שהדודה תחכה: נמצא התחליף המושלם לארוחת שישי משפחתית

יוזמת "שישיפואי" מציע להצטרף לארוחת שישי עם אנשים זרים מהשכונה, עם מנה שתביאו וסכו"ם מהבית. אף אחד לא ישאל אתכם מה עם חתונה

19 ביולי 2017

ארוחות שישי עלולות להיות קאדר של ממש: למצוא טרמפ להורים, לפגוש את הדודים ולעדכן שמה לעשות את עדיין עיתונאית, לאכול את אותן מנות שאכלתם בשבוע שעבר ולזייף התלהבות, והכל רק כדי לפצוח מחדש במלאכת החיפוש לטרמפ חזור. יש כאלה שמאסו רוטינה הזו וניסו לשדרג את חוויית ארוחת שישי.

היוזמה היפואית "שישיפואי" של היזמית החברתית והפסיכולוגית שרי אלה, מתכנסת אחת לשבועיים לארוחת שישי חברתית אצל מארח מתנדב, שגם מפתחת ומקרבת את הקהילה המקומית. בכל ארוחה מביאים עמם המתארחים מנה שהכינו או שתייה, ונדרשים להביא מהבית גם צלחת, כוס וסכו"ם. במהלך הארוחה מוזמנים המארחים גם להעביר פעילות תוכנית בנושא -סדנה, הרצאה או הופעה.

מה שהתחיל בפוסט בפייסבוק בקבוצת קהילת יפו הפך למסורת המקרבת את לבבות התושבים באזור. "הכל התחיל כשחזרתי מטיול בפורטוגל, שם התארחתי בבתים של אנשים", מספרת אלה. "יש לי בדירה גג והתפתח בי רצון ומחשבה לקיים בו ארוחות שישי משותפות של תושבי יפו. אז פרסמתי פוסט בפייסבוק". הפוסט המדובר זכה לתהודה רבה ולהיענות רחבה של אנשים להצעה. "זה ריגש אותי", נזכרת אלה. "הבנתי שאנשים צמאים למפגש". לארוחה הראשונה של שישיפואי הגיעו כ־ 30 אורחים, רובם לא הכירו זה את זה. "כששמים כל כך הרבה זרים בפורמט של ארוחה משותפת נוצרים המון רגעים אינטימיים", היא מודה.

בעקבות ההצלחה של הארוחה הראשונה החליטה אלה לפתוח לשישי יפואי קבוצה בפייסבוק. כיום מונה הקבוצה כ־1,300 חברים, המוזמנים לפנות אל אלה והצוות שלה, או להציע עצמאית לארח או להתארח. צוות שישיפואי מלווים את המארח ועוזרים לו בעניינים הלוגיסטיים הכרוכים באירוח. לדברי אלה, מכיוון שכל ארוחה שונה הן בלוקיישן והן בתוכן, נוצרים מפגשים ייחודיים וחד פעמיים.

מי שפתח טונה, עדיך שיודה. שישיפואי (צילום: שרי אלה)

"כשנכנסתי לארוחה הראשונה שלי הגעתי באיחור", מספרת תל אביב וידריך, יפואית שניסתה את הקונספט, "מישהי הביאה כלי נגינה וכולם היו עמוק בתוך הצחוקים. כך גיליתי קהילה יפואית שנוצרה סביב הארוחות. אשכרה אפשר ליצור קהילה מאפס". תמיר מאיר רז, אורח ומארח בפרויקט, מודה שגם הוא מצא עצמו נבוך בפעמים הראשונות, אבל שבסוף זה היה שווה את זה. "עם הזמן לא רק שזה כבר לא היה מביך, זה גם נעשה כיפי. המיזם גרם לפתיחות חברתית אצלי והרחיב לי את המעגלים", הוא מודה. אגב, לשאלתנו מבהירה אלה שהארוחה לא שמורה רק לאנשי יפו, ואף שהן נקראות שישי יפואי, חלק מהארוחות נערכו גם בשכונות אחרות, וכל מי שרוצה לארח או להתארח ולאמץ את המודל היפואי – מוזמן לעשות זאת. לפרטים נוספים חפשו שישייפואי בפייסבוק.