הזורעים ברינה: המרכז הגאה מקיים כנס על תרומות זרע

בצל התעניינות הולכת וגוברת בתרומות זרע בקרב משפחות אלטרנטיביות, כנס חינמי במרכז הגאה יבאר את ההליך הביורוקרטי הארוך והמסועף

תרומת זרע. צילום: Shutterstock
תרומת זרע. צילום: Shutterstock
14 בפברואר 2019

ביום שני הקרוב (18.2) יקיים המרכז הגאה בגן מאיר כנס חינמי בנושא תרומות זרע. מדובר בנושא שלפחות בשנים האחרונות הולך ונעשה רלוונטי מתמיד לכלל האוכלוסייה ולא רק לקהילה הגאה. הדרישה לקיומו הגיעה בעקבות הצלחתו של פאנל קודם בנושא שהתקיים במסגרת כנס הבריאות בשבוע הגאווה האחרון. "מתוך התגובות שבאו בעקבות כנס הבריאות שעשינו, הבנו כמה אנשים צמאים לידע בנושא", אומרת אוראל נויברט, רכזת תרבות וסמנכ"לית המרכז. "אין ספק שישנן סוגיות מסוימות שהן רלוונטיות יותר לקהילה, אבל לאו דווקא – למשל הנושא של הורות משותפת. גם סטרייטים שהחליטו לבחור בהורות משותפת מגיעים אלינו".

>>> כך התמכרתי לחפץ הכי גרוע של החורף
>>> הרווקים והרווקות הכי שווים בתל אביב

"עבור זוג נשים שרוצות להקים משפחה, תרומת זרע היא אחת האופציות הכי מתאימות מתוך כל האופציות הקיימות בשטח", היא מוסיפה. "זה קל יותר, בוודאי קל יותר מלזוג גברים. לזוג נשים יש האופציה של תרומת הזרע, שהיא קלה יותר וזולה יותר מפונדקאות. מה שכן, המידע שקיים בנושא צריך הנגשה. היום בחיפוש אינטרנט פשוט על נישואים גאים יעלו בתוצאות חברות ועסקים שקשורים לנושא ולא האינפורמציה החשובה – מחירים, במה כרוך התהליך וכן הלאה. אותו הדבר גם עם תרומות זרע, כל המידע שנמצא מסתכם בכך שצריך לפנות לאיכילוב כדי להתחיל את התהליך. מה שאנחנו מנסים לעשות בעצם קיום הפאנל הוא להנגיש את הידע, שאנשים יהיו מודעים לבדיקות השונות, מה שצריך להביא לרופא וכו'".

בפאנל ירצו שלוש נשים, כל אחת תתמקד בתחום אחר: ענבל קצף, המגדלת עם בת זוגה שלושה ילדים שנולדו מתרומת זרע; שריתה קאופמן, עובדת מעבדת הזרע באסף הרופא ואחראית על יבוא זרע מחו"ל; ועו"ד מיכל עדן, העוסקת בייצוג של משפחות להט"ב. נויבירט מדגישה כי "צווי הורות וכל מה שנוגע לפן המשפטי הם חלק חשוב ביותר מהידע שאנחנו רוצים להנגיש לקהל הרחב. לאחר תהליך תרומת הזרע והלידה, אם שאינה אם ביולוגית שרוצה גם היא להיות מוכרת במדינת ישראל כאימא צריכה לטפל בצו הורות. אם לא עושים את זה תוך שלושה חודשים מיום הלידה, התהליך הביורוקרטי המשפטי יכול להיות מאוד קשה ומסובך. להתמודד עם דבר כזה במקביל לדברים שעלולים לקרות, כמו דיכאון אחרי לידה או סיבוכים שונים, זו התמודדות קשה, ויכול לקחת שנים לקבל הכרה בהורות על ילד. זה מידע שחשוב שאנשים יכירו לפני שמתחילים בכלל בתהליך. נדבר גם על ההבדלים בין תרומות זרע מהארץ ומחו"ל ועל עוד הרבה רבדים שכדאי לדעת לפני".