חדר המדרגות הסודי שתמצאו בו את העוגות הכי טובות בעיר

שי גולן התחיל לחלק עוגות כדי להתחבב על השכנים שהשתגעו מהריח. היום הוא מוכר את העוגות המטריפות שלו בחדר המדרגות של ביתו

שי גולן. צילום: שי גולן
שי גולן. צילום: שי גולן
19 בנובמבר 2017

אם באחד מימי שישי בבוקר עברתם לא רחוק מדיזינגוף סנטר וראיתם מסוממי פחמימות הולכים לאותו כיוון, זה לא היה חלום. היעד שאליו מכוון הווייז האנושי הוא בית דירות רגיל למראה שבחדר המדרגות שלו מתקיימת מכירה מחתרתית של עוגות ומאפים. "עברתי לא מזמן לתל אביב והיה לי נורא מוזר שאני גר בבניין ולא מכיר אף אחד" מסביר שי גולן, האיש שמאחורי "המטבח הסודי" ומי שחתום גם על דוכן הקרמבואים-בוטיק בעזריאלי. "בכל יום שישי אני אופה דברים הביתה, למשפחה ולחברים, וכשיום אחד הגזמתי ואפיתי כמות גדולה מדי אמרתי לבן זוגי שאולי נוציא החוצה כמה דברים, נשים פתק וצנצנת ומי שרוצה יקנה. לא קנו כמעט שום דבר, בקושי שלוש עוגות, אבל זה עשה משהו מדהים. פתאום השכנים עצרו אותי במדרגות ואמרו שהיה טעים או התחילו לשאול שאלות ונוצרה אינטראקציה נחמדה".

חלת בריוש. צילום: שי גולן
חלת בריוש. צילום: שי גולן
תהרוג אותנו וזהו. צילום: שי גולן
תהרוג אותנו וזהו. צילום: שי גולן

 

גולן אופה בחמישי בלילה ובשישי ב-08:00 מוציא את התוצרת לחדר המדרגות. "בשבועיים הראשונים המכירות מאוד דשדשו. בשבוע השלישי פתחתי את הדלת בחמישה לשמונה כדי להוציא את המדפים החוצה ועמדו שלוש בנות וחיכו. שיחקתי אותה כאילו זה לא משפיע עלי אבל חזרתי פנימה ואמרתי לבן זוגי 'אוקיי, זה עובד'. מאז יש לא מעט תנועה בחדר המדרגות", הוא צוחק. רשימת המאפים משתנה מפעם לפעם אבל תוכלו לסמוך על כך שתמיד יהיו מאפי שמרים, עוגות קראנץ שוקולד או קינמון ואגוזים, חלות מתוקות ובריוש, עוגיות מתחלפות – שוקולד צ'יפס, חמאה, עוגיות מלוחות, ועוד. לפעמים צפויות הפתעות ברמת קונדיטוריית בוטיק. "באחת הפעמים הכנתי טארטים של קרם שקדים ותפוחים כי זה מה שהתחשק לי להכין הביתה. אין לזה ממש חוקים וגם המאפים עצמם יכולים להשתנות, למשל חלת בריוש שפעם יכולה להיות עגולה ומשפחתית ופעם אחרת קטנה ואישית". מחיר: 60-10 ש"ח. אפשר לשלוח הודעה וישמרו עבורכם את העוגה או המאפה אבל רק מתוך מה שיש. "אנשים שואלים אם אפשר להזמין עוגת שמרים עם מילוי שונה ממה שפרסמתי. אז לא, אי אפשר". ליד המאפים יש רשימת מחירים וצנצנת, והמכירה נעשית בשיטת הסמוך-על-הלקוחות. משעה 17:00 כל מה שנשאר שלכם חינם, ועדיף שיגיע למי שנזקק. "עושה לי טוב לראות אנשים נהנים, למשל לקבל צילומים של ילדים מאושפזים באיכילוב אוכלים את העוגות שלי".

עוד רגע נכנסות לתנור. צילום: שי גולן
עוד רגע נכנסות לתנור. צילום: שי גולן

עוגות בהום סקולינג

במקביל למכירות עורך גולן סדנאות אפייה מעשיות בדירתו שבקומה הראשונה. "יוצא שבצד אחד של הדלת נמצאים המדפים ועליהם המאפים, ובצד השני, בפנים, אני מעביר סדנאות אפייה של הדברים שיש בחוץ. אנשים דופקים בדלת, נכנסים ומציצים וזה נורא נחמד". הוא מספר שכבר ערך סדנאות במקומות שונים אבל מעדיף ללמד בבית כדי להיות בקשב מקסימלי לתלמידים. "ככה אם למישהו יש שאלה אני יכול לשנות מילוי או לשחק עם המאפה. יש לי 'גריד' קבוע ואני יודע מה אני הולך להכין פחות או יותר, אבל זו אף פעם לא אותה סדנה כמו הקודמת". בסדנה נלמדים שלושה סוגי בצק: חלה, שמרים מקופל ובריוש. בכל סדנה עד 6 משתתפים והיא נמשכת 4-5 שעות. הסדנאות לא מתקיימות כל יום שישי ולכן כדאי לעקוב בפייסבוק (שי גולן בעברית) בתחילת השבוע. מחיר: 400 ש"ח.

השכנים לא מתעצבנים מכל הפעילות?
"חשבתי שאולי זה יפריע למישהו אבל ההיפך לגמרי. השארתי פתק שמסביר את כל הסיפור עם הטלפון שלי אם יש בעיות, ואני כל הזמן מקבל הודעות שכיף להם וכמה הם נהנים". 

עוד עוגייה אחת ודי. צילום: שי גולן
עוד עוגייה אחת ודי. צילום: שי גולן

אליהו ספיר 8 תל אביב, בכניסה לחדר המדרגות, שישי מ-08:00 עד שנגמר, 052-9532606