דוקטור, האם הכלבה שלי יכולה לבוא איתי לסיני?

טל רוצה לקחת את הכלבה האהובה איתה לסיני. האם זה אפשרי? ומה עושים כשהחתול מחליט שהוא הכי אוהב לגרד דווקא את הספה שלכם? ד"ר ורד בן ברוך נעמן באה לעזרת חבר

מה צריך לעשות לפני שיוצאים לחופשה עם הכלב? (צילום: Shutterstock)
מה צריך לעשות לפני שיוצאים לחופשה עם הכלב? (צילום: Shutterstock)

שאלה

"היי ד"ר ורד,
שמי טל ואני חושבת לרדת לסיני לארבעה ימים עם לולה הפינצ'רית שלי. היא רגילה לטייל איתי בארץ ובכלל אני לא זזה בלעדיה, אז חשבתי שיהיה נחמד שתצטרף אליי. צריך לעשות משהו מיוחד? איזשהו חיסון?"

היי טל,
רוצי לדוכן הפיס הקרוב, כי זה יום המזל שלך. סביר להניח שלמצרים הייתן נכנסות בלי בעיה, אבל לחזור לארץ יחד עם לולה כבר היה בלתי אפשרי. באופן כללי בכל מה שקשור לבעלי חיים ונסיעות לחו"ל לא מומלץ להיות ספונטניים (להיות רגישים תמיד טוב).

לפני כל יציאה מהארץ או כניסה חזרה צריך לעבור מספר חיסונים, בדיקות ואישורים. תלוי במדינה שאליה את מתכננת לטוס. הגורם המרכזי הוא מחלת הכלבת הקטלנית, שפוגעת בכל בעלי החיים עם דם חם. כל המדינות, גם אלה שיש בהן את המחלה וגם אלה שנקיות ממנה, מקפידות מאוד.

איך זה עובד? לרוב, בשלב הראשון הכלב/החתול צריכים לעבור את החיסון נגד כלבת, ולאחר כ-30 יום תילקח בדיקת דם לוודא שרמת הנוגדנים בדם מספיק גבוהה, כלומר החיסון התקבל בגוף. השלב השני הוא לחכות עוד תקופה של 90 יום. הזמן עבר לו, עכשיו תורו של  הווטרינר הפרטי למלא טפסים אחרי  שבדק שהמחמד בריא. הטפסים מלאים? הווטרינר הפרטי ישלח אתכם להחתים עוד כמה טפסים אצל הווטרינר מחוזי – וזה הכל.

מעבר לזה, חשוב לברר את חוקי המדינה בכל יעד אליו תרצי לקחת איתך את לולה. יש כאלו שדורשות תילוע כמה ימים לפני הטיסה ויש כאלו עם דרישות אחרות, גם אלה משתנות לעתים – אז חשוב להיות עם היד על הדופק. נשמע כמו הזדמנות מצוינת לעוד טיול עם לולה בארץ.

תשאירי טיפ

ציפורני חתול
למה חתולים מגרדים דברים עם הציפורניים? עמוק-עמוק בטבע החתול טמון הדחף לשייף ציפורניים, מכמה סיבות טובות: היפטרות מהשכבה החיצונית המתה של הציפורן, סימון טריטוריה – פעולה משולבת של מראה השריטות ושל פיזור ריח מבלוטות הריח בכפות הרגליים, מתיחה של האצבעות והרגליים והוצאת אנרגיה.

חשוב מאוד שלחתול שלכם יהיו משטחים או חפצים שעליהם יוכל לגרד ציפורניים. אם המקום החביב עליו הוא דווקא הרהיטים שאתם אוהבים, אפשר לנסות לחקות את החפץ המועדף. שימו לב למיקום של החפץ/משטח הגירוד, למרקם שלו, ולדרך שבה הוא מסודר (מאוזן או מאונך). הוא יכול להציל את הספות שלכם.

מחמדיות השבוע

שם: שושנה וליצ׳י

גיל: שושנה בת 9, ליצ'י שנה וחצי

הורים גאים: בני, ליבי, נויה ודניאלה דאון

מלונה: צפון ת"א

ביוגרפיה: כשנויה הקטנה היתה בת חמש, אבא בני החליט לחפש זאבה טובת לב אך אימתנית למראה כדי שתסתובב איתה ותבריח את המחזרים העתידיים. הוא מצא מודעה שהבטיחה לקונה הזריז גורי זאבים  בדירה באור יהודה ויצא לדרך. הבעלים של שושנה היו קצת מפחידים וגם הדוד שלה נראה קשוח, אבל שושנה הקטנה הייתה גורה יפהפייה ושובבה, ושבתה את לב בני המשפחה מיד. בדיעבד התברר ששושנה לא ממש זאבה וגם לא ממש מבצעת את תפקידה, אבל מצד שני מעולה באיתור כדורי טניס. גם זה חשוב.

כששושנה הזדקנה, חשבו להביא לה חברה שתעודד אותה לרוץ ולשחק. המשפחה יצאה לחפש בירידי האימוץ כלבה קטנטנה ומבוגרת ויצאה עם גורה בינונית. ליצ'י המתוקה נמצאה משוטטת באיזור התעשייה במעלה אדומים יחד עם ששת אחיה. למרות שליצ'י כבר בת שנה וחצי היא מתנהגת כמו גורה. אפשר להבין, היא בת הזקונים.

מה אומרים הגנים:  שושנה היא זאב צ’כי מעורב, שילוב של רועה גרמני וזאב מהרי הקרפטים. מדובר בגזע יפהפה, נאמן ביותר למשפחתו, מסתייג מזרים, ומשלב את התכונות הטובות של הכלב והזאב: נועז ואמיץ. אה, הם גם מאוד אוהבים לחפור, אז חשוב שידעו היכן מותר.

ליצ׳י היא כנעני מעורב, הגזע הלאומי של ישראל. כלב עבודה משובח בזכות חוכמתו, נאמנותו ואהבתו לעבודה. מעט מרוחק, חובב ידוע של שיגרה, מאוד נאמן למשפחה, וחובב חפירות בפני עצמו.

גיליון: רפואי: ליצ׳י – טפו טפו. לשושנה בעיות כליה, שבגינן אוכלת מזון רפואי התומך בכלייה, וגם רגישות מפרקים כיאה לכלב גדול בגיל מבוגר. היא מקפידה על תוספי מזון ושומרת על משקל יציב.

תחביבים:  לצערנו, ליצ'י מאוד אוהבת לחפש את פיסת הקקי הטריה ביותר בפארק ולהתגלגל בתוכה. כל אחד והטעם שלו. חוצמזה היא אוהבת לקרוע ספרות יפה, ספרי ילדים וספות, כל דבר אחר שמתחיל בס' או בכ' או בכל אות בעצם. שושנה מסתכלת עליה ומנענעת את ראשה בייאוש. אנחנו עדיין מקווים שיום אחד היא תרים את הכפפה ותלמד את הקטנה איך להתנהג.

שאלות אפשר להפנות למערכת Time Out.

ד"ר ורד בן ברוך נעמן, וטרינרית, מרפאה לחיות מחמד דיזנגוף 328, תל אביב. בדיקות רפואיות, יעוץ, חירום ביקורי בית ואהבה. 03-7395527