לקראת הבחירות לעירייה: אסף זמיר עונה על השאלות שלכם

ביקשנו מקוראי Time Out לשלוח לנו שאלות נוקבות למועמדים, בחרנו 20 שאלות - ודרשנו תשובות. מ"מ ראש העיר לוטש עיניים לכיסא בלשכת ראש העיר: מה הוא מתכנן לעשות עם התחבורה הציבורית בשבת?

סגן ראש העיר אסף זמיר. צילום: יולי גורודינסקי
סגן ראש העיר אסף זמיר. צילום: יולי גורודינסקי
1 באוגוסט 2018
(צילום: איליה מלניקוב)
(צילום: איליה מלניקוב)


האם יש לך תוכניות לקידום דיור בר השגה ואם כן, מהן?

בעשור האחרון בתפקידי כסגן ראש העירייה הייתי ממובילי הפרויקט הראשון בארץ לדיור בר השגה, שאומץ על ידי ערים נוספות בארץ. הובלתי גם פרויקטים נוספים כגון סבסוד שכר דירה לסטודנטים, הקמת מערך סיוע לשוכרי דירות וייעוץ משפטי לשוכרים, שהקמנו בתוך יחידת הצעירים. גם בעתיד אמשיך לקדם פרויקטים של דיור בר השגה בעיר מתוך אמונה שתל אביב צריכה להישאר עיר שכל סוגי האוכלוסייה גרים בה.

מהי לדעתך הבעיה הכי גדולה בעיר עכשיו ואיך אתה מתכנן לפתור אותה?

אין בעיה אחת הכי גדולה בעיר, אלא מספר בעיות ואתגרים שעל העיר יהיה להתמודד עמם בשנים הקרובות, ובהם בטיחות הולכי הרגל ורוכבי האופניים, צמצום הפערים החברתיים בין דרום העיר ויפו למרכז ולצפון, התחנה המרכזית החדשה, היעדר תחבורה ציבורית אפקטיבית, קושי במסגרות חינוך לגיל הרך והטיפול באוכלוסיית הפליטים ומהגרי העבודה.

איך תקדם שבילי אופניים נוחים בכל העיר?

שבילי האופניים בעיר חייבים להיסלל מאספלט ובגובה הכביש. כל דבר אחר הופך את ההליכה ברגל לבלתי אפשרית במקומות מסוימים ואת הרכיבה ללא יעילה. בסופו של דבר גם הולכי הרגל וגם רוכבי האופניים בעיר צריכים לקבל עדיפות על פני הרכב הפרטי וזה אומר שבמקומות שבהם אין ברירה יש לסלול שבילים על חשבון נתיבי תנועה.

שביל אופניים חדש-ישן בשדרות ירושלים (צילום: אילן רוזן)
שביל אופניים חדש-ישן בשדרות ירושלים (צילום: אילן רוזן)

האם תקדם מיסוי כניסת כלי רכב לעיר?

בסוף חייבים לקדם מערכת שתפחית את כניסת הרכבים לעיר, אבל היא חייבת להגיע עם תחליף ציבורי ראוי כי לא נכון לייצר מנגנון שיצמצם את כמות האנשים הנכנסים לעיר. תל אביב־יפו היא לב המטרופולין והיא בנויה מכך שנכנסים ויוצאים ממנה מדי יום אנשים שלא גרים בה.

איך תילחם בהפיכתה של תל אביב לעיר לעשירים בלבד?

עיריית תל אביב־יפו משפיעה על יוקר המחיה בתחומים שבאחריותה, זה אפשרי, העיר משתנה. יותר משפחות צעירות בוחרות להישאר בעיר ולגדל בה את ילדיהם. כשאני למדתי בתיכון היו 2,500 תלמידים בכיתה י"ב, היום יש 7,000 תלמידים בכיתה א' וזה דורש התאמות לשינויים בנושאי דיור, תשתיות, חינוך, מחירים של שירותים ציבוריים ותרבות וחיזוק התחבורה הציבורית בעיר. צריך להוביל מהלכים לטיפול בעלויות מזון ושתייה הנמכרים במבנים עירוניים ובחוף הים, בעלויות של פעילויות קהילתיות וחוגים, במחירי מתקני הספורט העירוניים ועוד ועוד.

אמשיך להוביל קו שדוחף לדיור בר השגה בכל הפרויקטים החדשים הנבנים בעיר כדי לשמור על האפשרות של קהלים מגוונים להמשיך לחיות בעיר. אבל הדברים הדרמטיים ביותר שניתן לעשות הם הפחתת תקני חניה באזורים צפופים כדי לעודד מגורים של אוכלוסיות נטולות רכב, הגדלת היצע הדירות בעיר וקידום תכנון עירוני מוצלח לאזורים שמחוץ למרכז העיר וחלק מהדרום ומיפו.

שוק הפשפשים ביפו. צילום: גיא יחיאלי
שוק הפשפשים ביפו. צילום: גיא יחיאלי

מה תעשה כדי לפתור את בעיית התחנה המרכזית החדשה (שמיקומה הנוכחי מזהם ופוגע בתושבים)?

אני מאמין שאני אהיה ראש העיר שיצליח לפנות את התחנה המרכזית. כיום לא נעשים ניסיונות אמיתיים אלא משלימים עם המצב הקיים, אבל התחנה המרכזית איננה גזרת גורל. לתפיסתי המפתח נעוץ בשיתוף פעולה בין העירייה לבין משרד התחבורה, שכיום איננו מיטבי, ואני אפעל לשפרו.

מה לדעתך הדבר שהכי חסר לתל אביבים בעירם?

תחבורה ציבורית איכותית ויעילה.

מה התוכנית שלך לגבי שיפור מוסדות החינוך הפורמלי בדרום העיר ויפו?

בחמש השנים האחרונות, כמחזיק תיק החינוך בעירייה פעלתי לחזק את החינוך בדרום העיר וביפו באמצעות שורה ארוכה של פעולות ובינהם הארכת יום הלימודים עד לשעה 16:00 בבתי הספר היסודיים בדרום העיר ויפו, הקמת תיכון חדש לאוכלוסייה הערבית ביפו, התחלת הקמת תיכון חדש בדרום מערב העיר, הקמת בית ספר דו לשוני ביפו, הקמת כיתת מחוננים ראשונה בבית ספר בדרום העיר אי פעם והיד עוד נטויה.

בית הספר אל מוסתקבאל ביפו. צילום: עיריית תל אביב
בית הספר אל מוסתקבאל ביפו. צילום: עיריית תל אביב

מתי תהיה תחבורה ציבורית בשבת?

זה נושא שבנפשי. כשאכנס לתפקיד אני מתכוון לפעול בצורה קדחתנית כדי שתהיה בעיר תחבורה ציבורית בשבת. כבר לפני שבע שנים הצבעתי בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בישיבה שנערכה בנושא וזה אחד הדברים שאני מתכוון לקדם. במציאות הפוליטית הקיימת בישראל הדבר לא יקרה מעצמו ומשרד התחבורה מתנגד התנגדות עיקשת, ולכן אני מאמין שהגיע הזמן שהעירייה תהיה יותר פרואקטיבית ותוביל הפעלה עצמאית בשבתות וחגים. אחרי שקו כזה יהיה עובדה יהיה קל יותר, בעיניי, לקדם את הסדרת הרגולציה סביב הנושא.

זה המקום להזכיר את ההצדקה לתחבורה ציבורית בשבת מלכתחילה. מותר להפעיל רכב בשבת, מותר לתדלק בשבת – כך יוצא שמי שנפגעים מהיעדר תחבורה ציבורית בשבת הם רק אותן אוכלוסיות שאין להן רכב. קשישים, בני נוער, תיירים ואנשים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך. עיר מטרופולינית אמיתית חייבת לקדם מדיניות שתפחית את האינטרס של תושביה להחזיק רכב פרטי. היעדר תחבורה ציבורית בכל כך הרבה ימים בשנה מפחיתה באופן דרמטי את יכולתה לעשות כן.

איך תקדם את התיירות בעיר?

לפני עשר שנים, כשסיעת רוב העיר נבחרה למועצה בפעם הראשונה, אחד הסעיפים במצע הבחירות שלנו היה לעודד תיירות גאה בעיר. שיטות השיווק, הגדרת הלקוחות הפוטנציאליים והתאמת השיווק לקהל המטרה כמו שידענו לעשות הפכו את תל אביב ליעד תיירות גאה מוביל בעולם. אין לי ספק שעם הידע הזה נצליח להפוך את תל אביב־יפו לבירת תיירות טרנדית ומשגשגת לתיירים עירוניים מרחבי העולם.

מצעד הגאווה 2018 (צילום: דין אהרוני)
מצעד הגאווה 2018 (צילום: דין אהרוני)

האם יש לך עיר אהובה שאינה תל אביב, בארץ או בעולם, שמשמשת דוגמה לעיר אידיאלית עבורך?

העיר האהובה עליי בעולם, מחוץ לישראל, היא פריז. אני שואב ממנה השראה רבה בעבודתי. יש לה רוח, אופי וייחודיות והיא מפתחת אותם ושומרת עליהם בקנאות. היא עיר שמקדשת תרבות ואמנות ויש בה work-life balance בריא מאוד.

זמיר בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ועורך דין מוסמך. בגיל 28 בלבד נבחר לכהן כסגן ראש העיר. מכהן בתפקיד יושב ראש קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות וקולנוע תל אביב מאז 2011.