כך הפכתי לישראלי שהגיע הכי קרוב למאדים

כמו כל אדם נורמלי, כשחברת Mars-One ההולנדית פרסמה קול קורא להתיישבות על מאדים, נרשמתי. המדינה לא תמכה בי, ההולנדים לא האמינו בי, אבל הגעתי עד לשלבים הסופיים. ואז הכל התרסק

זה היה יכול להיות אני (צילום: Shutterstock)
זה היה יכול להיות אני (צילום: Shutterstock)
14 בפברואר 2019

ב-2013 פרסמה חברה הולנדית בשם Mars-One קול קורא להגשת מועמדות לנסיעה בכיוון אחד למאדים. כמו כל אדם שמכבד את עצמו נרשמתי. מילאתי פרטים, צירפתי תמונה והקלטתי וידיאו שמסביר למה אני ראוי להיות אחד מארבעת האנשים הראשונים שיגיעו למאדים ב-2025. מאות אלפי בני אדם נרשמו ואחרי סינון ראשוני נותרנו כ-2,000. חוד החנית של האנושות, חיל החלוץ שיבדוק על גופו ונפשו את האפשרות לחיים על פלנטה אחרת. אקדמאים, מדענים וכלי תקשורת היו סקפטיים לגבי היתכנותה של תוכנית החלל הזו, שהייתה אמורה לממן את עצמה על ידי מכירת הפורמט כריאליטי טלוויזיוני, אבל אני האמנתי. לא במסע לחלל אלא במסע אל הגבולות האנושיים.

אחרי סבב מבחנים נותרנו כ-1,000 מתמודדים, ניפוי נוסף השאיר כ-600 מתמודדים, ואחרי בדיקות רפואיות (הלכתי לרופא המשפחה שלי, הצגתי בפניו את הבדיקות ש"החברה שרוצה להטיס אותי למאדים מבקשת שאעשה" וביקשתי שפשוט יחתום על כולן בלי שאצטרך ללכת לבית החולים לבצע אותן. הוא הביט בי, אמר "בסדר", וחתם על הכל) התקדמתי שלב נוסף והייתי אחד ממאות בודדות של בני אדם ברחבי העולם שמתרגשים מהאפשרות ליישב את הכוכב האדום.

בשלב הזה הגיעו 15 דקות התהילה שלי כאחרון פליטי הריאליטי עם ראיונות בערוצים וכלי תקשורת שונים שבהם טענתי בתוקף שאני דובר מאדימית שוטפת (נהניתי במיוחד ממהדורת החדשות בערוץ 9 שבו רואיינתי ברוסית עם תרגום לעברית באוזנייה). למרות תשומת הלב התקשורתית, המדינה הפקירה אותי להתמודד לבדי עם הלחץ והחרדה ולא השכילה לתמוך בי כלכלית כך שאוכל להתרכז כולי במשימה. על כן, בדצמבר 2013, עוד בשלב מוקדם יחסית של המיונים, שלחתי מכתב לשר החלל יעקב פרי ולמנהל סוכנות החלל הישראלית מנחם קדרון, באלה המילים: "לפני מספר חודשים הגשתי בקשה להצטרפות לתוכנית החלל של חברת Mars-One, במסגרתה בשנת 2025 ינחת צוות אנושי ראשון על פני כוכב הלכת מאדים, לאחר אימונים שיחלו בשנת 2015. לאחרונה התבשרתי כי עברתי את שלב המיונים הראשוני, והנני מועמד מטעם מדינת ישראל לישוב חלוצי של היעד העתידי של האנושות, יחד עם 1057 מועמדים נוספים מרחבי העולם. עד כה לא קיבלתי תמיכה או הכרה כלשהי מטעם המדינה, על אף הכבוד הרב שמועמדות של אזרח ישראלי להיות האסטרונאוט הראשון במאדים עשויה להביא לה. כעת, משעברתי לשלב הבא של המיונים, מתוך כ-300 אלף מועמדים, אני מאמין שמן הראוי שהמדינה תכיר בכך. על פי יעודה, על סוכנות החלל הישראלית, שהינה חלק ממשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, 'לתמוך בפיתוח טכנולוגיות חלל חדשניות וייחודיות… ולעודד את הרחבת וצמיחת תעשיית החלל'. האם מועמדות של אזרח ישראלי ליישוב מאדים לא נכללת בתיאור הנ"ל? אבקש מהמכובדים לשקול בכובד ראש את הדברים הללו, ואבקש להדגיש את הנחיצות שבהצלחת משימתי האישית – שהיא משימה לאומית בראש ובראשונה – במיוחד בימים מאתגרים אלו למדינת ישראל". האם אתם חושבים שקיבלתי תמיכה? שקיבלתי תשובה? כמובן שלא.

כל כך קרוב. ההתיישבות על מאדים על פי Mars-One
כל כך קרוב. ההתיישבות על מאדים על פי Mars-One

למרות הכל לא אמרתי נואש והייתי נחוש לעמוד במשימה. תכננתי קמפיין חוצות שיכריח את המדינה להכיר בי כעדיפות לאומית, ובמקביל התכוננתי לריאיון המכריע. לקראת ריאיון סקייפ עם אחד מראשי התוכנית קיבלתי עשרות עמודים של חומר לקריאה שאותו הייתי אמור ללמוד: מה המשקל שהחללית יכולה לשאת? מהו לחץ האוויר בתא המגורים? באיזו טמפרטורה מפעילים פונקציות מסוימות בחללית? מהו כוח המשיכה על פני מאדים? האם אתם חושבים שלמדתי את זה? שקראתי את זה? כמובן שלא.

ביום המיועד לבשתי מקטורן, תליתי תמונה של מאדים על הקיר מאחורי, ובעודי לובש את התחתונים האהובים עלי התיישבתי על הספה ופתחתי את הסקייפ. מולי עלה גבר הולנדי מקריח ואחרי סבב נימוסין קצר החל לשאול אותי שאלות על החומר שהתבקשתי ללמוד. מייד אמרתי לו: "אדוני, מה שאתם צריכים זה לא אדם שיידע את ההרכב הכימי של הדלק שמטיס את החללית. כפי שכבר נאמר בסרט 'קונטקט', מה שאתם צריכים זה משורר ופילוסוף שיכול להבין את משמעות הטיסה של חללית באמצעות דלק למאדים, שיכול לתאר את הדברים שיתגלו לנו שם. אתם מבקשים לשלוח אוטובוס מעופף אל כוכב שמעולם לא דרכנו עליו ושמרוחק מכדור הארץ מרחק של עשרות מיליוני קילומטרים. אם אתם חושבים שמשימתכם תצלח על ידי כך שתשלחו רק אנשים שיודעים לחשב חישובים ולשנן שינונים אתם טועים ובגדול. אתם צריכים אדם שיידע להכווין קהילה של בני אדם על גבי מאדים אל עבר הטוב בעולם חדש. על כללי מוסר בפלנטה מרוחקת ומבודדת לא חשבתם, גם לא על משמעות הקיום האנושית במקום שאינו כור מחצבתנו. למזלכם, אני חושב על הדברים הללו יום ולילה. מצאתם את הבנאדם שלכם". האם אתם חושבים שזה הרשים אותו? שהוא השתכנע? לא, הוא אמר לי "תודה, שלום" ולא שמעתי מהם יותר. אתמול קראתי שחברת Mars-One פשטה רגל, ואני רוצה לנצל את הבמה ולהגיד להם דבר אחד, אמירה שתהדהד בחלל הבינכוכבי ותיגע בעומק הדברים: מגיע לכם, אנטישמים.