רותי דירקטור עוזבת את מוזיאון חיפה

האוצרת הראשית של מוזיאון חיפה לאמנות תסיים בקרוב את תפקידה. נסיבות עזיבתה לא פורטו

רותי דירקטור. צילום: עידו פדהצור
רותי דירקטור. צילום: עידו פדהצור

האוצרת הראשית של מוזיאון חיפה לאמנות, רותי דירקטור, תעזוב במרץ הקרוב את המוזיאון אחרי שלוש שנים בתפקיד.

במהלך שלוש השנים ששימשה בתפקיד שמה דירקטור דגש על פיתוח הקשר שבין המוזיאון לעיר ולאמניה. היא יצרה שיתופי פעולה עם גופים שונים בעיר, עם יוצרים מתחומים יצירה מגוונים וכן עם קבוצות של אמנים חיפאיים צעירים, שיצרו בתקופתה סצנת אמנות חדשה ותוססת בעיר חיפה.

"אני מקווה שהצלחתי להעלות על סדר היום עניינים מהותיים של האמנות, ובה בעת לבנות פרופיל ייחודי של המוזיאון כמוזיאון עירוני", מסרה היום (שני) דירקטור. "המטרה שלי הייתה לפתוח את המוזיאון לקהל חדש ולהרחיב את המשמעות של פעילות אמנותית במרחב עירוני. אני שמחה שעלה בידי להוביל מהלך משמעותי של המוזיאון ביחס לסביבה שבה הוא פועל".

אחד הפרויקטים הבולטים שיזמה היה הליכות חיפה, שנבעו מתוך התערוכה "קו שנוצר על ידי הליכה" שהוצגה במוזיאון, והביאו יוצרים חיפאים שונים להוביל קבוצות להליכות מודרכות בחיפה כפי שהיא ניבטת דרך עיניהם. הליכות חיפה התקיימו שלוש  פעמים, ובכל פעם נשאו אופי אחר, בהתאם לתכנים שהוצגו במוזיאון.

התערוכה המדוברת ביותר שאצרה דירקטור במהלך שלוש השנים האלה הייתה ככל הנראה "במעגלים אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים", שעסקה בעשייה האמנותית שמקורה מחוץ לזרם המרכזי של עולם האמנות, והביאה לישראל לראשונה יצירות של גדולי הז'אנר הזה מרחבי העולם, לצד גילויים מרעננים של יוצרים ישראלים בלתי מוכרים שהוצגו לראשונה במוזיאון ישראלי.

התערוכה "מן-המוכן: מאה שנה לרדי-מייד" שרצה בימים אלה במוזיאון מציגה עבודות של עשרות אמנים עכשוויים ישראלים שמגיבות לציון מאה שנה לרדי-מייד הראשון, לצד עבודות של מרסל דושאן ושל אריה ארוך.

ב-8 במרץ 2014 תיפתח התערוכה האחרונה שתאצור רותי דירקטור במוזיאון חיפה לאמנות – מחווה לעבודת המפתח הפמיניסטית "דינר פארטי" של ג'ודי שיקגו. במלאת 40 שנה לתחילת העבודה על ה"דינר פארטי" הוזמנו למוזיאון כ-50 אמניות ישראליות שיציגו עבודת מחווה לדמות נשית כלשהי לבחירתן.

נסים טל מנכ"ל מוזיאוני חיפה מסר כי "הוא מודה לרותי על חלקה בפיתוח מעמדו של מוזיאון חיפה לאמנות וכי בימים אלו מתפרסם מכרז לגיוס אוצר חדש למוזיאון".