ריח השתן בכיכר אתרים נעלם. בדקנו איך זה קרה

ריח השתן בכיכר אתרים, מסממניו העיקריים של המתחם, נעלם כמעט כלא היה. הניסיון להתחקות אחר הנסיבות הוביל אותנו לעתירה של תושב נחוש במיוחד

כיכר אתרים (צילום: Shutterstock)
כיכר אתרים (צילום: Shutterstock)
1 בינואר 2019

שבועות טובים עוברים על כיכר אתרים, מן המקומות המושמצים ביותר בעיר, שכן לאחרונה הוא מצליח להיפטר מסממניו המפוקפקים בזה אחר זה. תחילה היה זה חוזה השכירות של מועדון הפוסיקט השוכן במבנה הקולסיאום וכעת, רחמנא ליצלן, נראה שנוטרל במקום ריח השתן החריף החולש זה שנים על מתחם החניונים. ריח השתן נחשב לאחד מסממני הזיהוי המובהקים של המקום, פועל יוצא של הזנחה מתמשכת במשך שנים; כעת, הוצאתו מהמשוואה מסכנת את הכיכר במשבר זהות ממשי.

>> 10 המקומות הכי מפחידים בתל אביב 

השיפור המפתיע אולי נובע מעתירה של תושב בשם דוד הברפלד, מהמתנגדים הבולטים לתוכנית המגדלים בכיכר אתרים. בספטמבר 2017 פנה הברפלד לבית המשפט בטענה שעל העירייה לדאוג לשטחים שבבעלותה במתחם, לרבות גידור, תאורה וניקיון, וזאת כדי להסיר את הססטוס שמגדיר את המבנה כ"מבנה מסוכן" (קביעה של העירייה עצמה ב־2014). בית המשפט קבע כבר בפברואר 2018 שעל העירייה לדאוג למתחם, והעירייה טענה שבמקום אכן מתבצעים שירותי ניקיון אחת לשבוע. אולם על פי טענתו של הברפלד העירייה לא מילאה את חובתה כפי שהבטיחה לבית המשפט, והעניין נידון שוב בחודש אוקטובר האחרון. אז טענה העירייה ש"פעם בשבוע מנקים במתחם, למעט מקרים בודדים".

הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)
הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)

ברקע מתקיים מאבק בן כמה חודשים סביב תוכנית המגדלים בהובלת יזמי קבוצת JTLV שעוררה את זעם התושבים. ביוני האחרון אישרה הוועדה לשמירה על הסביבה החופית את בנייתם של שני מגדלים, תוך עירוב שימושים בשטח (בנייה ומגורים) ותוך שימת דגש על שיקום האזור ובניית מבני ציבור. השטחים הנטושים עתידים, על הנייר לפחות, להפוך למתחם אמנות רב תחומי. אחד מטיעוני המתנגדים לבניית המגדלים ומכירת שטח החניון (שהיה בבעלות העירייה) ליזמים היה שלו העירייה הייתה דואגת לנקות את המקום שהוגדר בסטטוס מבנה מסוכן מ־2014 (וכעת כבר אינו מוגדר ככזה) ניתן היה להחיות את האזור ללא בניית מגדלים וללא יזמים. כרגע עניין מכירת שטח החניון שבבעלות העירייה, החלק האחרון בפאזל שיכשיר את התוכנית, ממתין לדיון בבית המשפט העליון ולחוות דעתו של היועץ המשפטי.

כך או כך, משיחות עם כמה בעלי העסקים במקום ניכר שהשיפור בניחוח רחוק מלהשביע את רצונם, או אם לנסח זאת אחרת, כיכר אתרים עדיין לא מריחה כמו חנות של סטורי. "אתה צריך לבוא בבוקר", אמר אחד מהם. אחר הוסיף: "זה נכון שבתקופה האחרונה קורה פה משהו בכיוון של ניקיון, אבל זה עדיין לא נקי".

תגובת יזמי הפרויקט מקבוצת JTLV: "אחת ממטרות הפרויקט לשיקום כיכר אתרים אותה לקחנו על עצמינו מלבד פתיחת השדרות לים, הרחבת הנגישות לחוף ופיתוח של אלפי מטרים של שטחים ציבוריים, היא בראש ובראשונה טיפול במפגעים הפוקדים את האזור משך שנים, ומהווים מטרד לתושבים.

על מנת לממש את הפוטנציאל האדיר שיש בכיכר אתרים כסמל וכמקום מרכזי כל כך בתל אביב שמדי יום תושבי האזור ואף תיירים נאלצים להיחשף אליו, ברור לנו שזו משימה ראשונה במעלה. אמנם התחלנו כשלב ראשון בפינוי מועדון החשפנות הפועל במקום שחשיבותו גם היא במעלה ראשונה, אבל אין ספק שטיפול בריח השתן, בטח בחניון הכיכר, יבוצע כחלק מפיתוח וחידוש הכיכר כולה".

תגובת עיריית תל-אביב-יפו: "העירייה מנקה ומתחזקת את השטחים הציבורים שבאחריותה ברחבי העיר ובהם כיכר אתרים, באופן קבוע".