עד כמה טבעוניים ההמבורגרים הטבעוניים שלכם?

צמחונים וטבעונים, רוצים לרדת על המבורגר מין הצומח ברשת קרניבורית? ראו הוזהרתם, יכול להיות שהוא נצלה על אותו הגריל יחד עם אחיו הבשריים

המבורגר ללא בשר ב"וולפנייט". צילום: אורן דאי
המבורגר ללא בשר ב"וולפנייט". צילום: אורן דאי
23 באוקטובר 2014

כשמדברים על מחאת המילקי, לא מעט צמחונים מצטמררים להיזכר איך נפרדו ממנו ב־2003. מערכת היחסים עלתה על שרטון כשהתגלו במוצר עצמות בקר טחונות. מאז זרמו המון סוגי ג'לי לגביעי המעדן, אך חשדנותם של הצמחונים והטבעונים כלפי מרכיבי המנות שהם אוכלים רק הלכה והתגברה. נדבי נוקד, שעורך לפעמים תחקירים בעניין מטעם עצמו, העלה השבוע פוסט פייסבוק שבו כתב: "כצמחוני שאוכל צהריים עם חבריו אוכלי הבשר, תהיתי איך מכינות רשתות המזון המהיר את המנות שמוצגות כצמחוניות". החלטנו להרים בעצמנו את היוזמה, ופנינו אל רשתות ההמבורגרים בדרישה לשקיפות: האם ההמבורגרים נטולי הבשר שלכם מטוגנים לצד הבשריים?

רשת וולפנייטס מצטיינת בהכנת המבורגר צמחוני עסיסי מאוד מפטריות פורטובלו, עם לחמנייה מקמח מלא, עגבנייה, נבטי צנונית חרפרפים ורוטב פסטו. מהרשת הובהר שבעוד ההמבורגרים הבשריים נצלים בגריל, הצמחוני נצרב על הפלנצ'ה, שלא נעשה בה שימוש עבור בשר. עם זאת, קבוצה של צמחונים שמעוניינת לנסות אותו יחד, כדאי שתתקשר לוודא שיש די המבורגרים בסניף היעד. לפעמים פשוט נגמר. רשת בלאק פחות מתאימה למחמירים: ההמבורגר הטבעוני של הרשת, שעשוי מעדשים מונבטות, בצל ופטריות, נצרב על הפלנצ'ה שעליה מכינים גם את הבשר.

מוזס גאים במיזורי ברגר שלהם העשוי טופו, עדשים, פטריות ואגוזי מלך עם סלסת עגבניות ושקדים. ברשת מדגישים שהמנה נאפית בתנור בנפרד מההמבורגרים הבשריים. אגב, במוזס נהגו בעבר לתבל את ההמבורגר הצמחוני במעט דבש, ולרגל הפיכתו לטבעוני, המירו את הדבש בסילאן שכן לטענתם "אין טבעונים לייט". יודע מוזס נפש לקוחותיו.

המבורגר ללא בשר ב"אגאדיר". צילום: דן לביא
המבורגר ללא בשר ב"אגאדיר". צילום: דן לביא

אגאדיר ורשת הבת 110 מכינים המבורגר טבעוני עם פטריות פורטובלו, שמפיניון ופתיתי סויה. ההמבורגר נצרב על הפלנצ'ה ואחר כך מושחם בגריל. מאגאדיר נמסר שההמבורגר עשוי על הפלאנצ'ה באזור נפרד מאזור הבשר, וגם בגריל הוא נפרד באופן מוחלט. בינתיים ב־BBB החלו להתמחות בהמבורגר טבעוני עשוי שעועית, עדשים שחורות, בצל, פטריות שמפיניון, סלרי וטחינה המוגש עם פטריית פורטובלו בלחמנייה. מהרשת נמסר שההמבורגר נצלה במשטח צלייה נפרד, אבל בסביבה שאיננה סטרילית מבשר.

רשת בורגרים צוינה לרעה בפוסט של נוקד, לאחר שהצהירה כי ההמבורגרים הצמחוניים שלה מטוגנים באותו שמן שמשמש גם לטיגון שניצלים. עם זאת, כשהתקשרנו להזמין המבורגר בסניף הרצל, הבטיחו לנו שההמבורגר הטבעוני (העשוי עדשים, ירקות שורש וטופו) מטוגן במחבת נפרדת המיועדת רק להמבורגרים הטבעוניים. "זה לגמרי טבעוני ונפרד. אחרת מה הרעיון בטבעוני?" הייתה התשובה החד משמעית שניתנה אחרי שחזרנו על השאלה שלוש פעמים.

בענקית ההמבורגרים מקדונלדס מכרו בעבר גם המבורגר צמחוני, אבל היום כבר לא מציעים שם אפשרות כזאת. כששאלנו אם מקלוני התירס של הרשת צמחוניים ואם הם מטוגנים בנפרד, התקבלה התשובה "הרשת אינה צמחונית או טבעונית".

אם ההצהרות הללו לא מסירות את הדאגות הצמחוניות שלכם, תוכלו לדבוק בהמבורגריות ודיינרים טבעוניים למהדרין כמו בודהה בורגר, ויליג' גרין או הבר קיימא. התהייה הבאה שכדאי להעלות היא מדוע המבורגר צמחוני שעשוי מחומרי גלם זולים בהרבה מבשר, כמו עדשים, צריך להיות כל כך יקר?