יפואי הבלורית: הגיע הזמן שתכירו את סצנת מספרות הגברים ביפו

בזמן שבתל אביב גובים 100 ש"ח לתספורת גבר, סצנת מספרות הגברים ביפו ובבת ים לוהטת כמייבש שיער תקול. השירות ניתן עם מוזיקה ערבית, סיגריה ביד וחשוב מכל – ללא סמול טוק מעיק

זכי עזמאי, מספרת אל נוזהה (צילום: שלומי יוסף)
זכי עזמאי, מספרת אל נוזהה (צילום: שלומי יוסף)
28 בפברואר 2019

זכי עזאזמי בורך בשיער פנים שופע. בגיל 14 החל לטפח זקן, אבל לא הבין מדוע כל טיפול אצל ספר ביפו צריך להרקיע לכ־80 ש"ח. "רציתי לעשות צדק חברתי קטן ביפו", אומר עזאזמי, בן 31 כיום, נשוי ואב לשניים. "לפני שש שנים החלטתי להיכנס לתחום הספרות כדי לשבור את השוק. למדתי בבית ספר של אבי פדידה ברחוב דיזנגוף בתל אביב. אחרי שלושה חודשים פתחתי את הסלון הראשון שלי לטיפוח הגבר, בשדרות ירושלים 94, שהיה בגודל 16 מ"ר. זה היה מרכז טיפוח לעיצוב זקן בחוט, שעווה, שמנים וכולי, אך גם עיצוב שיער לילדים". עזאזמי קורא למספרתו סלון אל נוזהה, בעברית "סלון השדרה", בגלל מיקומה על שדרות ירושלים שלדבריו היא־היא הסמל הבלתי מעורער של יפו.

>> איך הפך לצפון הישן לרובע שהכי פחות בא לנו לגור בו?

כשפתח עזאזמי את סלון הטיפוח הוא קבע מחיר של 40 ש"ח ראש וזקן. מאוחר יותר העלה את המחיר ל־50 ש"ח לאותו טיפול בדיוק (שכולל גם מריחת משחת פנים מיוחדת), וגרם לכך שכל הספרים ביפו יישרו קו עם המחיר. "רציתי שאב שיש לו חמישה ילדים לא יוציא מאות שקלים על תספורת", הוא אומר.

העסק שגשג, וכעבור קצת יותר משנה עבר הסלון לחלל רחב יותר באותה הכתובת. "הוספתי פדיקור רגליים לגברים, טיפולים נרחבים לטיפוח הזקן כמו החלקת קראטין לזקן מתולתל או צביעת זקן שהאפיר. פתחנו כאן מעבדה לטיפולי פנים שיש בה מערכת אדים משוכללת ועוד", הוא אומר בגאווה. המספרה ידועה בכך שאין אפשרות לקבוע תורים מראש. מי שמגיע ממתין בתור. "אתה בא ומחכה, זה הסטנדרט של המקום. יש עוד ארבעה ספרים מלבדי ומטפל פנים אחד, אז זמן ההמתנה אינו ארוך. לוקח מקסימום שעה מהרגע שנכנסת ועד שיצאת".

"יצא שנשאלנו אם מותר לגבר לגעת בגבות שלו, אבל כאן זה נגמר". זכי עזמאי (צילום: שלומי יוסף)
"יצא שנשאלנו אם מותר לגבר לגעת בגבות שלו, אבל כאן זה נגמר". זכי עזמאי (צילום: שלומי יוסף)

בשנה האחרונה, כנראה בזכות הרשתות החברתיות, פשטה השמועה על סלון הטיפוח לגבר ויצאה את גבולות יפו. עזאזמי מספר שמגיעים אליו לקוחות מנתניה, באר יעקב, מג'דל כרום ועוד. כולם ממתינים שיגיע תורם ומפקידים את ראשם וזקנם בידי הספרים. באחרונה השמועה חלחלה גם לתל אביבים. לי־אור אברבך, סמנכ"ל חטיבת הרדיו של תאגיד השידור הציבורי, שמע על המקום דרך חבר שחיפש מספרה שתקבל אותו בשבת. "כשאני הגעתי לסלון ביפו לפני יותר משנה, חוץ ממני ומהחבר שהביא אותי כמעט כל המסתפרים היו תושבי יפו הערבים", נזכר אברבך שפוקד את המקום בערך אחת לשלושה שבועות. "אבל שמתי לב שבאחרונה נפתחות עוד ועוד מספרות באזור ומגיעים עוד ועוד תל אביבים, וזה נהיה דבר", הוא אומר. אברבך מתאר את המספרה היפואית כמו סצנה מסרט: מוזיקה ערבית בווליום גבוה, ספרים שתקנים שמדברים בערבית בלבד, שביד אחת מחזיקים סיגריה ובשנייה מסדרים ללקוח את השיער במיומנות כה מרשימה על פי מסורת ארוכת שנים. "אני לא מבקש איך לספר, הם יודעים איך לעשות לך תספורת של גבר, מסודרת, נקייה, משויפת. אין אף שערה מיותרת ואף שערה שמחביאה קרחת. הגילוח הוא עם סכין ומי שרוצה גם עם שעווה שמסירה כל שערה מיותרת בפנים. אתה מרגיש שאתה בא ועושה מה שאתה צריך לעשות, בלי שיחות מיותרות, חרטוטים או פוזה. בעיקר לעומת טרנד הברבריות, שם התחושה היא ש־80 אחוז מהסכום שאתה משלם זה על פוזה וינטג'ית. רק שלא יגיעו הצפונבונים", הוא מוסיף בתקווה.

ביפו קיימות כ־15 מספרות לגברים, אך אף אחת מהן לא מגדירה את עצמה כסלון לגבר. מספרה ידועה במיוחד היא מספרת מוריס השוכנת ברחוב יהודה הימית 12, שהיא אבן שואבת עבור חיילים המשרתים בגל"צ. "לא מדובר בברבריה אלא במספרה די רגילה שעושה את העבודה. מוריס הוא בן אדם אגדה. יש לו שותף, ולפעמים הוא מחליט שתסתפר אצלו ואין לך מילה בנושא", אומר איתי צימר על הספר ששמו הולך לפניו. תספורת תעלה 30־40 ש"ח.

תספורת גברים (ציום: Shutterstock)
תספורת גברים (ציום: Shutterstock)

תל אביבים שחושבים מחוץ לקופסה ומכירים בעל פה את המסלול של קו 25 אף הדרימו לבת ים. "התחלתי להסתפר אצל סימו ואיציק ב־2011, כשהייתי בצבא, בהמלצת חבר", נזכר מייקי גלס, שמתחזק תספורת קצוצה שעולה לו 40־50 ש"ח במספרה הממוקמת בבלפור 59 בבת ים. "אני נוסע אליו באוטובוס או באופניים, זה רק 20 דקות. הרבה יותר כיף להסתפר אצלו מאשר בתל אביב כי יש אווירה שכונתית, והוא עושה עבודה טובה אבל עם גישה פחות פאנסית ובלי כל הפוזה".

נראה שאת הטיפול המקיף ביותר במחיר המשתלם ביותר ניתן לקבל בסלון אל נוזהה, החריגה בנוף הדרומי של גוש דן בכל הקשור לטיפוח גברי. "גברים ביפו לומדים לאט לאט להיות מטופחים", אומר עזאזמי, "יצא שנשאלנו אם מותר לגבר לגעת בגבות שלו, אבל כאן זה נגמר. לא שמענו ביקורת אחרת. אנחנו ב־2019, וגבר צריך לטפח את עצמו כמו אישה אם לא יותר. וזה גם טוב לביטחון העצמי", הוא אומר בחיוך.

סלון אל נוזהה, שד' ירושלים 94 יפו, 054־9081968

מספרת מוריס, יהודה הימית 12 יפו, 03־6839202

סימו ואיציק, בלפור 59 בת ים, 03־6596766