סוגרים את הברז

תקנה דרקונית האוסרת על פרסום משקאות חריפים באינטרנט ומאיימת לחסל את תעשיית האלכוהול המקומית, צפויה להיכנס לתוקפה בקרוב. היצרנים מתכוונים להילחם עד הטיפה האחרונה

בחרו בחכמה (איור: shutterstock)
בחרו בחכמה (איור: shutterstock)
18 בדצמבר 2013

בעלי מבשלות ויקבים קטנים? אתם על הכוונת של הממשלה. ההחלטה של הממשלה להחיל את חוק האלכוהול גם על האינטרנט קובעת כי כל מותג אלכוהולי שמפרסם באינטרנט (ובפייסבוק בפרט) הוא עבריין שיש להטיל עליו קנסות.

בינואר 2012 אישרה הכנסת את חוק האלכוהול, שיזם ח"כ דני דנון. החוק אוסר באופן גורף כל פרסום של משקאות אלכוהוליים על שלטי חוצות ואוטובוסים, ומטיל מגבלות כבדות על פרסום במדיות תקשורתיות אחרות. במסגרת דיוני ועדת הכלכלה בסעיפי החוק שהתקיימו לאחר מכן עלתה שאלת האינטרנט והוחלט כי החוק לא יוחל על פרסום במדיום זה.

אולם בדיון בוועדת הכלכלה שהתקיים ביולי האחרון ועסק בתקנות הפרקטיות שיינקטו נגד פרסום משקאות אלכוהוליים הוכנס במפתיע ובאופן אגבי למדי הסעיף: "לרבות אינטרנט". היו שלום סרטונים מצחיקים של וניה הימן לבירה שפירא ודפי פייסבוק שמקדמים בירות בוטיק ישראליות – מתברר שהכנסת החליטה להטיל רגולציה גם על האינטרנט, דבר שהיא עושה רק במקרים נדירים ביותר.

סכנה לשלום הציבור! הסרטון של וניה הימן לבירה שפירא

החוק אמור להיכנס לתוקפו בתחילת השנה החדשה, ונדמה שאיש מהיצרנים המקומיים לא ממש מבין איך הוא יעמוד ברוע הגזרה. המותגים הבינלאומיים הגדולים לא צפויים להינזק מהתקנה, היות ונוכחותם ברשת ובערוצי מדיה אחרים תישמר גם ככה והם לא כפופים לחוק הישראלי, אבל עבור היצרנים הישראלים מדובר במכת מוות, שכן אמצעי הגישה המרכזי שלהם ללקוחות ייחסם. כך לדוגמה, יאסר עליהם להקים עמודי פייסבוק למוצרים שלהם.

כדי לעורר את דעת הקהל ולהסב את תשומת הלב של צרכני האלכוהול למהלך ההרסני, ב־24.12 ב־12:00 בצהריים יחליפו מבשלות ויקבים ישראליים שיש להם עמוד פייסבוק את תמונת הפרופיל שלהם לריבוע שחור, ויכתבו סטטוס נגד החלת החוק הדרקוני גם על האינטרנט.

"הורסים במחי יד ענף שלם"

רותם בר אילן, הבעלים של ביר מרקט בשוק הנמל ביפו, טוען כי החוק הזה הוא עוד צעד בדרך להריסת שוק האלכוהול המקומי. "הדבר הכי נורא מבחינתנו זו התחושה הקשה שסומנו", הוא אומר בצער. "ישראל עוקפת את העולם בסיבוב בחומרת החוקים שהיא מעבירה: המס על הבירה הוא בין הגבוהים בעולם ואיסורי הפרסום למיניהם הם חריגים בכל פרמטר של כל מדינה בעולם. זו התנהגות היסטרית של מישהו שעומד עם גרזן ומחפש את המטרה הקלה ביותר. המטרה של החוקים האלה ברורה – שמי שירצה לשתות אלכוהול יצטרך לעשות את זה במחשכים ולשלם על זה מלא כסף. הכנסת חושבת שאלכוהול הוא האויב, והיא תילחם בו בכל אמצעי שעומד לרשותה".

יובל־ג'וב הרגיל, מבקר האלכוהול של Time Out, אומר שהטענה כי האלכוהול משחית את הנוער מופרכת מן היסוד. "הילדים נחשפים היום בטלוויזיה, בבתי הקולנוע וביוטיוב לתכנים שהם הרבה יותר חמורים ואלימים. הרי היום כל ילד בן 6 יכול להיכנס לאינטרנט ולמצוא שם את כל התכנים שהוא רוצה. אני לא מבין את ההיתממות הזו של לשים פלסטר על הפרסומות לאלכוהול ולהגיד שבכך נעצור את הידרדרות הנוער".

"הכנסת חושבת שאלכוהול הוא האויב, ונלחמת בו בכל אמצעי שעומד לרשותה". רותם בר אילן, ביר מרקט
"הכנסת חושבת שאלכוהול הוא האויב, ונלחמת בו בכל אמצעי שעומד לרשותה". רותם בר אילן, ביר מרקט

מי שנפגע בסוף בצורה הקשה ביותר הם כמובן היצרנים הקטנים בתעשיית האלכוהול המקומית. דיוויד כהן, שעלה לארץ לפני כעשר שנים והקים את מבשלת בירת הבוטיק הישראלית Dancing Camel, מתחזק את העסק כמעט אך ורק דרך האינטרנט.

"מקומות קטנים כמונו חיים ונושמים דרך הפייסבוק ובזכותו", הוא אומר. "זה הכלי המרכזי שלנו לתקשר עם לקוחות וצרכנים. 99 אחוז מהפניות אלינו מגיעות דרך אנשים שרוצים לקבל מאיתנו עדכונים, ועכשיו התקשורת איתם נחסמת. אם אני לא קיים ברשת – אני כאילו לא קיים בכלל. אם הממשלה רוצה למוטט אותנו שתגיד את זה ישירות. האטימות של הממשלה בחקיקת תקנות כאלה עושה את החיים כאן לבלתי אפשריים".

"אין פה כסף גדול", מסכם ג'וב הרגיל. "אלה אנשים שפתחו עסק בשתי ידיים, שהלכו אחרי איזשהו חלום, וזה בדיוק סוג העסקים שהמדינה צריכה לעודד ולא לשים להם מקלות בגלגלים. המִיסוי המטורף והחוקים הדרקוניים הורסים במחי יד ענף שלם בלי שום סיבה. הגבלת הפרסום תיצור מציאות שבה חברות האלכוהול הגדולות ימצאו פתרונות לשווק את המשקאות שלהן, ומי שייפגעו, כמו תמיד, יהיו היצרנים הקטנים".

כעת נתון הדבר להחלטתה של שרת הבריאות יעל גרמן, שעל פי גורמים מקורבים נוטה לאשר את התקנות.