האסטרטגיה של חולדאי, המלכוד הנורא של האספים – ונקודת אור אחת

רון חולדאי ניהל קמפיין מושלם ■ ולא, הוא לא ניצח בגלל אסף הראל ■ אסף זמיר כשל בשכנוע המוני המתלבטים אבל זכה להישג מרשים ■ מרצ חטפה את המכה שהגיעה לה ■ הקמפיינים הגזעניים נכשלו ■ הקואליציה תורכב מרסיסי רשימות ■ בהצלחה לכולנו ולהתראות ב-2023

רון חולדאי במטה הבחירות (צילום: דין אהרוני רולנד)
רון חולדאי במטה הבחירות (צילום: דין אהרוני רולנד)
31 באוקטובר 2018

1.

קודם כל, בואו ננקה את השולחן מערימת הבולשיט המהבילה שהונחה עליו: הניצחון של רון חולדאי לא באמת הוטל בספק לרגע. גם אם אסף הראל היה מסיר את מועמדותו ברגע האחרון, ראש העירייה שלכם היום היה אותו ראש עירייה שלמדתם לאהוב (או לאהוב לתעב) ב-20 השנים האחרונות. מרבית מצביעי הראל לא ראו בזמיר אופציה אפילו לרגע והיו נשארים בבית או מצביעים לראיס מאבן גבירול. די לאכול את הראס.

2.

בשביל לנצח את חולדאי היו זמיר והראל צריכים להתגבר על האגו, לשים בצד את הפערים האידיאולוגים ולחבור מיד בתחילת הדרך לקמפיין של תקווה אמיתית לשינוי. כרגע זה משהו שבשמאל פשוט לא מסוגלים לעשות. ואם מישהו חושב שזה ייראה אחרת בבחירות לכנסת אז יש לנו יאיר לפיד משומש למכור לו.

מסע ארוך. הראל בהשקת הקמפיין (צילום: דין אהרוני רולנד)
מסע ארוך. הראל בהשקת הקמפיין (צילום: דין אהרוני רולנד)

עוד כתבות מעניינות:
הבחירות בתל אביב – בתמונות
הצל ואיילת שקד: כל מה שקרה ביום הבחירות
"למה את משקרת?": צפו ברון חולדאי מתעמת עם תושבת העיר

3.

הדם הרע בין מחנות האספים ישפיע גם על היכולת שלהם לעבוד יחד במועצה ולהקים חזית מול הסתערות הימין הצפויה בבחירות 2023. עתידם הפוליטי בעיר תלוי בכך. חולדאי יכול לייבש את שניהם באופוזיציה או לחזק את הפיצול ביניהם על ידי מינוי אחד מהם לסגנות. עם עשרה מנדטים יחד מתוך 31 במועצה, רק שיתוף פעולה יהפוך אותם לכוח משמעותי. יש לכך סבירות נמוכה ביותר.

4.

מחמאות? רק לחולדאי. אסטרטגיית הקמפיין שלו עבדה. ההתכתשות בין הטוענים לכתר הציבה אותו גבוה בקוקפיט מעל כל זה, את נאמניו הוא הוציא מהבית ביעילות שיא ולמרות הלחץ האדיר שבו היה שרוי המטה שלו בשבועיים האחרונים הוא נמנע מטעויות קשות. אבל לראשונה הוא קיבל את אמונם של פחות ממחצית הבוחרים ואל הקדנציה החמישית הוא מגיע חבול ומוקף במתנגדים, עם הר של בעיות אקוטיות לטפל בהן. קל זה לא יהיה.

5.

אה, כן, ובהצלחה עם הרכבת הקואליציה מרסיסי רשימות. מרצ, שותפתו הבכירה, קיבלה את המכה שהגיעה לה על קדנציה חלשה קרוב לצלחת ותצטרך לשקם את תדמיתה. רבים הצביעו לרשימה כדי להכניס למועצה את גבי לסקי ורעות נגר הנהדרות, אך על פי תוצאות הביניים הן מתנדנדות בדרך החוצה. אות אזהרה לרשימות הגדולות שעשויות להצטרף לקואליציה רק כדי להתייבש בה עם אפס הישגים.

6.

שתי הרשימות הגדולות של זמיר והראל יעשו לחולדאי הרבה צרבת במו"מ. אין לראש העיר שותפים טבעיים, פרט אולי לראובן לדיאנסקי הנצחי. בעיה. שבע רשימות זכו במנדט או שניים והמחיר שלהן עשוי להיות גבוה מאוד במאזן העירוני. חולדאי לא צריך הרבה בשביל רוב במועצה, בסך הכל תשעה מנדטים בנוסף לשבעה בהם זכתה רשימתו, אבל אם לא יהיה נדיב כלפי זמיר ו"רוב העיר" הוא עשוי למצוא מולו אופוזיציה רחבה. זה יהיה מעניין.

רון חולדאי. עיצוב: אופיר בגון
רון חולדאי. עיצוב: אופיר בגון

7.

וזמיר. אוי ויי זמיר. כמה תקוות מנופצות. הקמפיין המסיבי שלו היה רזה במסרים וכבד בכסף, ובדיעבד קל לומר שחזר אליו כמו בומרנג והצליח לטעת ספקות במתלבטים הרבים ("הגיע הזמן"? זמן למה? זמן למי?). אבל במקביל, הקמפיין גם סימן אותו ככוח פוליטי סוחף עם בייס חזק של תומכים נלהבים שהאמינו בניצחון עד לרגע האחרון. אסף זמיר יתאושש מהמכה שחולדאי הנחית על אפו ועוד יהיה גורם משמעותי בפוליטיקה העירונית או הארצית אם ירצה בכך. המחנה הדמוקרטי צריך לקוות שהוא ירצה בכך.

8.

יום אחד נלמד שאין שום קשר בין התחושה שאנחנו מקבלים בזמן מערכת בחירות מסביבתנו ומהפיד שלנו ובין התוצאות הסופיות. אבל לא היום.

9.

אכילת הראשים ההדדית של מחנות זמיר והראל פגעה בהם יותר מכל. האנרגיות לא התמקדו בהחלפת חולדאי אלא בהתנגחות דו-כיוונית ילדותית ומביכה. שניהם ידעו להסביר מצוין מדוע האסף השני אינו ראוי, צמצמו והקטינו זה את זה ("מיני-רון"? "בדרן פרומפטרים"? באמת האמנתם לעצמכם?) והעסיקו את פעיליהם בקרבות פיד מטופשים. ברמת המאקרו זה מסמן עקומת למידה שלילית של השמאל מקמפיין לקמפיין. אותן טעויות, כל פעם מחדש, וקריאייטיביות מרשימה ביצירת טעויות חדשות. נתניהו יכול לישון בשקט.

10.

ונקודת אור אחת בוהקת: תל אביב דחתה בשאט נפש את הקמפיינים הגזעניים נגד הערבים והפליטים. רשימת דרום העיר, שהטילה על הפליטים את כל יהבה, התרסקה ונמחקה. הליכוד התכווץ למנדט אחד עגום. אין לכם מקום בעיר הזאת. שלום ולא להתראות ב-2023.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד