האיש שהשתין על ישו

הצלם האמריקאי אנדרה סראנו נשא הרצאה במוזיאון ישראל לקראת תערוכה רטרוספקטיבית בגלריה במוסררה. לא כל הצופים הצליחו לשאת את הצילומים הפרובוקטיביים שלו

2 במרץ 2014

ביום שישי (7.3) תפתח בגלריה החדשה במוסררה תערוכת מיני רטרוספטיבה לצלם האמריקאי הנודע אנדרה סראנו. התערוכה, שתיקרא "צילומי פולרויד: זאת לא אמריקה", תהיה הראשונה במחזור חדש של התכנית הבינלאומית של בית הספר מוסררה, שבמסגרתה מוזמנים אמנים מובילים מרחבי העולם להתארח, להציג וליצור בירושלים.

סראנו, אשר ינכח בפתיחה החגיגית, הקדים להגיע למוזיאון ישראל למפגש שבו הציג את עבודותיו לקהל הישראלי. "אני מרגיש כמו ב-Academy Awards", אמר בהרצאה שנשא באודיטוריום, כשהוא לבוש טוקסידו וברקע מוקרנים כמה מצילומיו המפורסמים.

למרות שעבודותיו עשו את הדרך ארצה כבר לפני זמן רב (מוזיאון ישראל אף קנה לאחרונה את יצירתו "Cactus Blood"), זהו ביקורו הראשון של בישראל.

הוא נולד בניו יורק בשנת 1950 למשפחת מהגרים קתולים. את המצלמה גילה לאחר שלמד ציור ופיסול בבית הספר לאמנות של מוזיאון ברוקלין. המוטיב התמטי הבולט ביותר בעבודותיו מתחילת דרכו ועד היום הוא האידיאל הקתולי מול מציאות החיים המודרנית, כאשר במערכת היחסים הזאת סראנו מגלם את דמות האמן המתריס.

התצלום של סראנו משנת 1989, Piss Christ, שאותו הציג במפגש במוזיאון ישראל, מדגים זאת היטב: דמות הצלוב שקועה בתוך צנצנת של שתן האמן. היצירה הזו עוררה הדים בעולם האמנות ומחוצה לו, והפכה את סראנו לאחד האמנים האמריקאים הפרובוקטיביים והבולטים של דורו.

העיסוק של סראנו בנוזלי הגוף ובהפרשותיו הוא מוטיב חוזר נוסף ביצירתו, כמו גם שימוש בעירום רב. כנראה ששני הדברים האלה הוציאו את הקהל הירושלמי משלוותו, שכן לא מעט מבאי ההרצאה במוזיאון ישראל, נטשו אותה לאחר שסראנו הציג כמה מיצירותיו הקשות לעיכול. סראנו, שכבר מורגל בתגובות נזעמות כאלה ואחרות לעבודותיו, לא התרגש מהאקט והמשיך בהצגת הצילומים.

"ראש של פרה". אנדרה סראנו
"ראש של פרה". אנדרה סראנו

באשר לסדרת התצלומים האחרונה שהראה, צילומי צואת שוורים מדרום אמריקה, סיפר סראנו: "ֿלפעמים אני אוהב לתת כותרות לעבודות שלי, כדי שאנשים ידעו על מה הם מסתכלים. אז לתמונות האלה אני קורא, ובכן, Real Shit".

אנדרה סראנו, צילומי פולרויד: זאת לא אמריקה, הגלריה החדשה במוסררה, הע"ח 9, מוסררה, ירושלים.