כך הולכים השותלים

פעילים למען לגליזציה של סמים קלים מארגנים שתילה המונית של קנאביס ברחבי העיר ביום המריחואנה הבינלאומי

שתיל קנאביס
שתיל קנאביס
13 בנובמבר 2013

אחרי שניסינו והצלחנו להיות יקרים כמו מנהטן, גאים כמו סן פרנסיסקו ועפים על עצמנו כמו פריז הגיעה העת להידמות לגטינגן. העיר המנומנמת במרכז גרמניה התפרסמה בקיץ שעבר כאשר פעילים למען לגליזציה של מריחואנה שתלו את הצמח הנהדר הזה במקומות אסטרטגיים ברחבי העיר, ואז ככל הנראה הלכו לנשנש איזו נקניקייה. כפי שפורסם במגזין האינטרנטי המתחזק "קנאביס", יוזמה ישראלית דומה יוצאת כעת לדרך.

"זה לא התחיל בצורה מתוכננת", אומר עמוס סילבר, האקטיביסט המעושן שהתחיל את כל הסיפור, "לפני כשבועיים קיבלתי 50־100 גרם חומר ביתי עם המון זרעים. כמו תמיד, העליתי את התמונה לפייסבוק שלי, וכתבתי משהו על זה שאפשר לשתול אותם במקומות ציבוריים כמו שעשו החבר'ה באירופה". ההיענות הייתה גדולה. שלל חבריו הסטלנים ביקשו להיכנס לעסק, וסילבר חילק את מרבית הזרעים שלו: "כל הזרעים נגמרו, והביקוש לא מפסיק. אנשים מכל הארץ פונים כדי להצטרף ליוזמה ולהפוך את הישובים שלהם לירוקים יותר. אני שומר בערך 20 זרעים לשתול בכיכר רבין, בחלק עם השמש".

מבט חטוף בפייסבוק של סילבר מגלה כי הבחור מקדיש את מרבית זמנו ופייסבוקו למען המאבק ללגליזציה. מתברר שמאחורי מחויבותו למאבק עומד סיפור טראומתי: "לפני שנה וחצי הגיעו בלשים להציץ על הגינה שטיפחתי בבית במושב ליד ירושלים. נעצרתי, ומיד החלטתי שאני לא משחק את המשחק. כפעיל לגליזציה הרגשתי מחויב לעניין. בחקירה לא שיקרתי ולא סילפתי כמו שעורכי הדין אומרים לעשות, אמרתי את האמת: שאני מעשן הרבה שנים, מגדל כי זה עדיף, וכן, גם מוכר לחברים כשיש. הגישו נגדי כתב אישום מורכב שכולל את כל עבירות הסמים שיש, החל משימוש דרך סחר וגידול ועד ייבוא וייצוא".

גם בבית המשפט סילבר סירב להתכופף: "זה נראה לי מצחיק לשקר כשכולם יודעים את האמת – כולל התביעה והשופט".

המשפט עדיין מתנהל וסילבר האידיאליסט עלול לקבל מאסר של שנה בפועל. יוזמת השתילה הציבורית שבינתיים תופסת תאוצה תתקיים כנראה, איתו או בלעדיו, באביב הקרוב. התכנון הוא לשתול לקראת ה־20 באפריל – יום המריחואנה הבינלאומי – ולראות לפני הקיץ את העיר נצבעת בירוק. אולי אחרי שנהיה דומים לגטינגן, נוכל להיות קצת יותר דומים לאמסטרדם.