העירייה מחקה את ציור הקיר "רצח רבין" בפלורנטין

עובדי עיריית תל אביב צבעו הבוקר באפור את "רצח רבין" של יגאל שתיים, לאחר שאתמול כוסה ציור הקיר בתמונה ונחשף שוב בעקבות מחאת תושבים. העירייה: "זו טעות בתום לב, יצרנו קשר עם האמן ותיאמנו איתו את השחזור". יגאל שתיים: "העירייה משקרת, לא דיברו איתי"

"רצח רבין" של יגאל שתיים בפלורנטין, לאחר שנמחק הבוקר (צילום: נוף נתנזון)
"רצח רבין" של יגאל שתיים בפלורנטין, לאחר שנמחק הבוקר (צילום: נוף נתנזון)

עיריית תל אביב מחקה הבוקר (שלישי) את ציור הקיר של רצח רבין בשדרות וושינגטון, שנמצא במקום כבר 22 שנה. האמן והפעיל החברתי יגאל שתיים, שצייר את הציור, פרסם בפייסבוק תמונות של עובדי העירייה צובעים בצבע אפור את הקיר שעליו מתנוסס הציור. לאחר כמה שעות הופיעו במקום עובדי עירייה ששטפו את הצבע, אולם לציור נגרם נזק.

אתמול כיסו עובדי עירייה את הציור בתמונה, בעקבות יוזמה של המרכז הקהילתי בפלורנטין לרגל יום העצמאות. עם זאת, לאחר מחאת התושבים, התנצלה העירייה והודיעה שתעביר את הצילום שמכסה את הציור לרחוב אחר.

ציור הקיר של יגאל שתיים מתאר את רגע הרצח והסתרתו לקראת אירועי ה־70 למדינה עוררה מיד סערה ברשת, בעיקר מצד תושבי השכונה. יגאל שתיים מספר כי אתמול התחיל לקבל הודעות מאנשים שראו שכיסו את הציור, "כלומר הביאו הדפסה בגודל מדויק של הציור והצמידו לקיר". לדבריו, "אחרי מחאה של התושבים העירייה הורידה את ההדפסה, הזיזה למקום אחר, ונתנו הסבר מוזר כזה שזו טעות, וקיבלתי את זה. אבל הבוקר הגיעו עובדי עירייה ופשוט צבעו מעל הציור. אתמול אנשים אמרו לי שאני תמים ושזה מכוון ולא ראיתי את זה כך. אבל היום זה כבר מוגזם, אני רוצה לדעת אם זו התנכלות או שלומיאליות".

יגאל שתיים הוסיף כי בעירייה לא יצרו איתו קשר מיד לאחר פרסום התמונות. בשכונת פלורנטין כבר מתארגנים תושבים שאוספים כסף כדי לממן את השחזור. שתיים אומר כי הוא ירצה לצייר את הציור מחדש, כי "זה לא סתם עוד ציור. זה חלק מהסיורים של הגרפיטי בתל אביב, היו שנים שעשו שם טקסים ספונטניים ב-4 בנובמבר. יש לזה משמעות בישראל היום יותר מבעבר. אם זה חשוב לאנשים בכזאת רמה, ואין אדישות, זה משהו ששייך לפלורנטין ושייך לאנשים – ואני ארצה לצייר אותו מחדש".

אדם קמאי, תושב פלורנטין, הוא ממארגני היוזמה לאסוף כסף כדי לצייר את הציור מחדש. קמאי אומר כי "יש הרבה אנשים שמעוניינים להחזיר את הציור ולתרום את הכספים הנדרשים. יגאל עושה דבר מדהים כשהוא מוכן לעשות את זה ללא עלויות עבודה. זו יצירה שהיא חלק מהשכונה מבחינתנו. אני יודע שהיו גורמים במרכז הקהילתי של פלורנטין שפעלו מהר מאוד להסיר את הכיסוי אתמול ואני מקווה שהם ירצו לעזור".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "צביעת הציור נעשתה בטעות ובתום לב ואנו מצרים על כך. עם היוודע הדבר הופסקה הצביעה והצבע נשטף מהציור". לטענת העירייה, אנשיה יצרו קשר עם האמן, יגאל שתיים, "אשר הגיע למקום, הביע נכונות לשחזר את הציור והעביר את רשימת החומרים הנדרשים לצורך כך. בתיאום וסיכום עמו החומרים יסופקו ביום ראשון ועד יום שני יבוצע שחזור של הציור, תוך מתן סיוע עירוני ככל שיידרש".

יגאל שתיים הופתע לקרוא את תגובת העירייה ואמר כי "היא שקרית לחלוטין, לא תיאמו איתי כלום, לא דיברו איתי, לא שאלו אותי לגבי חומרים ולא ביקרתי במקום הציור כבר חודשיים".