דיו, דיו, הויסה!

הלהיט האחרון בהימורי הספורט בארץ הוא מירוצי סוסים. האם מדובר בענף אצילי שיהפוך את הישראלים לשתייני תה בחלב, בעוד דרך לרושש אתכם או באכזריות לשמה?

מירוצי סוסים
מירוצי סוסים
10 בנובמבר 2013

קשה להתעלם מהפרסומות של רייסר, מותג הימורי מירוצי הסוסים החדש של הטוטו. הן מציפות את התודעה בשלטי חוצות ובפרסומות בטלוויזיה ובאינטרנט. הפואנטה של הפרסומות נוגעת בנקודה בעלת פוטנציאל קומי: ההתנגשות בין הישראלי הבהמי אוהד הכדורגל שאוהב לנהום הוראות לעבר השחקנים, לבין האצילות של האנגלים והאצילות כביכול של מירוצי הסוסים. המוחות מאחורי הקמפיין השוו בין רכיבה על סוס לבין רכיבה על טוסטוס, ובכל הפרסומות חוזר על עצמו המוטיב של ישראלי שכונתי שמחבק מאחור את אחד הרוכבים האנגלים במהלך המירוץ ומברבר לו שטויות באוזן. בגרסה אחת אלה שני חבר'ה – לא חשוב מאיזו עדה – שמנסים לדרבן את הסוס ואת הרוכב באנגלית השבורה שלהם ("גיב גז! יו נואו גז?"). גרסה אחרת מציגה זקנה אשכנזייה שלמרות השתלבותה הפיגמנטית במרחב האנגלי מקפידה להזכיר שהיא שכונאיסטית ישראלית ואומרת לרוכב: "מה זה, אינגלה, אתה רוכב כמו זקנה! טרנטה טרנטה אבל לפניך…".

לנוכח ההשקעה הניכרת בקמפיין, מוזר שבטוטו לא בחרו בסלב מקומי שיוביל אותו. אם יוזמות אזוטריות כמו ממיר הערוצים עידן פלוס של רשות השידור זכו לפרזנטור כמו גיא אריאלי, למה שמרייסר יישללו הפנים המוכּרות? רונן גרינפלד – האחראי על הימורי הסוסים בטוטו ואיש שמחזיק במספר טלפון סלולרי נייד עם שש פעמים הספרה 6 (לטענתו זה היה המספר שלו עוד לפני שעבד בטוטו) – מסביר ש"לא מצאנו פרזנטור ישראלי שמזוהה עם ענף רכיבת הסוסים, מישהו שאתה רואה אותו ואמר 'וואלה – זה מירוץ סוסים'".

כך או כך, האפשרות להמר על מירוצי סוסים באופן חוקי קיימת בישראל כבר חודשיים. כ־100 תחנות טוטו שפועלות גם בגזרת הסוסים פזורות ברחבי הארץ, בתל אביב אפשר למצוא תחנה ברחוב בן יהודה 21. הקהל מהמר על מירוצים שמתקיימים באנגליה ובאירלנד דרך חברת הימורים עולמית בשם GBI Racing, שמפעילה הימורים בכ־50 מדינות ברחבי העולם. המהמרים יכולים לצפות במירוצים המועברים בשידור חי באתר הטוטו או בכל אחת מ־100 התחנות, ואפשר לשלוח הימור עד שניות אחדות לפני יריית הפתיחה של כל מירוץ. אורך המירוצים נע בין פחות מדקה לשלוש דקות ומדי יום מתקיימים מירוצים. אתר הטוטו מספק למהמרים מידע על כל סוס, כל רוכב, כל מאמן וכן על היסטוריית ההישגים שלהם; וכל מה שנותר זה לבחור את שם הסוס שמדבר אליך, לבחור סכום הימור, להתמקם על כיסא מול המסך בתחנת הטוטו הקרובה למקום מגוריך ולקוות שאף אחד מהקבועים בתחנה לא יאפר עליך בטעות את הקנט הארוך שלו.

"אנחנו המדינה היחידה בעולם שניתן להמר בה על סוסים, אבל לא מתקיימים בה אף מירוצים", מספר גרינפלד. כדי שיתקיימו מירוצים בישראל יש לבנות אצטדיון ייעודי ענקי – היפודרום – שהיקפו המינימלי חייב להיות ק"מ וחצי, כך שהסבה של אצטדיוני כדורגל לטובת העניין אינה באה בחשבון. כבר יותר מעשור מדברים על בניית היפודרום בגלבוע, אלא שנכון להיום זה עדיין לא קורה. במועצה האזורית גלבוע חמים אש על הרעיון (הם הקצו כבר שטח לפרויקט על כביש התענכים ובונים על הרבה תיירות וכסף שייכנס לאזור בזכות האטרקציה), אלא שבשביל שזה יקרה צריכה הכנסת לתקן את חוק ההימורים, שכרגע מתיר הימורי סוסים אך ורק על מירוצים שמתקיימים מחוץ לישראל. בגלבוע מקווים שהפיילוט הנוכחי, שאורכו שנה, יהיה מוצלח ובסיומו יינתן האישור לבניית ההיפודרום.

 מייקל ג'ורדן של הסוסים

 כשיבוא היום ובישראל ייערכו מירוצים אמיתיים בהיפודרום רשמי, מי שכנראה יתכבד בתואר כרוז מירוצי הסוסים הציוני הראשון יהיה פול אלסטר. זה 28 שנה שאלסטר – עולה חדש מהעיר לידס באנגליה והדבר הכי קרוב לסלבה ברזילאי של ענף מירוצי הסוסים בישראל – נמצא עמוק בביזנס של הסוסים. הוא כתב במשך שנים למגזין "רייסינג פוסט" האנגלי, שידר מירוצים בטלוויזיה ושימש כרוז ב־55 מתוך 60 ההיפודרומים הקיימים באנגליה. כעת הוא מנהל את שידור המירוצים עבור הקהל בארץ ומשמש גם פרשן הענף בערוץ הספורט. "מירוצי הסוסים בתצורה שאנחנו מכירים היום התחילו באנגליה בשנת 1670", הוא מספר, "הרבה לפני כן, כידוע, הרומאים התחרו גם במירוצי סוסים משלהם. ההיפודרום הראשון באנגליה נבנה בניו מרקט, בין קיימברידג' לנוריץ', עיר שלמה שחיה סביב המירוצים. באנגליה מתפרנסים מהתעשייה הזו של המירוצים יותר מ־100 אלף איש".

הפרסומות של הטוטו נשענות על ההנחה הישראלית שמירוצי סוסים זה ספורט עם קלאס, ספורט של עשירים. זה נכון?

"באנגליה מדובר בספורט חוצה מעמדות. אתה יכול ללכת לראות מירוץ ולעמוד חמישה מטרים ממלכת אנגליה ומהצד השני שלך יעמוד פועל ניקיון. מה שכן, הספורט הזה מכונה 'ספורט אוף קינגז' כי צריך הרבה מאוד כסף בשביל להחזיק סוס שמתחרה, משהו כמו 3,000 דולר בחודש. אני קניתי לפני הרבה שנים סייחה צעירה בשם קאסרן אמרלד. הייתי צעיר והיא עלתה גרושים, אבל נתתי לה מאמן טוב וקלטתי שיש לה כישרון. במירוץ הראשון שלה, בגיל שנתיים, היא הפתיעה את כולם וניצחה. זה היה הרגע המאושר בחיים שלי".

אלסטר אחראי, בין השאר, להכשרת דור חדש של שדרני מירוצי סוסים בישראל. אחד מהם הוא בן אליעד, שדרן בקול הקמפוס שנתקל במקרה במייל שחיפש שדרנים, שלח קורות חיים ובמהרה הפך לספץ במפרט הטכני של סוסים בעלי שמות כמו "נובל פריינד" ו"טו שוגרז".

"שמע, זו חוויה דינמית בטירוף", הוא מספר, "הרבה יותר מלהתייבש שעה וחצי מול נתניה־עכו בליגת העל בכדורגל רק כי שמת ווינר על המשחק. "המירוצים האלה תמיד מותחים ומסעירים, והכיף הוא שכל כמה דקות יש מירוץ חדש".

ואת המירוץ עצמו אתה משדר כמו שמאיר איינשטיין משדר גמר ה־100 מטר באולימפיאדה, עם משפטים כמו "ותראו את גראנד מארש שועט קדימה במסלול 4! איזו עבודת פרסות, וואו!"?

"האמת שלא. אנחנו לא משדרים את המירוץ עצמו, את זה אנחנו משאירים לשדרנים האנגלים, הם עושים את זה מעולה". אלסטר מוסיף ש"מירוץ סוסים זה השידור לייב הכי קשה שיש בספורט. תחשוב שכל חצי שעה מתחלפים לך הסוסים ואתה צריך לזכור עשרות שמות".

המייקל ג'ורדן של הסוסים הוא פרנקל, בהמה מפוארת שאלסטר טוען שנחשבת הטובה ביותר בתולדות הענף. פרנקל פרש לאחרונה בגיל 4 אחרי קריירה בת שלוש שנים שבמהלכה התחרה 14 פעמים וניצח בכולן. מאז פרישתו הוא לא נח לרגע ולא כי קיבל קמפיין לפרסום חברת קוביות סוכר.

"פרנקל הפך לסוס הרבעה", מסביר אלסטר, "רוצים לנצל את הגנים הטובים שלו כדי לייצר סוסים מנצחים נוספים. הוא שווה היום בסביבות 150 מיליון פאונד".

 חיות מסכנות

 "אתה יודע מה קורה לרוב הסוסים אחרי שהם פורשים מהמירוצים?", שואלת אותי רעות רשף, מנכ"לית עמותת הכל חי הפועלת נגד פרסום מירוצי הסוסים של הטוטו בטענה שמדובר בהתעללות בבעלי חיים. "רובם מגיעים לשחיטה, וגם אלה הם בני מזל שלא מתו על המסלול. אנשים חושבים שזה ספורט אצילי ושהסוסים מקבלים יחס של מלכים, אבל בפועל הרבה סוסים מתמוטטים על המסלול או שוברים רגל, ואז לא משתלם לטפל בהם ופשוט הורגים אותם במקום. יותר מ־1,200 סוסים מתים כל שנה על המסלול בארצות הברית".

מאיפה את יודעת?

"קראתי את זה ב'ניו יורק טיימס'. אנחנו מתנגדים לזה שהטוטו, שהוא שלוחה של המדינה, מעודד אנשים להמר על ספורט שמתעלל בחיות ומביא למותן. אנחנו גם חושבים קדימה במאבק הזה ומנסים למנוע את ההקמה של היפודרום בישראל, כי אם יקום היפודרום יקומו גם בתי מטבחיים לסוסים שלשם ייקחו את הסוסים הפצועים ואת אלה שכבר לא יכולים לרוץ".