לקראת הבחירות לעירייה: מיטל להבי עונה על השאלות שלכם

ביקשנו מקוראי Time Out לשלוח לנו שאלות נוקבות למועמדים, בחרנו 20 שאלות - ודרשנו תשובות. מהי הבעיה הכי גדולה בעיר לדעת סגנית ראש העיר, שמתמודדת על תפקיד מס' 1?

מיטל להבי. צילום: עדי אדר
מיטל להבי. צילום: עדי אדר
1 באוגוסט 2018
(צילום: איליה מלניקוב)
(צילום: איליה מלניקוב)

האם יש לך תוכניות לקידום דיור בר השגה ואם כן, מהן?

אפשר לבנות יותר דיור בר השגה בעיר אם מציבים את זה כתנאי למתן זכויות מקסימליות או הקלות בנייה ליזמים. העירייה צריכה ליזום דיור בר השגה על קרקעות עירוניות ולפעול לקידום תכנון ביוזמתה באזורים שבהם ערך הקרקע נמוך, כדי לייצר יחידות דיור מוזלות. הפרויקטים צריכים להתבצע גם בשכונות חזקות כדי לעודד אינטגרציה.

מהי לדעתך הבעיה הכי גדולה בעיר עכשיו ואיך את מתכננת לפתור אותה?

תל אביב־יפו גדלה להיות עיר עולם על חשבון הצרכים ותחושת השייכות של התושבים. עיקר הבעיה היא שאין הקשבה ואין חמלה. העיר שנוסדה על ידי תושבים הפכה מעיר חברתית שעוצמתה בהון האנושי שלה, לעיר תחרותית שמתחרה על הכיס שלנו ומודדת אותנו לפי העומק שלו. כשאבחר, אעודד תהליכי שיתוף ציבור פיזי וחברתי, אעמיק את השותפות עם נציגי התושבים, אעודד לוקאל פטריוטיות ואפעל כדי לחזק את הדמוקרטיה המקומית ואת כוחה של מועצת העיר. כשנפעל בשיתוף ובשקיפות, אין לי ספק שהדברים יזרמו לכיוון נכון וצודק יותר באופן טבעי.

מה בנוגע לחנייה? מה התוכנית שלך לשנים הבאות?

יש להכשיר יותר מקומות חניה ציבוריים, בעיקר במפלס תת הקרקע כדי לפנות מקום ברחוב, וכן לאפשר חניה חינם לתושבים בחניוני אחוזת החוף וחניה מוסדרת בשעות הלילה באדום־לבן וברחובות עם נתיבי נסיעה כפולים. במקביל אפעל להוספת מקומות חניה לכלים דו גלגליים בדגש על חניונים רבי קיבולת לאופניים ויותר עמדות קשירה ברחובות ובחצרות. אקדם רפורמה מקיפה בנושא תווי החניה על מנת להגביל את כמות תווי החניה לשני תווים לבית אב לכל היותר באזורי מחסור.

חניה בכחול לבן
חניה בכחול לבן

איך תקדמי שבילי אופניים נוחים בכל העיר?

השימוש באופניים ככלי תחבורה הוא מבורך וכדי לעודד את המגמה הזו אנחנו צריכים לדאוג לתוספת תשתיות לטובת רכיבה בטוחה ורציפה. אדאג להרחבת ההגדרה של רחובות ואזורים ממותני תנועה, כדי להקנות לרוכבי האופניים זכות לנוע על הכביש בבטיחות במקום על המדרכה. כמדיניות, שבילי האופניים שיוקמו בעיר ייסללו תוך הפרדה מהולכי הרגל, וככל הניתן על חשבון נתיבי נסיעה כאמצעי נוסף להאטת התנועה בעיר, תוך הקפדה על רציפות השבילים גם בצמתים.

מה עם כמות המירוצים המוגזמת שסותמת את העיר בימי שישי?

הגישה שלי בנושאים אלה היא שהמהות צריכה לבוא לפני הנראות. תל אביב-יפו היא עיר תוססת ומעניינת שמתקיימים בה אירועים רבים לאורך כל השנה. העירייה בראשותי תמצא את הדרך לאזן בין הצרכים של העיר לבין הצרכים של התושבים, על מנת להמשיך ולקיים אירועים במרחב הציבורי שמעניקים לעיר את אופייה המיוחד, מבלי לפגוע בהתנהלות היומיומית של התושבים.

האם תקדמי מיסוי כניסת כלי רכב לעיר?

הטלת אגרות ומסים אינה פתרון קסם ולא תפתור את בעיית גודש התנועה, אלא כחלק מסל פתרונות שצריך להכיל קודם כל חלופות ראויות, זמינות ויעלות להתניידות. ככל שיהיו יותר אמצעי תחבורה ציבוריים יעילים לצד שינוי בשיטת המיסוי שמעודדת בעלות ואחזקת רכב פרטי – כך ניתן יהיה לשקול גם פתרון כמו אגרת גודש.

איך תילחמי בהפיכתה של תל אביב לעיר לעשירים בלבד?

תל אביב־יפו שינתה את פניה בשנים האחרונות והפכה לעיר שמעודדת ומקדמת פרויקטים לעשירון העליון ופחות פרויקטים עממיים. אפעל לתעדוף של פרויקטים שמבוססים על יזמות קטנה כמו תמ"א 38, כלכלה שיתופית ומקומית ולזירוז הליכי הרישוי בעירייה, וזאת מתוך מחויבות לפעול עם הפנים לתושב ולטובתו. המשמעות היא גם הקלה ביוקר המחיה ככל שהדברים תלויים בתשלומים הנגבים על ידי העירייה. עוצמתה של תל אביב־יפו הוא במגוון האוכלוסייה שלה ולכן עלינו להבטיח שיוכלו להתגורר בה גם מי שאינם נמנים עם העשירון העליון של מדינת ישראל.

למה אין פיקוח על מחירי ותנאי השכירות בעיר?

סיעת מרצ תל אביב־יפו בראשותי קידמה בקדנציה האחרונה חוזה שכירות עירוני אחיד שנועד להסדיר את זכויות השוכרים והמשכירים, להקנות יציבות לדיירים ולמתן את עליית המחירים. לצערנו, חוק שכירות הוגנת אושר בכנסת ללא סעיף שמתייחס לפיקוח על המחירים. כדי להביא להוזלת מחירי השכירות נפעל לקידום חקיקה ארצית ובמקביל להגדלת מצאי הדירות להשכרה בעיר.

דיני שכירות (מתוך "הבחורה החדשה")
דיני שכירות (מתוך "הבחורה החדשה")

איך מורידים את עלות המחייה בתל אביב?

יוקר המחיה לא בנוי רק משכר הדירה, אלא מורכב גם מהוצאות אחרות שמושתות על כולנו: מסים, מזון, בילוי, פנאי וכו'. הפתרון צריך להיות משולב: עירייה, עסקים ותושבים. על מנת להקל על התושבים נפעל למתן הקלות לבתי העסק בעיר בעלויות השונות המושתות עליהם (רישיון עסק, היטלים, ארנונה, אגרות וכו'), כחלק ממהלך כולל של הוזלת השירותים הניתנים לתושב.

מה תעשו כדי לפתור את בעיית התחנה המרכזית החדשה (שמיקומה הנוכחי מזהם ופוגע בתושבים)?

התחנה המרכזית היא מפגע חברתי וסביבתי ויש לפנותה ממיקומה הנוכחי בהקדם האפשרי, כחלק מרכזי משיקום דרום העיר כולו. כראש עיריית תל אביב-יפו אפעל לעצירת הארכת הסכם החכירה של התחנה המרכזית עם חברת נצבא, ובמקביל לקידום תכנית לפינוייה ולהקמת מסוף חלופי בצומת חולון.

האם יש סיכוי להתחשבות גדולה יותר בשעות ההפרדה בבריכות לדתיים? כיום ישנה הפרדה של שעה בשבוע בשעות הלילה.

סיעת מרצ תל אביב־יפו שמה לעצמה למטרה להשאיר את המרחב הציבורי נגיש וזמין לכלל האוכלוסייה ולא למגזר מסוים, תוך התחשבות מרבית בכל התושבים החיים בעיר. אופיה של העיר הוא חילוני כמעט מיום היווסדה – כך היה וכך ימשיך להיות, ואני לא רואה שום סיבה לשנות את הסטטוס קוו הקיים.

חרדים בתל אביב. צילום: שלומי יוסף
חרדים בתל אביב. צילום: שלומי יוסף

מה לדעתך הדבר שהכי חסר לתל אביבים בעירם?

אני מסתובבת ופוגשת אנשים יום-יום, בכל רחבי העיר, והטענה העיקרית שעולה מהמפגשים איתם היא התחושה שהעירייה עובדת נגדם ולא עבורם. יש בהחלט תחושה שהתושבים והעירייה לא נמצאים באותו צד ואת זה צריך לשנות.

מה יהיה עם דרום תל אביב?

בדרום העיר צריך לטפל בצורה מסיבית מצד אחד ובעדינות והרגישות הראויה מצד שני, מתוך מקום שרואה ומתעדף בראש ובראשונה את התושבים הוותיקים. יש לפעול תוך שמירה על המרקם העירוני הקיים ותוך תמיכה בחוסן הקהילתי המקומי כדי לצמצם את תופעת הג'נטריפיקציה. כראש עיריית תל אביב־יפו אפעיל תוכנית שיקום מקיפה שתכלול טיפול בהיבטים פיזיים, כמו השקעה נרחבת בתשתיות ופינוי התחנה המרכזית, לצד השקעה בהיבטים חברתיים כמו טיפול יסודי בדרי הרחוב, מכורים לסמים ונשים בזנות.

הומלסים בתל אביב. צילום: נמרוד סונדרס
הומלסים בתל אביב. צילום: נמרוד סונדרס

מה התוכנית שלך לגבי שיפור מוסדות החינוך הפורמלי בדרום העיר ויפו?

כעירייה עלינו לקחת אחריות מלאה על חינוך ילדי העיר מלידה ועד בגרות. בתי הספר בעיר כולה לא צריכים להיות שטאנץ של העתק־הדבק אלא להעצים את הייחודיות של כל ילד ולמצות את הפוטנציאל הטמון בו. לצורך כך אפעל להקמת בתי ספר ייחודיים בכל רחבי העיר, בדגש על דרום העיר ויפו, עם שילוב של החינוך הבלתי פורמלי בתוך מוסדות החינוך הפורמלי ועידוד המעורבות של הקהילה המקומית בפעולות העשרה בבתי הספר.

מה יש לעשות כדי למנוע את רצח האישה הבאה ביפו?

זו שאלה שבבסיסה חוזרת למקום של מהות לפני הנראות, וכדי למנוע את רצח האישה הבאה יש לבצע פעולות מניעה מראש ובכלל זה:
1. יותר חינוך והסברה במסגרת תוכניות הלימוד לנוער ביפו למניעה מראש של אלימות במשפחה. יותר הקשבה והתייחסות לתלונות של נשים על אלימות הן במינהל הרווחה והן במשטרה – כחלק ממהלך הוליסטי שמטרתו למנוע מראש את הרצח הבא.
2. יותר מסגרות תומכות לקהילה המקומית – הן להעצמת נשים בקהילה, הן להעשרה של פעילויות לנוער והן באמצעות סדנאות לגברים בשיתוף עם מובילי דעה בקהילות היפואיות, כדי להביא לצמצום בהיקף הפשיעה ולהפחתת היקף מקרי האלימות. בכלל זה גם הקמה של מרכז גישור לפתרון סכסוכים משפחתיים, וכן בית מוגן לנשים ערביות.

רמת הניקיון בעיר אינה מספקת. האם יש סיכוי לשיפור אמיתי במצב?

הטיפול בחזות העיר ובניקיונה צריך להיות יומיומי ורציף ולא רק לפני בחירות. כיום יש אזורים בעיר שאינם מקבלים שירותים ראויים ושאין בהם אמצעים תברואתיים לשמירה על ניקיון, בהיעדר פחי אשפה בבניינים וברחובות. העירייה בראשותי תפעיל צוות ניקיון שיפעל 24/7 וייתן מענה מיידי לכל בעיה, מניקיון ועד צינור מים שהתפוצץ.

מתי תהיה תחבורה ציבורית בשבת?

בקרוב מאוד! הרפורמה שקידמתי בכנסת להסדרה והרחבה של מערך מוניות השירות לכל האזורים בעיר עתידה להביא להפעלת יותר קווים בפריסה לאזורים שאינם משורתים כיום, כולל בסופי שבוע ובלילות. בקדנציה האחרונה פעלתי רבות מול משרד התחבורה והשר עצמו על מנת לקדם את הנושא, ואני שמחה שהמאמצים העלו פרי ושהרפורמה עתידה לצאת בקרוב לדרכה. אם השר ישתהה מעבר לשנת 2019, אזי העירייה צריכה לקחת על עצמה לסבסד קווי שירות (כמו לאורך רצועת החוף וביפו) שיש להם רישיון הפעלה ושאינם מופעלים היום בגלל חוסר כדאיות כלכלית של המפעילים.

איך תקדמי את התיירות בעיר?

תל אביב-יפו היא העיר עם המגוון התיירותי הגדול ביותר בישראל. כדי לעודד תיירות ולהוזיל את מחירה אפעל להרחבת שירותי התחבורה הציבורית בלילות ובסופי שבוע 24/7; הדבר יאפשר פריסה של שירותי תיירות מחוץ למרכז העיר, שבו תפוסת המלונות המלאה מאפשרת העלאת מחירים. על מנת להביא יותר תיירים לכל חלקי העיר יש לאפשר להם תחבורה זמינה סביב השעון וכמו כן להנגיש עבורם את המידע הרלוונטי גם באנגלית בצורה פשוטה וברורה.

האם יש לך עיר אהובה שאינה תל אביב, בארץ או בעולם, שמהווה דוגמה לעיר אידיאלית עבורך?

תל אביב-יפו היא הבית שלי והעיר האהובה עלי בעולם כולו. אני מאוהבת בעיר, בשוק, בחוף הים, ובעיקר באנשים. אין סיבה שתל אביב-יפו לא תהיה המודל האידיאלי של עיר שטובה לתושביה, רואה אותם, מקשיבה להם ומשתפת אותם. אני מתמודדת לראשות העיר בדיוק בשביל להפוך את החזון הזה למציאות. תל אביב יפו שלנו תמשיך להיות בירה עולמית, אבל לצד זאת תעצים את הקהילות המקומיות, תחזק את הכלכלה המקומית ותחזק את הלוקל-פטריוטיות וההון האנושי כנכסים עירוניים מרכזיים.

להבי פעילה סביבתית וחברתית מאז 1997 וממייסדי "הפורום הירוק". בעבר הייתה מזכירת ועד סוחרי שוק הכרמל ודירקטורית בחברת גני יהושע. מכהנת כסגנית ראש העיר מאז 2009, בקדנציה הקודמת הייתה הממונה על משאבי חינוך לגיל הרך.