יוזמה חדשה: סוף לעיקולים המוגזמים של עיריית תל אביב-יפו?

סגור עקב ניסיון ביזה ממשלתי. בניין עיריית ת"א-יפו (צילום: shutterstock)
סגור עקב ניסיון ביזה ממשלתי. בניין עיריית ת"א-יפו (צילום: shutterstock)

בעקבות אינספור מקרים של עיקולי חשבונות בנק על ידי העירייה בגלל חובות מנופחים על דו"חות שבעליהם לא ידעו עליהם, דורש סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי כי תחול על העירייה חובת יידוע גם בסלולר ובמייל ולא רק בדואר: "יש לעירייה אפשרות להנגיש מידע ולמנוע עיקולים ויש לעשות זאת בהקדם"

26 בפברואר 2023

אין כמעט תל אביבי שלא מכיר את זה: יום אחד אתם ניגשים למשוך כסף מאיזה גנבומט ומגלים שחשבון הבנק שלכם תחת עיקול. בירור קצר מעלה שהמעקלת היא עיריית תל אביב-יפו, כי שלחו לכם בדואר קנס או חשבון שלא שילמתם, המכתב לא הגיע אליכם, הטיפול הועבר למשרדי עו"ד קיקיוניים שדגרו עליו עוד קצת, הוסיפו לכם ריבית ודמי טיפול וכפל קנס, ופתאום חוב של כמה מאות שקלים הפך לאלפים ועשרות אלפים, ועכשיו לכו תוכיחו שאין לכם אחות ושהסכום המנופח בלתי סביר, או לחילופין דפקו את הראש ממש חזק בקיר כי יש לזה יותר סיכוי לעזור לכם. ובכן, יכול להיות שהימים האלה מסתיימים.

יוזמה חדשה של סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי מסייעת החילונים הירוקים, מבקשת להגדיל את אחריות העירייה ליידוע תושבים בדבר דו"חות וקנסות כדי להימנע מעיקולים. "מתקבלות אצלי יותר ויותר פניות על כך שתושבים מופתעים מהטלת עיקולים על חשבונות הבנקים שלהם בעקבות אי תשלום דו"ח/ות לעירייה", הסביר לדיאנסקי והסביר כי עיקר יוזמתו הפשוטה היא לבצע הגדלת ראש בכל הקשור ליידוע תושבים, "וזאת באמצעות שליחת מסרון לנייד ומיילים בנוסף לדרכי היידוע הקבועות בחוק".

יותר מ-30 מיליון שקל לשנה מגביית פיגורים. פקחי עירייה בדרך לעוד דו"ח (צילום: שלומי יוסף)
יותר מ-30 מיליון שקל לשנה מגביית פיגורים. פקחי עירייה בדרך לעוד דו"ח (צילום: שלומי יוסף)

לדיאנסקי הרחיב ופירט ש"אין לי טענות לגורמים הרלוונטיים בעירייה שפועלים כמתחייב ועל פי חוק ושולחים הודעות לתשלום קנס באמצעות דואר רשום לכתובת הרשומה של החייבים במרשם האוכלוסין. יחד עם זאת, ישנם לא מעט תושבים אשר עוברים דירה ואינם משנים את כתובתם הרשומה במשרד הפנים – אליה נשלחת ההודעה בדבר דואר רשום לתשלום הקנס, ישנם עיכובים בדואר וקיימות סיבות נוספות לכך שבעל הדו"ח לא מקבל את הודעת התשלום. לעיריית תל אביב-יפו קיים בסיס נתונים רחב מאוד על תושבי העיר ובכלל זה מספרי טלפונים ניידים וכתובות דואר אלקטרוני. על בסיס זה אנו יכולים לתקשר עם הציבור בצורה יעילה, ישירות לסלולרי של רבים, אודות השירותים העירוניים הקיימים, על הטבות, אירועים ופעולות שונות בעיר".

למה לא לשלוח איזה ווטסאפ, באמת. סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי (צילום: סלפי)
למה לא לשלוח איזה ווטסאפ, באמת. סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי (צילום: סלפי)

על פי לדיאנסקי, דרישתו היא להוסיף לחובת היידוע החוקית הקיימת היום (שליחה בדואר רשום) גם יידוע באמצעות הודעה ישירה לטלפון הסלולרי ו/או למייל של החייבים על קיומו של החוב. "אם יש לעירייה אפשרות טכנית להנגיש מידע לתושבים, גם במקרים של קנסות, וזאת על מנת למנוע עיקולים, תשלומים נוספים ואי נעימויות – יש לעשות זאת ובהקדם האפשרי", הוסיף לדיאנסקי. "מדובר בפעולה שירותית ממדרגה ראשונה ואולי גם בצעד ראשון וחשוב לצמצום ניירת ומעבר לקבצים דיגיטליים שהם הרבה יותר ידידותיים לסביבה".

יצויין כי במהלך שנת 2020 ושנת 2021 חילקה עיריית תל אביב-יפו דו"חות וקנסות בהיקף של כ-600 מיליון שקל בתחום התחבורה לבדו, וכ-15 אחוז נוספים התווספו להכנסותיה מגביית תשלומי פיגורים בסכום כולל של כ-72 מיליון שקלים. בשנה האחרונה התרבו הדיווחים ברשתות החברתיות על עיקולים שרירותיים כתוצאה מחובות קטנים שבעליהם לא ידעו על קיומם, כפי שקרה ליוצר "רמזור", התסריטאי רן שריג, שגילה לפני כחודש בעת שהותו ביוון כי חשבון הבנק שלו חסום בפניו בגלל חוב של 177 שקלים והעלה את הנושא לתודעה מחדש.