"אף אחד לא שכח על איזו מסורת הוא גדל. כשיש אהבה אמיתית היא מנצחת הכל"

ספיר וג'וזף התאהבו בגיל צעיר ושום דבר לא הצליח להפריד ביניהם - בטח שלא הדעות הקדומות. איך מחנכים ילדים על שתי אמונות ואיזה תגובות הם קיבלו אחרי "בואו לאכול איתי"?

ספיר וג'וזף זיתונה (צילום: איליה מלניקוב)
ספיר וג'וזף זיתונה (צילום: איליה מלניקוב)
7 בנובמבר 2018

ספיר (27) זיתונה
ג'וזף (30) זיתונה, טכנאי מזגנים
נשואים 5 שנים. ספיר עתידה ללדת בפעם השנייה. מתגוררים ברמלה.

איך התחיל הקשר ביניכם?

ספיר: "הקשר התחיל בגיל מאוד צעיר, היינו ילדים. אני הייתי בת 14 וג'וזף בן 16 וחצי. הכרנו בשכונה דרך חברה משותפת. ביום הראשון שהתראינו חששתי 'ללכת עם ערבים', גדלתי בבית מסורתי בסביבה של יהודים, ובארץ ידוע שעם ערבים אסור לדבר וכמובן שלא להתקרב, אבל המשיכה הייתה חזקה יותר".

ג'וזף: "כבר מההכרות הראשונה ידענו שגורלנו נקשר. עולמות כל כך שונים אבל כל כך דומים. גילינו שיש בינינו הרבה משותף ושכמעט בהכל אנחנו דומים – אם זה באופי, בתחביבים, ברמת החיים ובעוד המון דברים שקשרו את גורלנו".

מהי החוויה הכי מעצימה שעברתם יחד?

ספיר: "כל התהליך של בניית הקשר הוא חוויה אחת עוצמתית שקשה מאוד לתאר. עברנו משברים גדולים החל מהילדות שבה ספגנו ביקורות קשות, חרם בבית הספר ואיומים מהמשפחה. גם החברה הנוצרית סירבה בתוקף לקשר. לאורך כל הדרך האימהות גוננו וחיזקו את הקשר אך האבות התנגדו. היינו מתחבאים ומפצלים את דרכנו במדרכות. ככל שגדלנו הוכחנו לכולם שאין דבר שיכול למנוע את האהבה החזקה הזאת. התחלנו ללמוד זה על התרבויות של זה ועל סגנון החיים וכל כך התחברנו – ג'וזף לחגים, למנהגים, למסורת ולמנטליות היהודית; אני – לאלה של הנוצרים. כך בנינו את הקשר בכבוד ובהבנה לדתו ותרבותו של האחר".

ספיר וג'וזף זיתונה (צילום: איליה מלניקוב)
ספיר וג'וזף זיתונה (צילום: איליה מלניקוב)

יש הבדל בין מערכת יחסים עם יהודי או ערבי?

ג'וזף: "אין שום הבדל. קודם כל צריך להיות אדם טוב שמכבד את בת הזוג שאיתו, שיודע להבין אותה לתמוך ולעמוד לצדה, לעזור לה בגידול הילדים ובמטלות הבית. זוגיות טובה נבנית על אמון וכבוד וכמובן שיתוף פעולה. אם כל הדברים האלה מתקיימים אפשר תמיד לקיים מערכת יחסים בריאה וטובה ולא משנה מאיזה מוצא הבן זוג שלך. המנטליות של גבר יהודי ומנטליות של גבר ערבי טיפה שונה אבל כשזוג מסתדר ומגשר על דברים הכל יכול להתקיים".

השתתפתם בעונת הזוגות בתוכנית "בואו לאכול איתי" ב"כאן 11". מה היו התגובות לחשיפה?

ספיר: "עברנו חויה מטורפת מהרגע שהחלטנו להשתתף. למדנו על עצמנו, על הקשר שלנו ועל דעות מסוימות שאחזנו בהן. התוכנית עלתה לשידור לא מזמן ומיד אחריה כבר התחלנו להיחשף לתגובות. הייתי בטוחה שהן יהיו לא טובות אבל הופתענו לטובה. קיבלתי מעל אלף בקשות חברות באינסטגרם ובפייסבוק והמון הודעות תמיכה והערצה של הקשר שלנו. לפי ההודעות לחלק מן האנשים השתנתה הדעה על נישואים מעורבים. כיף גדול לקבל תמיכה ואהבה ולדעת שהרבה אנשים מכבדים ויודעים לקבל את השונה".

באיזה מסורות, דת ואמונה אתם מתכננים לחנך את הילדים?

"קודם כל על ערכים טובים – להיות אדם טוב, מחונך ומכבד, ורק אז דת ואמונה. מילדות כיבדנו את המסורת והדת של האחר וכך נגדל את ילדינו. הילדים יחגגו את שני החגים וייהנו מכך. בפורים מתחפשים ובכריסמס יש סנטה קלאוס ליום אחד". ספיר מוסיפה שבשבת ג'וזף הולך לכנסייה ובשישי היא מדליקה נרות ואופה חלות. "אף אחד לא שכח מהיכן הוא בא ועל אילו שורשים ומסורת הוא גדל. תובנה אחת שלנו שנשמח להעביר – כשיש אהבה אמיתית היא מנצחת הכל".