האיצטדיון, הרכבת, הטיילת: הפרויקטים שיעשו לכם את השנה

בשנה הקרובה ייצאו לדרך או יושלמו שבעה פרויקטי בנייה ציבוריים גדולים. היכונו לנסוע מהר, לטייל בכיף ולראות כדורגל כמו באירופה - אבל גם לסבול הרבה בדרך לשם

כיכר דיזינגוף (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
כיכר דיזינגוף (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
13 בספטמבר 2017

הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה

אם חשבתם שעבודות הקו האדום הקשו את חייכם, חכו חכו. בשנה הקרובה צפויות לצאת לדרך העבודות על שני קווים נוספים של הרכבת הקלה – הקו הירוק, שיוצא מאזור ומחולון, חורץ את תל אביב לאורך אבן גבירול וממשיך לקריית עתידים ולהרצליה, והקו הסגול, שיוצא מארלוזורוב, עובר בבן יהודה ובאלנבי ומתפצל לאור יהודה ולפתח תקווה. שני הקווים הללו צפויים להעתיק את אזורי ההריסה של הרכבת הקלה לכיכר רבין, לגינת לוינסקי, לגן וולפסון ולמקומות נוספים, יצריכו פינוי של תושבים בחלק מהמקרים (בשכונת התקווה, למשל), וישתקו את התנועה ואולי גם את המסחר ברחובות מרכזיים בעיר. שש שנים אחר כך, פחות או יותר, נקבל שני קווי רכבת מרשימים ומהירים. נניח.

הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב
הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב

הריסת כיכר אתרים

הפרויקט שכבר דובר בו כאן לא אחת צפוי לצאת לפועל השנה. לאחר מכירת חלקה בחניון ליזם פרטי הכריזה העירייה לפני כמה חודשים שהכיכר המיתולוגית והשנואה תיהרס, ושבמקומה ייבנו שלושה מגדלים חדשים (בתוספת לקרלטון, שיוגבה משמעותית ויהפוך למגדל רביעי), שאמנם יחסמו את הנוף לקו החוף אך יאפשרו מעבר ישיר משדרות בן גוריון לקו החוף, בצד הקמת מבנים לשימוש ציבורי. תושבי האזור, שחוששים שהמרחבים הציבוריים שמובטחים להם לא יהיו כאלה באמת, נעמדו על הרגליים האחוריות, לצד בעלי העסקים שחוששים לעתידם. הריסת הכיכר היא אירוע שתושבי העיר חיכו לו עשרות שנים ומצבה הנוכחי מדכא (די במועדון החשפנות שניצב במרכזה כדי להבין שמדובר במפגע), אך לא ברור אם החלופה תשפר את המצב או תהפוך אותו למלכודת תיירים ועשירים, שיתגוררו במגדלים שכמעט שום תל אביבי לא יוכל להרשות לעצמו לקנות בהם דירה. התושבים ובעלי העסקים שוקלים לפנות לבג"ץ במטרה לסכל את התוכנית, ומבטיחים שגם הפרויקט הזה לא ייצא לדרך בלי מאבק.

הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)
הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)

שוק העלייה המחודש

בחזית רחוב העלייה שוכן לו השוק הסיטונאי הנטוש, ומאחוריו מגרשים ריקים הגובלים ברחובות העלייה, צ'לנוב, וולפסון ומטלון. את מה שפעם היה אחד השווקים המפוארים של העיר צפוי להחליף פרויקט מגורים עירוני שיכלול 147 יחידות דיור, כמחציתן מיועדות לדיור בר השגה, ומרכז קהילתי עירוני שנמצא בשלבי הוצאת היתרי בנייה. כמו כן יקומו במתחם עוד שלושה בנייני מגורים – אחד מהם יציע דירות להשכרה לטווח ארוך – וגם שטח מסחרי וחניון ציבורי שיכלול 260 מקומות חניה. נוסף על כך תקים העירייה במתחם מבנה ציבור וספורט שיכלול מכון כושר ובריכות ויציע שימושים נוספים לרווחת הציבור. בחזית המתחם, שכיום משמשת כזולה לדרי רחוב, תקום כיכר ציבורית. אפשר רק להתפלל שזה מה שירים את האזור המוזנח, ובעיקר – לתהות אם גראונד זירו של עבודות הרכבת הקלה באמת יכול לעמוד בעוד פרויקט בנייה ענקי.

מתחם שוק עלייה
מתחם שוק עלייה

חניכת כיכר דיזינגוף המחודשת

כיכר אחת, מזרקה אחת, 60 מיליון ש"ח, ובעיקר תהיות על גורל הכיכר והתנועה במרכז העיר עם השלמת הפרויקט. אחרי עשרות שנים שבהן הייתה הכיכר מוגבהת מהעיר – מה שהיטיב עם המכוניות והאוטובוסים שנעים במרחב אבל הקשה על הולכי הרגל – נהרסה בשנה שעברה הכיכר לקראת השבתו של מעגל התנועה הגדול לאזור. בשלב זה לא ברור איך ישתלבו יחדיו האוטובוסים הדוהרים של קו 5 עם הולכי הרגל – לאחר שישולבו באותו המפלס. מי שירוויחו מהפרויקט בוודאות יהיו רוכבי האופניים, שייהנו משביל חדש באזור שנעדר מכאלה, והורים צעירים שיוכלו לבלות עם ילדיהם בגינה הפתוחה והמוארת. בחודשים הקרובים נוכל לראות מי צדק בוויכוח – למעלה או למטה.

כיכר דיזינגוף (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
כיכר דיזינגוף (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

שיפוץ אצטדיון בלומפילד

השנים האחרונות היו קשות במיוחד עבור אוהדי שתי הקבוצות הגדולות של תל אביב. מכבי תל אביב הפסידה את שתי האליפויות האחרונות, ועבור הפועל המצב קשה פי כמה – את העונה הנוכחית הם מעבירים בליגת המשנה, לראשונה זה 20 שנה. הצהובים והאדומים לא מסכימים על הרבה דברים, אבל בנושא אחד יש תמימות דעים – לעובדה שאין לשתיים אצטדיון ביתי והן נאלצות להרחיק עם אוהדיהן עד לנתניה ולפתח תקווה יש השפעה ישירה על התוצאות. חוץ מאוהדי הכדורגל שסובלים, גם שוחרי המוזיקה היו מעדיפים ליהנות מאצטדיון נורמלי במקום גבעת המופעים המחרידה של פארק הירקון. לאלה ולאלה צפויה בשורה בעוד כשנה מהיום, כשהשיפוץ המיוחל של האצטדיון יגיע אל סופו. שלבי ההריסה הושלמו וכעת כבר עוסקים בבלומפילד בבנייה. פרויקט הענק, שעלותו כ־ 400 מיליון ש"ח, ישמור על רוח האצטדיון המקורית, עם מבנה "הקערה" והקרבה של היציעים לכר הדשא המעניקים לו תחושה ביתית, אך יגדיל את מספר מקומות הישיבה מ־14 אלף מושבים ל־29 אלף, מה שיאפשר לאצטדיון לארח משחקים בינלאומיים גדולים. מצד שני, האוהדים המיוזעים ברוב היציעים לא ייהנו מגג שישמור עליהם מהשמש (ומהגשם) גם לאחר השיפוץ.

איצטדיון בלומפילד (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
איצטדיון בלומפילד (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

סיום פרויקט חידוש הטיילת המרכזית

פרויקט שיפוץ טיילת להט זכה לביקורת אדירה כשיצא לפועל, אי שם ב־2012 . התושבים חששו שהטרסות שבונה העירייה לצד חידוש מסעדות החוף יגרמו להקטנת השטח הציבורי שמיועד לרוחצים (החול, נו). כעת, יש להודות, פרויקט השיפוץ נחשב בעיני רוב התושבים להצלחה. השטח שנלקח מחלקו המזרחי של החוף היה בשימוש רק בימים עמוסים במיוחד (ובימים אלה אכן נרשמת צפיפות בחופים לאחר השיפוץ), ומנגד הטריבונה שהוצבה לאורך קו החוף התל אביבי מלאה מהבוקר עד הלילה, השיטוט בטיילת נעים בהרבה מאשר בעבר, ומובן שלבעלי המוגבלויות נוח בהרבה לרדת לחוף. באוקטובר הקרוב, עם סיום עונת הרחצה, יחלו העבודות על מקטע הטיילת האחרון, בין חוף ירושלים לדולפינריום, שייצור רצף ממדרון יפו ועד לחוף תל ברוך.

(צילום: כפיר בולוטין)
(צילום: כפיר בולוטין)

פתיחת מרכז חינוך והורות על גג גן העיר

מכיוון שהנרטיב התל אביבי העדכני מחייב שברגע שתתחתנו, תתקתקו גם שני ילדים ותעופו לדירת ארבעה חדרים בצפון הישן, עיריית תל אביב־יפו פועלת בהתאם, והשנה היא תפתח מרכז חינוך והורות על גג גן העיר, שילמד את ההורים הצעירים שבעיר… איך להיות הורים. המרכז יציע מגוון שירותים, החל מרישום לגנים ולבתי ספר ועד מענה לפניות הציבור, וגם פעילויות העשרה, הדרכה וייעוץ עם מיטב אנשי המקצוע בתחום. הפעילויות יעסקו במגוון הנושאים וההיבטים שהורים לילדים מוצאים בהם עניין וצורך: הצבת גבולות, מנהיגות הורית, הכנה לכיתה א', גמילה מחיתולים, חינוך מיני ועוד. כמו כן המרכז יציע דרכי מענה שונות תחת המטרייה של מוקד אחד – שירות טלפוני, פרונטלי ומקוון. מרכז השירות ייפתח בינואר 2018, צמוד לתקופת הרישום לשנת הלימודים בגנים ובבתי הספר.

[interaction id="59b8ed58e2f851000156d19e"]