיד. עדות מקומית 2023 (צילום: תומר אפלבאום/הארץ)

שלושת הנושאים המרכזיים המוצגים בעדות מקומית 2023 הם המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר, המאבק על הדמוקרטיה ונגד ההפיכה המשטרית, וההסלמה בעימותים בין מתנחלים לפלסטינים. בנוסף, יוצגו סיפורים מרכזיים בתחומי דת ואמונה, ספורט, אורבניזם ותרבות כמו גם טבע וסביבה.

ליל גלנט באיילון. עדות מקומית 2023 (צילום: אוהד צויגנברג/AP)
ליל גלנט באיילון. עדות מקומית 2023 (צילום: אוהד צויגנברג/AP)

את מאורעות המלחמה מספרים קרוב ל־300 דימויים שצולמו בשבועיים הראשונים למלחמה, דרך תוצאות המתקפה, הלחימה וההתגייסות האזרחית, ויוקרנו במיקום מרכזי בחלל התערוכה. הדימויים נבחרו על ידי חברי מערכת עדות מקומית, במיוחד משום שהמלחמה פרצה לאחר מועד השיפוט הסופי, אך יחד עם זאת היה ברור שלא ניתן להציג את תערוכת השנה ללא התייחסות משמעותית למלחמה. בתערוכה יוצגו גם עבודותיו של צלם ynet רועי עידן, שנרצח בכפר עזה ב־7 באוקטובר, ותמונות שצילם החייל לביא ליפשיץ שנפל ב־30.10.2023 בקרב בצפון רצועת עזה.

צעדת משפחות החטופים. עדות מקומית 2023 (צילום: גיתי פלטי)
צעדת משפחות החטופים. עדות מקומית 2023 (צילום: גיתי פלטי)

מיצב הוידאו לציון 20 שנה לתערוכה שווה התייחסות נפרדת: הוא יוצג בחלל נפרד, בעל עיצוב, מראה ואופי דרמטי, כתערוכת וידאו בפני עצמה אותה אצרו במשותף מנהלת עדות מקומית, דנה וולפיילר-ללקין יחד עם חברי המערכת ורדי כהנא ועמי שטייניץ, המורכבת כולה מדימויים ומעבודות וידאו נבחרות שהוצגו בתערוכות עדות מקומית. האמן רן סלוין יצר את המיצב, המוצג על ארבעה מסכי ענק, בעבודה משותפת יחד עם האוצרים וכתב לו פסקול מקורי. בנוסף, יוצגו על גבי מסכים נפרדים ראיונות אישיים עם צלמים מובילים, שמספרים על עבודתם ועל מקצוע העיתונות המורכב. ביניהם זיו קורן, רינה קסטלנובו, אוריאל סיני, אבישג שאר-ישוב ועוד.

זאת הייתה השנה שהייתה. עדות מקומית 2023 (צילום: אילן לורנצי)
זאת הייתה השנה שהייתה. עדות מקומית 2023 (צילום: אילן לורנצי)

במסגרת התערוכה יוענק פרס תמונת השנה ופרס סדרת השנה של חבר השופטים, ובנוסף פרס תמונת הדמוקרטיה של השנה ופרס יצירה לעבודת הווידאו של השנה מטעם ארגון "שומרים – המרכז לתקשורת ודמוקרטיה". השנה מוענק גם פרס חדש על שם רועי עידן ז"ל, צלם עיתונות שנרצח ב־7 באוקטובר על-ידי מחבלים בקיבוצו כפר עזה. הפרס יוענק מטעם ארגון העיתונאים והעיתונאיות לצלמים שתיעדו את הימים הראשונים למלחמת השבעה באוקטובר.

תמונת מצב. עדות מקומית 2023 (צילום: קובי וולף/קונטקט פרס אימג'ס)
תמונת מצב. עדות מקומית 2023 (צילום: קובי וולף/קונטקט פרס אימג'ס)

"בשבעה באוקטובר פרצה המלחמה האכזרית", סיכמה דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ומנהלת תערוכת עדות מקומית, "לאחר כשבועיים שנדמו נצח, שבנו להתבונן בתצלומים שנבחרו לפני המלחמה כדי לנסות להבין את ההקשרים בינם ובין המציאות שהשתנתה ללא הכר באותה שבת ארורה. באופן מבעית קיבלו הדימויים המייצגים את האירועים המרכזיים של השנה, משמעות חדשה".

חבר השופטים – עדות מקומית 2023:
עודד בלילטי, צלם עיתונות ומנהל מחלקת הצילום של סוכנות הידיעות AP של ישראל, הגדה המערבית ורצועת עזה. אדי גרלד, צלם תיעודי ומרצה במכללה האקדמית הדסה ירושלים. אסנת טרבלסי, מפיקה ויוצרת דוקומנטרית. אילן יצחייק, עיתונאי ועורך בקבוצת ידיעות אחרונות וראש מסלול עיתונות במכללת ספיר. ורדי כהנא, צלמת, אוצרת וחברת מערכת עדות מקומית. מנחם כהנא, צלם עיתונות בסוכנות הידיעות AFP. ענת סרגוסטי, עיתונאית, צלמת, יוצרת דוקומנטרית ואוצרת עדות מקומית 2023. מיה ענר, אוצרת וחוקרת בתחום הצילום. גיא רז, אוצר לצילום, מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב.
אוצרת התערוכה: ענת סרגוסטי | מייסדת ומנהלת עדות מקומית: דנה וולפיילר-ללקין
>> עדות מקומית 2023, 3.2.2024-5.12.2023, מוז"א, חיים לבנון 2. עוד פרטים וכרטיסים באתר מוז"א