"תיארתי מערכות יחסים קאמריות וזה הסתדר עם התל אביביות"

ירמי פינקוס כתב את הספר הכי תל אביבי השנה. אנשי השנה של טיים אאוט תל אביב 2017

ירמי פינקוס ׁ(צילום: מור ברנשטיין)
ירמי פינקוס ׁ(צילום: מור ברנשטיין)
28 בדצמבר 2017

ירמי פינקוס

מאייר וסופר, בן 51

"רווקים ואלמנות" שהוציא השנה פינקוס הוא ספר נובלות תל אביבי בכל רמ"ח איבריו: ההתעסקות הקטנונית בנדל"ן, הדמויות המוזרות שיכולות להתקיים רק בעיר גדולה וסיפורי השכנים מציירים סיפורים חכמים ועולם שכל תל אביבי יכול להזדהות איתו.

[tmwdfpad]>> לפרוייקט המלא

עוד אנשים שעשו לנו את השנה:
תום יער
ערן אריאלי
שמוליק מעוז וליאור אשכנזי

"תל אביב מעסיקה אותי כנתון יסוד של הכתיבה", אומר פינקוס מברלין, מקום מגוריו בשנה האחרונה. "תל אביב היא העולם מבחינתי. זה לא שהחלטתי להיות הסופר של תל אביב, זה פשוט מה שקורה. רציתי לתאר מערכות יחסים קאמריות וזה הסתדר עם התל אביביות, עם המבנה הזה של העיר שבה הבתים והשכנים קרובים זה לזה, בניגוד לפרברים. מה שהעסיק אותי זה לשבור את המחיצות של חדר המדרגות ולהכניס את השכנים לחיים זה של זה. זה הממשק של העיר. גם כאן בברלין יש זקנה שרואה אותי מתעורר בתחתונים כל בוקר אבל ברחוב היא לא אומרת לי שלום".

תל אביב הולכת ונהיית עיר הומוגנית לעשירים, ההתמקדות שלך בדמויות משונות ושוליות היא מודעת?

"עיר, בניגוד לפרבר, היא מקום שמושך אליו תימהונים, הם יכולים להרגיש בה בנוח. בתור ברלינאי לרגע אני יכול להגיד שכמות המשוגעים שמסתובבים פה ממש מלבבת, וכאן יש לגיטימציה למוזרויות האלה יותר מתל אביב. אבל גם תל אביב היא אבן שואבת למוזרים. יוצאי הדופן מושכים אותי כמעט כמו קרנבל. זה מרתק אותי. אם יש משהו שאני סולד ממנו זה כתיבה על אנשים שנוח לכתוב עליהם – בגידות בחיי הנישואים, כסף, עבודה נוחה, זה נראה לי חיים קלים לסופר. להיכנס למצוקותיו של ארכיטקט בן 35 ולתאר את מצוקת חיי האהבה שלו זה יותר קל מלהיטפל לדמות מוזרה, למשל אדם שמוכר בדים ברחוב הרצל והיה ילד שואה שהתחתן עם המכשפה של השכונה בצפון תל אביב בלית ברירה כי רק היא הסכימה להתחתן איתו. זה יותר מעניין לדברר אדם כזה ולנסות כסופר להבין איך הוא מדבר בכלל".