אהלן, ספיר סבח

אחרי מסע הצלב שהציתה נגד המורה שלה לאזרחות, אדם ורטה, התיכוניסטית ספיר סבח רוצה לעבור בית ספר, חושבת שהמורים מתלהמים נגדה, וגם חושפת: ״יש לי קרובי משפחה ערבים, סוג של״. זה לא עוצר בעדה מלהתרועע עם איתמר בן גביר

ספיר סבח
ספיר סבח
19 בפברואר 2014

אהלן ספיר סבח, הבנתי שאת מושעית מהלימודים אחרי שהגשת תלונה למשטרה נגד מנהל בית הספר שלך בטענה שתקף אותך.

"מה שמדהים זה שהייתה לי שיחה עם המנהל אחרי המקרה והוא לא אמר כלום על השעיה. רק אחרי שהתלוננתי במשטרה הוא החליט להשעות אותי".

מה היה שם בדיוק? ב"הארץ" כתבו שנכנסת לחדר מורים כדי לצלם הפגנת תמיכה של המורים בעד אדם ורטה, ביקשו ממך לצאת, צעקת על מורה שהוא עוכר ישראל ואז השעו אותך.

"לא נכנסתי בכלל לחדר מורים, עמדתי מחוץ לו וניסיתי לצלם משם. בשלב מסוים הדלת נפתחה כי מורה אחד נכנס פנימה ואז יכולתי לצלם קצת. המורים שמו לב אליי ובאו כולם לעברי, אחד מהם צעק עליי ממש ואז הגיע המנהל ותפס אותי בידיים וצעק עליי למחוק את הסרטון. אני אפרסם את הסרטון ברגע שהמשטרה תסיים איתו".

ובתום ההשעיה תחזרי לבית הספר כרגיל?

"לא, כנראה שלא אמשיך בבית הספר הזה, כשכל המורים נגדי ועוד מעט יש בגרויות. אני חוששת שהם יתנכלו לי בציונים. עד האירוע של השבוע חשבתי שהמורים יכולים לעשות את ההפרדה בין הדעות שלהם לבין הציונים, אבל אחרי שראיתי את ההפגנה שהם עשו ואיך שהם התנהגו – הסטטוסים שהם כתבו בפייסבוק למשל וכל המחאה הזו שהם עשו נגד תלמידה בת 17 וחצי – אני כבר לא חושבת שהם יוכלו לעשות את ההפרדה. תאר לך, להבדיל אלפי הבדלות, שתלמידה הייתה מתלוננת שמורה אנס אותה. גם אז כל המורים היו מתלהמים עליה?".

כל המורים נגדך?

"לא כולם, אולי 90 אחוז. באו אליי מורים ואמרו לי שהם לא מסכימים עם מה שעשיתי ותומכים באדם. שתבין, טבעון זה יישוב מאוד שמאלני. גם אחותי ואחי הגדול סבלו מזה. אין לי יותר מדי חברות בבית ספר הזה, האנשים שם מאוד מתנשאים ולא בסגנון שלי. זו אוכלוסייה של סקס וסמים ואני ממש לא בקטע הזה. יש לי חברות בבתי ספר אחרים, בחורות שהכרתי בעבודה בקייטרינג".

המורים התלוננו בעיתון שהם מפחדים ממך כי את מגובה באנשי ימין ובעורך דין. מדובר בעצם באותו בן אדם – איתמר בן גביר?

"כן, בן גביר מייצג אותי בהתנדבות. כשמיכאל ספרד, שהוא שמאלני קיצוני אם אתה לא יודע, ייצג את אדם ורטה בהתנדבות אף אחד לא אמר על זה כלום, אבל כשבן גביר מייצג אותי בהתנדבות פתאום מורים מתלוננים על זה".

לפני כל הסיפור הזה היית בחורה שמתעניינת בפוליטיקה? כי את מדברת כמו אחת שמבינה עניין לא מהיום.

"ממש לא, לא הייתי מעורבת בפוליטיקה וגם ההורים שלי הם לא אנשים פוליטיים. בשנה וחצי מאז שאדם מלמד אותי התחלתי לקרוא יותר, להתעניין, כי היו לנו הרבה ויכוחים על נושאים כמו המרמרה ודברים אחרים".

אז אדם היה מורה טוב אם הוא גרם לך להתעניין ולעצב דעה משלך, לא?

"אם אתה חושב שמי שאומר שצה"ל עושה פשעי מלחמה הוא מורה טוב אז בבקשה".

לא אמרתי את זה, אבל הוא מורה טוב כי הוא גרם לך להחכים לבד.

"וואלה, על זה אולי אני יכולה להסכים".

הימניוּת שלך היא תוצאה של מפגשים לא מוצלחים עם ערבים? היו לך קשרים עם ערבים מהאזור? 

"בגליל יש ערבים סביבך כל הזמן ואני מכבדת כל בן אדם. יש לנו מנקות ערביות בבית הספר, ואני אולי היחידה שמדברת איתן ומכבדת אותן. אני לא אתמוך במי שרוצה להרוג אותי ומעדיפה שיהרגו אנשים כאלה לפני שהם יהרגו אותי, ובקטע הזה לא הסכמתי עם אדם, שאמר שצריך להשקיע בחינוך של מחבלים ודברים כאלה. אני אפילו אתן לך סקופ – יש לי קרובי משפחה ערבים, סוג של".

וואלה? מאיזה קרבה בדיוק?

״לא רוצה להגיד יותר מזה, אימא שלי מבקשת שלא ארחיב".

וגם: איך הפכה ספיר סבח לאויב העם?