"משחקי הכס" עונה 7 פרק 7: אז ככה נראה הרגע החשוב בתולדות ווסטרוז

בלי אקשן, בלי פיצוצים ו(כמעט) בלי דרקונים, אבל עם כל הדמויות שאפשר להעלות על הדעת, העונה הגיעה לסיומה עם גילוי עריות קינקי. משחקי הכס - הטור של דורון פישלר

משחקי הכס (צילום באדיבות yes)
משחקי הכס (צילום באדיבות yes)
28 באוגוסט 2017

וכך, אחרי שבעה שבועות קצרים אך מעייפים בטירוף (כלומר, אם אתם אני), הגענו כבר לסוף העונה השביעית של "משחקי הכס". זה היה הפרק הארוך ביותר בתולדות הסדרה, והכינוס הכי גדול של דמויות שונות מרחבי הסדרה במקום אחד. אבל אם ציפיתם לפצצת אקשן, פיצוצים ודרקונים – כפי שהעונה הזאת כבר הביאה לנו, והרבה – התאכזבתם. הפרק הזה – בניכוי חמש הדקות האחרונות – היה נטול אקשן לחלוטין. רובו ככולו כלל דמויות שונות שעומדות, או יושבות, ושותות יין, ומדברות זו עם זו, כשהן מתככות תככים, מנהלות משא ומתן או מתכננות בגידה. או במילים אחרות: "משחקי הכס" כמו פעם! יש!

עוד כתבות על "משחקי הכס":
עונה 7 פרק 6: כל מה שהסדרה פעם יצאה נגדו
עונה 7 פרק 5: זאת התוכנית הגדולה? באמת?
מתחם "משחקי הכס"

אז נכון שזו לא הייתה רמת הכתיבה, הדיאלוגים וטוויית העלילה של העונות המוקדמות – הימים האלה, מה חבל, חלפו לבלי שוב – אבל הפרק המינורי-יחסית הזה בהחלט היווה מגמת שיפור לעומת זוג הפרקים הקודמים, שהצטיינו באפקטים אדירים ובעלילה מטומטמת לחלוטין. זה לא היה מספיק כדי לפצות על פרק 6, שהצליח לשבור כמה מעריצי "משחקי הכס" ותיקים ולגרום להם להודות שכן, זה נכון, הסדרה החכמה-לשעבר הזאת הפכה לפורנו דרקונים – אבל זה היה שיפור, מספיק כדי שלא נצא אל הלילה הארוך שלפני העונה האחרונה נטולי כל תקווה לעתיד.

זה מתחיל בהכרה בכך שהפרקים הקודמים לא היו חלום רע, והתכנית הדבילית™ ההיא – "בואו ניקח זומבי ונביא אותו לסרסיי ואז היא בטוח תעזור לנו" – לא רק שעדיין קיימת, היא עדיין מרכז העלילה. ועוד איזה מרכז: כזה ריכוז של דמויות במקום אחד לא קרה בסדרה אי פעם. דאינריז וסרסיי, טיריון וג'יימי, קלגיין וקלגיין, כולם באותו איצטדיון ועל המסך בו-זמנית, הוריי! דקות ארוכות עברו כמו בכנס מחזור – כולם נמצאים שוב ביחד, ועוסקים בעיקר בלדבר על איזה מגניב שהם שם כולם שוב ביחד. בהמשך למגמת הגשמת הפנטזיות של המעריצים, יש לנו מפגש מחודש של דמויות שדרכיהן נפרדו לפני זמן רב, כמו טיריון, ברון ופוד, ועוד רבים כאלה, וזה נחמד. זה לא סופר מבריק והם לא אומרים שום דבר שלא יכולתם לנחש מראש שהם יגידו, אבל נחמד. אפילו האחים קלגיין עומדים שוב זה מול זה – אבל האירוע הגדול שאליו מעריצים מכינים את עצמם במשך שנים, הקרב שיגמד את מקגרגור-מייוות'ר, קלגיין נגד קלגיין – הקרב הזה מסתכם בכמה משפטים מצד כלב השמירה, וזהו. ההר אפילו לא מגיב. אוף.

משחקי הכס (צילום באדיבות yes)
משחקי הכס (צילום באדיבות yes)

ועכשיו הזמן לאירוע המרכזי. ג'ון סנואו וסנדור קלגיין הפקות מציגים: איי, זומבי! אמנם התעוררו כמה ספקות בנוגע לנכונותו של השחקן הראשי, אבל בסופו של דבר הוא ביצע את תפקידו ללא רבב. למעשה, אילו הם רק היו משתמשים בשרשרת טיפה יותר ארוכה, האירוע היה מסתיים ב"אופס" ובשיסוף גרונה של סרסיי, ואז כל מהלך המלחמה העתידי היה משתנה, וכנראה רק לטובה. צוות הצפון מדגים את תכונותיהם של הזומבים, כולל העובדה שהם ממשיכים לזחול ולהילחם אפילו אם חותכים אותם לחתיכות – תכונה שלמרבה הפלא, אף אחד מהם לא הדגים בפרק הקודם, שבו היו אלפים מהם וכולם נראו כאילו הפסיקו לזוז אחרי שיסוף או מכת פטיש אחת. לזומבי יש השפעה ניכרת בעיקר על יורון, שלמראהו שוקל את האפשרויות, מכריז "יאללה ביי" ומפליג הביתה. אבל השוק האמיתי מגיע אחר כך: התכנית הדבילית™ עבדה?! סרסיי מסכימה להפסקת אש כדי להילחם יחד בזומבים?! חזון אחרית הימים. וגר זאב עם כבש. כלומר, אם הכבש הוא אריה, ויש לו חרב זכוכית דרקון, וגם לזאב יש אחת כזאת וביחד הם נלחמים בזומבים. הייתי צופה בתכנית הזאת.

ג'ון אמנם מסבך קצת את העניינים מפאת היותו אידיוט שלא יכול לשקר קצת גם אם זה יציל את העולם, עניין משפחתי אצלו, אבל אחרי שיחה בין סרסיי וטיריון (שבה היא נמנעת באופן בלתי סביר מלהוריד לו את הראש), גם זה מסתדר. כולם מתאחדים נגד הזומבים. סיכום עניינים כזה היה יכול להיות נהדר בחיים האמיתיים – כולם משלבים ידיים נגד האיום האמיתי, מה יותר טוב מזה – בסדרה זה מאוד אנטיקלימקטי. בשביל זה נלחמנו ונאבקנו שבע עונות, בשביל שבסוף נחליט שבעצם עדיף שלא? זה כאילו שבפרק הסיום של עונה 3, הרובוטריקים והשקרניקים היו יושבים לדיון ומגיעים למסקנה שבמלחמה אין מנצחים, ולכן עדיף מעתה לעבוד יחד כדי לבנות סייברטרון חזק יותר. שמח – כן, אבל לא מאוד מספק. והייתי אומר שאני לא מאמין על הסדרה שהיא תעשה כזה דבר, אבל זה מה שטוב בפרקים איומים כמו פרק 6: הם מורידים את הציפיות לרצפה. בשלב הזה הייתי מאמין על הסדרה כל דבר.

משחקי הכס (צילום באדיבות yes)
משחקי הכס (צילום באדיבות yes)

אבל אז – מתברר שהתכנית הדבילית™ לא באמת עבדה. משב רוח של היגיון צרוף מגיע לסדרה, מרענן כמו האוויר מתוך חנות ממוזגת כשאתם עוברים לידה בשיא החום. ומי שאחראית לו, מכל האנשים בעולם, היא דווקא סרסיי. כפי שכל צופה היה יכול להגיד ברגע שהתכנית הדבילית™ עלתה לדיון, סרסיי לא הולכת להפוך פתאום לצדיקה רק בגלל שהיא מפחדת מזומבים. היא אומרת, בהגיון רב מאוד: בזומבים נלחמים בעזרת אש. אם דרקונים, דותראקים, לא-טמאים ואנשי הצפון לא יביסו אותם – במה כבר ישנה הצבא שלנו? וואלה. נכון. מדויק. אז בזמן שכוחות הפאה הכסופה הולכים להתבזבז בצפון, היא הולכת רק להתחזק, באמצעות שכירי החרב שיורון – שלא באמת שט הביתה – הולך להביא מאסוס. תכנית טובה בשביל סרסיי; מה שפחות ברור זה כמה זמן היא צופה שהעמדת הפנים הזאת תחזיק מעמד. כשג'ון וחברים יחכו לכוחות לאניסטריים והם לא יגיעו, מה היא הולכת להגיד להם, שהצ'ק בדואר? שבדיוק היה להם פנצ'ר? העבודה שסרסיי היא לא באמת חלק מהקואליציה נגד המתים תיחשף מיד, וכך חזרנו למעשה בדיוק לנקודת ההתחלה: כל המשלחת הזאת – הבאת הזומבי מהצפון וחזרה, הכנס, הכל – בעצם לא עשתה כלום, חוץ מלהרוג דרקון. טוב, לפחות הסדרה מכירה בכך שהתכנית הדבילית™ הייתה דבילית.

ג'יימי בשוק – בשוק, אתם שומעים?! – מכך שסרסיי מתכננת להפר את הבטחתה. שסרסיי תבטיח ולא תקיים?! מי היה מאמין. עד כדי כך הוא בשוק, שהוא מכריז שנמאס לו והוא הולך. עכשיו, זה שלג'יימי נמאס סוף סוף מהשיט של אחותו זה הגיוני בהחלט, וזה היה קורה במוקדם או במאוחר, אבל דווקא העניין הזה היה מה ששבר את גב הגמל שלו? העובדה שהיא מענה אנשים על בסיס קבוע – עם זה הוא חי יופי. זה שהיא רצחה מאות אנשים חפים מפשע בפיצוץ הספט – זה בסדר, בקטנה, אף אחד לא מושלם. אבל זה שהיא מפרה הבטחה פוליטית – זה מה שגורם לו להפנות לה את הגב? תמוה. בפעם השנייה באותו פרק, סרסיי עומדת בחדר עם אחיה ועם ההר, והאח אומר "תגידי לו להרוג אותי" – והיא לא עושה את זה. או שבאמת יש לסרסיי עוד טיפה אנושיות, לפחות בנוגע לקטל אחים, או – וזאת האפשרות היותר סבירה – בתכנות של ההר פשוט יש פקודת אפס שלא מאפשרת לו לפגוע בלאניסטרים.

"אני לא מאמין עליך" (צילום באדיבות yes)
"אני לא מאמין עליך" (צילום באדיבות yes)

בווינטרפל העניינים מעכירים עוד יותר בין אריה לסאנסה, שמשום מה ממשיכה להאזין לליטלפינגר. העניין מגיע ואז סאנסה אומרת "איך אתה משיב להאשמות האלה… לורד בייליש?!" מייק דרופ. איזה רגע גדול. נכון, כל עלילת וינטרפל בעונה הזאת הייתה בבירור רק הכנה מגושמת לרגע הזה; נכון שהיא אילצה את ליטלפינגר להתעלם מהאיום הברור ביותר עליו, הלא הוא בראן; נכון שכל הסכסוך הזה בין אריה לסאנסה היה לא משכנע בעליל; נכון שהם עיקמו את הדמויות של סאנסה ושל אריה רק כדי שנוכל להגיע לרגע הזה עם כאילו-מתח – אבל יודעים מה, בשביל הרגע הזה, אני מתפתה לומר שהיה שווה. בקשר לליטלפינגר עצמו – ברוך שפטרנו. פיטר בייליש היה פעם אחת הדמויות הטובות בסדרה, אבל בעונות האחרונות הכותבים לא ידעו מה לעשות איתו. רמת התחכום שלו הייתה גדולה על הסדרה בכמה רמות, ונדמה היה שאין לו שום תכנית, שהוא סתם מתכך תככים בכל הכיוונים, ובמקביל גם המשחק של איידן גילן גלש לנבל של סרטים מצוירים, והיה חסר רק שימולל בשפמו מדי פעם. אז לפחות הוא קיבל יציאה מכובדת. עוד רגע מוצלח מגיע אחר כך, כשסאנסה מבהירה שהיא מעולם לא חשבה להרוג את אריה, למרות היותה (וזה ציטוט מדויק) מוזרה ומעצבנת. כלומר, בערך כמו בעניין התכנית הדבילית™, הסדרה בנתה עלילה מטופשת לאורך כמה פרקים, ועכשיו מצהירה שהעלילה הייתה מטופשת וצוחקת על מי שהאמין לזה.

הסדרה עוצרת לשתי סצינות לצרכי תיאון. תיאון פוגש את ג'ון: "איך זה שאתה כזה מושלם ומצוין ואני כזה עלוב?". לרגעים במשך השיחה הזאת הייתי בטוח שתיאון ישלוף סכין וידקור את ג'ון. שוב. אבל אנחנו הרי לא עוסקים כאן בהפתעות. אחרי שיחת מוטיבציה מג'ון, תיאון יוצא אל אנשי הברזל שלו והולך מכות עם אחד מהם, אותו הוא מביס בזכות כח-העל שלו – עמידות בבעיטות למפשעה. רגע, ממתי אין לתיאון ביצים? אנחנו יודעים שראמזי הסיר את העלילה הראשית שלו, אבל אף אחד לא טען עד היום שהוא הסיר גם את הספינאופים. מה שכמובן מעלה את השאלה החשובה שמזמן לא שאלנו:

"איך זה שאתה כזה מושלם?" (צילום באדיבות yes)
"איך זה שאתה כזה מושלם?" (צילום באדיבות yes)

האם לתיאון יש, איך נאמר, נחש וצמד שבלולים? האם לקורקינט שלו יש שני גלגלים, אם אתם מבינים למה אני מתכוון? האם משקפי השמש שלו יושבים היטב על האף? האם שתי סופות טרופיות בדרכן לפלורידה? האם זוג אגוזי הקוקוס שלו נישאים בידי סנונית אפריקאית? האם טווידלדי וטווידלדם מלווים את הכובען המטורף? קצת מעייף, העסק הזה.

סאם מגיע לווינטרפל, וניגש ישר לפגוש את בראן, משום מה, וביחד הם מפעילים פצצת אקספוזיציה. בראן יודע המון דברים, ומשום מה הוא בוחר לספר אותם רק לסאם, וסאם גם קרא דברים ומשום מה בוחר לספר את זה לבראן. תראו, יש שני סוגי צופים לסדרה: ישנם הצופים הקז'ואלים, שרואים פרק ואז ממשיכים בחייהם, וישנם אלה שקוראים אחרי כל פרק ניתוחים ופרשנויות. כלומר, אתם. הצופים מהסוג השני – כלומר, אתם – יודעים מזמן בדיוק מה מוצאו של ג'ון, אבל צריך בכל זאת להתחשב גם בצופים מהסוג הראשון. ולכן מגיעה הסצינה הזאת שמסבירה לצופים לאט לאט את מה שכולנו כבר יודעים (וגם עושה את זה על רקע סצינת סקס, כמו בימים הטובים!). ג'ון הוא הבן של ליאנה סטארק ורייגאר טארגריין; זה לא היה סיפור של חטיפה ואונס אלא של אהבה וחתונה; והוא היורש החוקי של שבע הממלכות. לכל זה הסצינה מוסיפה עוד פרט מידע אחד שלא ידענו קודם, והוא שמו הנכון של ג'ון: אאיגון טארגריאן. אאיגון הוא שם טארגרייני נפוץ, אבל האאיגון החשוב הוא אאיגון הכובש, המלך הראשון של ווסטרוז, זה שכבש אותה בעזרת שלושה דרקונים לפני אלף שנה, ואת ההישג שלו דאינריז מנסה עכשיו לשחזר. ובדיוק כמו בעונות הראשונות, שהתמחו ב"סקספוזיציה", את כל הפרטים האלה אנחנו לומדים על רקע סצינה לוהטת של גילוי עריות שעליה מציץ גמד. קינקי.

משחקי הכס (צילום באדיבות yes)
משחקי הכס (צילום באדיבות yes)

כמו כן, החומה נפלה.

האירוע החשוב ביותר באלף שנות ההיסטוריה של שבע הממלכות, שלעומתו כל מאבקי סטארק ולאניסטר הם הערת שוליים חסרת כל חשיבות, מתרחש בכמה דקות של אנימציה ממוחשבת בסוף הפרק. מתברר שזאת הדרך להרוס את החומה: אפשר להמיס אותה עם אש דרקוני-קרח. רגע, דרקון-קרח, מה הוא נושף, בעצם? האש הכחולה הזאת – זה חם או קר? ואם זה קר – למה זה ממיס את החומה? מה שלא יהיה, הסכנה הברורה והמיידית של הזומבים הופכת סוף סוף למוחשית, הם זורמים לתוך ווסטרוז ואנחנו נכנסים לתרדמת חורף ארוכה עד לעונה האחרונה.

נעדרים: אין. זה היה כנראה הפרק שכלל הכי הרבה דמויות בתולדות הסדרה, רובן במקום אחד. אף אחד לא נעדר – אלא אם כן אתם סופרים את יארה.

עירום לא רלוונטי: מי זה קורא לישבנו של אאיגון טארגריין, שליט שבע הממלכות, לא רלוונטי?

דמויות מתות: פיטר בייליש, המכונה ליטלפינגר, תככן וחלאן אקסטרודינר, המלווה את הסדרה ממש מהרגע הראשון. כמו כן, טורמונד, כנראה. לא נראה הגיוני בשום צורה שהוא שרד את התמוטטות החומה, אבל לפי הנוהג של הסדרה בפרקים האחרונים, לא יהיה מאוד מפתיע אם העונה הבאה תתחיל עם ידו הבוקעת מתוך השלג, והוא עולה מתוכו מתנשם ומתנשף אבל סך הכל לגמרי בסדר ובלי שריטה. אנחנו הרי לא רוצים להרוג דמויות פופולריות, חלילה.

הסצינה: "…לורד בייליש?"

ההרצאה: דורון פישלר על הסיפורים ההיסטוריים שהיוו את ההשראה ל"משחקי הכס", ואיך הם קשורים ל"הנסיכה הקסומה" ולאירוויזיון: יום חמישי (31.8) 21:00, "טוקהאוס" בנמל תל אביב, כרטיסים החל מ-50 ש"ח

[interaction id="59a2730b1868a8c438dfc393"]