חבל על הזמן

לתא הסטודנטים של מרצ נמאס לחכות, אז הם תלו בעצמם את לוחות הזמנים של הקווים בתחנות האוטובוסים של ירושלים

פעיל מרצ תולה את אחד השלטים
פעיל מרצ תולה את אחד השלטים

יוזמה מבורכת נצפתה השבוע ברחבי ירושלים: נוסעי התחבורה הציבורית הופתעו לגלות שעל קירות תחנות האוטובוס בעיר נתלו שלטים שמפרטים את מסלולי הקווים, שעות הקווים ופרטים נוספים. הקאץ': לא חברת אגד אחראית לשילוט החדש, אלא דווקא התושבים. מדובר בפעילות של סטודנטים פעילי מרצ בירושלים שהחליטו לקחת את המושכות לידיים.

בשנה שעברה פנו סטודנטים מתא מרצ באוניברסיטה העברית לאגד ודרשו לתלות שילוט בתחנות האוטובוס, כפי שמחייב החוק. לטענת הסטודנטים תשובת אגד הייתה: "אנו נחל בשילוט התחנות ברחבי העיר מיד לאחר פסח תוך מטרה לסיים את הפרויקט עד ספטמבר 2013״. עד ספטמבר 2013 לא נתלה אף לא שלט אחד.

שילוט אינפורמטיבי בתחנות התחבורה הציבורית הוא חובה לפי החוק במדינת ישראל, אבל בשל אי הסדרה של הנושא בירושלים, נותרו התחנות ללא שלטים. לפי תקנות משרד התחבורה (מתוך החוק לתיקון פקודת התעבורה מס' 98), ״בעל רישיון להפעלת קו שירות לאוטובוס יציב בכל תחנה לאיסוף נוסעים המשמשת קו שירות שהוא מפעיל, מפה המפרטת את מהלך קו השירות, וכן שילוט שבו יוצגו זמני מתן השירות בקו למעט בימי חג ומועד, תדירות הקו ודרכי התקשרות עם בעל הרישיון ועם מרכז המידע הארצי״.

בשבת שעברה יצאו הסטודנטים לסבב תליית שלטים שהכינו בעצמם, עם כל הפרטים הרלוונטיים. ״החלטנו להפסיק לחכות ולעשות את העבודה בעצמנו", מסביר דניאל דה-שליט, מרכז הפעילות מטעם מרצ. "הרעיון שלנוסע יהיה מידע זמין והוא לא יצטרך להסתמך על אפליקציות למיניהן או לשאול את הנהג, הוא מאוד טריוויאלי ופשוט. היה לנו חשוב להנגיש את המידע גם באנגלית וגם בערבית ולהסביר למה אנחנו עושים את זה, זאת אומרת לכתוב שם שאגד לא עומדת באחריות שלה״.

דה-שליט מציין ש״הפידבק שקיבלנו היה מאוד חיובי, ולמרות שאנחנו ארגון פוליטי כל קצוות הפוליטיקה העירונית בירכו אותנו. זה מסוג הדברים שהם לטובת הכלל – זו מטרה משותפת לכל החברה, ולא רק לשמאל. הפעילות שעשינו היא שלב אחד במאבק שלנו. אנחנו פועלים בשדולה לתחבורה בת קיימא בכנסת, בפניות לאגד, בהעלאת המודעות בציבור ובמעשים בשטח. המאבק שלנו מונע מהתפיסה שתחבורה טובה יוצרת חברה טובה. תחבורה ציבורית מעולה יכולה להיות נכס סביבתי, חברתי, תרבותי וכלכלי, ולכן כתא הסטודנטים של מרצ אנחנו פועלים בכל החזיתות כדי לשפר את התחבורה הציבורית בעיר״.

תגובת אגד: "הצבת מידע בתחנות של כלל מפעילי התחבורה הציבורית בירושלים היא בסמכות ובאחריות תוכנית אב לתחבורה. פניות בנושא יש להעביר לדוברות תוכנית אב לתחבורה".