אהלן, ענת אילון

תפסנו לשיחה את תלמידת גימנסיה הרצליה ואחת מיוזמות מכתב הסרבנים החדש

ענת אילון
ענת אילון
13 במרץ 2014

אהלן ענת אילון, מיוזמי מכתב הסרבנים החדש. ספרי מה את ומי את.

"אני בת 17.5, לומדת בגימנסיה הרצליה. אגב, אם תשמע צלצולים ברקע, זה כי אני בבית ספר".

סבבה. רק קחי בחשבון שהצלצול הוא בשביל המורה.

"כן… אני חלק מהקבוצה שיזמה את המכתב, שכרגע יש בו כבר 60 חתימות, ואני היחידה מהגימנסיה. יש עוד אנשים מבתי ספר נוספים בעיר וגם ממקומות שונים בארץ. זה לא חדש שיש מכתבי שמיניסטים סרבנים, זה קורה אחת לכמה שנים. רציני להעלות את המודעות ולהביע תסכול מהמצב במדינה, וליצור שיח ציבורי על הכיבוש ועל ההשפעה השלילית של הצבא על החברה, שהופכת יותר ויותר אלימה בגללו. השמועה על היוזמה עברה מפה לאוזן ובפייסבוק, וככה התגבשו החותמות על המכתב".

יש רוב של בנות בקבוצה?

"לא, אי פשוט נוהגת לדבר בלשון נקבה".

אה, את מאלה. אז איך התגובות בינתיים, בן ארי כבר שיסה בך את ספיר סבח?

"לקחתי בחשבון שאנשים יצעקו ויתקפו אותי, וזה אכן קורה. במקרה שלי זה יחסית עדין אבל אנשים אחרים סופגים הרבה יותר. למזלי גם ההורים שלי תומכים בי, אבל יש אנשים שההורים שלהם מתנגדים לזה, והם שומרים בסוד את העובדה שחתמו. כשפרסמתי את זה לראשונה בפייסבוק קיבלתי הרבה מיילים מאנשים שלא הכי קרובים אליי שקראו לי להתגייס וניסו להתווכח איתי ולשכנע אותי לרדת מזה".

את ערוכה לייבוש ארוך בקלבוש, כמו נתן בלנק?

"אני אישית לא, כי אני מתכוונת לקבל את הפטור שלי בדרכים אחרות, פטור רפואי. מעבר לזה, אנחנו חושבים שגם סרבנות אפורה זו סרבנות חשובה, לא רק כלא. יש האדרה בארץ של סרבנות שכוללת ישיבה בכלא, וזה דבר לא טוב בעיניי. יש אצלנו דעות שונות לגבי הנושא הזה. אני מדברת בשם עצמי בלבד, וחלקנו מתכוונות לשבת בכלא".

תכננתם להוציא את זה דווקא בזמן הדיבור על השוויון בנטל?

"לא, זה קרה במקרה בגלל עיתונאי אחד ששמע על היוזמה והחליט לפרסם אותה עכשיו. התכנון שלנו היה להשיג יותר חתימות, לשתף פעולה עם קבוצת סרבנים דרוזים ולהסתובב ולדבר מול תלמידים בבתי ספר, ורק אז לפרסם את המכתב".

לפיד אמר שאתם משתמטים מפונקים מצפון תל אביב. הוא טועה?

"הוא ממש טועה. יש בינינו אנשים מכל הארץ, ואנחנו ממש לא חבורה של משתמטות מפונקות מצפון תל אביב. צריך להבין שלסרב להתגייס בישראל זה דבר שגובה ממך מחיר כבד, זה לא פינוק. אני לא רוצה להתקרבן פה, כן, כי הקורבנות האמיתיים זה הפלסטינים שחיים תחת כיבוש, אבל יאיר לפיד פשוט מנותק מהמציאות. שיסתכל על עצמו קודם".

באיזה קטע – שהוא מדבר כמו איזה גולנצ'יק בזמן שכולה היה ג'ובניק ב"במחנה"?

"לא, זה לא רלוונטי בעיניי. הכוונה היא שהוא עצמו אדם מנותק מצפון תל אביב שלא מחובר לחיים ומחוקק חוקים שדופקים את החלשים".