נזכרים בדושאן

סדרת אירועי העיצוב "פורטפוליו" זוכה בשנים האחרונות להצלחה גדולה בתל אביב. הערב היא תגיע לראשונה לחיפה, ותעסוק ב"רדי מייד" במלאת 100 שנה להולדתו

23 בדצמבר 2013

כבר שנתיים שיובל סער, כתב העיצוב של עיתון "הארץ", מארגן את מפגשי פורטפוליו לייב בתל אביב, ועכשיו סוף סוף יגיע האירוע לראשונה לחיפה במה שמסתמן כמסורת חדשה בעיר התחתית.

המפגשים האלה מביאים יוצרים ואושיות אחרות מתחומי התרבות, העיצוב והרוח לפאנל מעמיק שדן בשאלות גדולות הקשורות למקומו של העיצוב בתקופתנו ובקשר שבין עיצוב לבין תחומי אמנות אחרים. את הפאנלים מנחה סער עצמו, וסביב המפגשים בתל אביב התגבשה כבר קבוצת נאמנים.

המפגש החיפאי יתקיים בחנות "אסופה/מעשיה מארחת" שבשוק הטורקי בעיר התחתית, ויתמקד בנושא ה"רדי מייד", לרגל יום הולדת 100 לפרקטיקה האמנותית הזו.

במפגש יתארחו פרופ' עזרי טרזי, מעצב וחוקר עיצוב, מייסד התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, שהוציא השנה את ספרו הראשון "מתודולוגיה מנומקת לחשיבה עיצובית"; רותי דירקטור, האוצרת הראשית של מוזיאון חיפה לאומנות, שמציג בימים אלה תערוכה שלמה שמוקדשת לרדי מייד במלאת 100 שנה להמצאתו; וירון שין (ג'ובוי), ראש המחלקה לתקשורת חזותית בויצ"ו חיפה.

יובל סער, כבר שנתיים שאתה מפיק את המפגשים האלה בתל אביב, ועכשיו אתה מרחיק לכת עד חיפה. מה עומד מאחורי המסירות הזאת?

"הרצון שלי ושל הקולגות שלי ליצור מפגש בין צלמים, אמנים, אדריכלים ומעצבים. בסופו של דבר כולנו עוסקים באותם עניינים ומנתחים את אותן התופעות, כל אחד מהזווית שלו. אני רואה שהמפגשים האלה מפרים את המשתתפים, ואם אנשי רוח ויצירה מפרים זה את זה, מדובר בהישג כשלעצמו".

האם הרדי מייד עדיין רלוונטי לדעתך?                   

"בוודאי, אנחנו עדיין מנתחים אותו, וגם במפגש עצמו אנחנו מעלים שאלות כמו: האם צורת החשיבה ומתודות העבודה של מעצבים עדיפות על פני מתודות אחרות? מתי יש ערך לחדשנות ומתי היא רק עוד טרנד או באזז וורד אופנתיים? האם קיימת אמנות שאינה רדי מייד, שאינה הצבעה, לקיחה, שאילה וניכוס? האם נותר היבט רדיקלי בשימוש בחפץ מן המוכן בעולם שבו חפצים הם חלק מהשיטה הקפיטליסטית? העיסוק ברדי מייד עדיין מייצר שאלות ומעודד שיחה. לשם כך נתכנסנו הפעם".