מה קורה כשמביאים בת זוג גויה לשולחן הסדר?

ההצגה "עושים סדר בסדר" של "אולפן בית" רוצה לעזור לתושבי תל אביב הלא יהודים לשרוד את האבסורד של סדר פסח

אולפן בית.
אולפן בית.
16 באפריל 2019

לערב אחד במהלך השנה, "אולפן בית", אולפן לעברית ומרכז תרבות, יהפוך לחלל של הצגה סוריאליסטית סלאש סדנת הכנה מזורזת לתופעה הכל כך ישראלית וייחודית שהיא סדר פסח. "ההצגה מבוססת על השתתפות הקהל. כל מי שמגיע יושב מסביב לשולחן בקבוצות קטנות, וכולם מקבלים פאות ואקססוריז" מסביר ירון סיון, 33 שגר בפלורנטין, והקים את בית הספר האלטרנטיבי לעברית לפני חמש שנים. "אין מישהו שמפעיל את ההצגה: כל אחד מחליף דמויות וחפצים. זה מיני-סדר, טועמים חרוסת וביצה קשה ושותים הרבה יין. זה מצחיק כי אנשים זרים צריכים לשחק את דודה עדנה מקרית טבעון למשל, וזה יוצא מעין מחזה אבסורד". לדבריו, ההצגה נולדה מתוך צורך של תלמידים שהוזמנו לארוחה משפחתית ולא ידעו איך להתמודד עם הסיטואציה המופרכת.

רוב התלמידים באולפן בית, לפי סיון, הם בני או בנות זוג של ישראלים. הם מגיעים למסגרת אלטרנטיבית כי הם לא מעוניינים בהכרח להתגייר, ורוצים ללמוד עברית בלי להתעמק בלימודי המסורת היהודית, שנכללים בתכנית הלימודים של אולפן רגיל. עבורם ליל הסדר הוא תופעה חברתית לא מוכרת.

והיא שעמדה. אולפן בית
והיא שעמדה. אולפן בית

העלילה של ההצגה פשוטה ואפקטיבית ומדמה את רגע האמת. "האנה, החברה הגרמניה והלא יהודיה של אורי הישראלי, באה לארוחת הסדר בפעם הראשונה. אף אחד לא יודע לבטא את השם שלה, כולם מדברים איתה על גיור למרות שהיא לא מעוניינת להתגייר, עולות שאלות תמוהות לגבי השמדת העם היהודי בהגדה, ומסתכלים עליה כגרמניה".

עוד כתבות מעניינות:
למה ההולוגרמות משתלטות על תעשיית ההופעות?
ליטל סימז הקליטה אלבום דחוף ב־30 יום
קורט קוביין השאיר מאחוריו משהו הרבה יותר חשוב ממוזיקה טובה

לדברי סיון, ההכנה שנותנת ההצגה חשובה למשתתפים: "ליל סדר הוא המפגש הראשון עם ישראל, זו סיטואציה שאתה לא מבין אם לא נולדת לתרבות הזו. אנשים שבאים לאולפן חווים את תל אביב באופן בועתי. הרבה פעמים בישראל יש ביטויים שונים של גזענות. בעיקר יש בעיה של חטטנות: אנחנו רוצים לדעת דברים שנחשבים בתרבויות אחרות מאד אישיים – למשל, נראה לנו לגיטימי לשאול "מה הדת שלך?", בין אם אתה בן משפחה או נהג מונית. יש אנשים שלוקחים את זה קשה, בעיקר אם אתה זר במדינה שלא מקבלת לא יהודים. עשינו את זה בשנה שעברה כפיילוט, וקיבלנו תגובות יפות מאנשים שלא לגמרי הבינו מה זה הדבר הזה, חזרו מארוחת הסדר ואמרו – כל השיחות והסיטואציות קרו לי אחד ואחד! מהבחינה הזו זה מממש את המטרה". את ההצגה כתב סיון ביחד עם נטע לוין, ובסיועה של היועצת האמנותית יעל ביאגון ציטרון.

אולפן בית, ידידיה פרנקל 43, יום רביעי (17.4). 15 ש"ח בהרשמה מראש. כל הפרטים באוונט