אהלן, שי באב"ד

אחרי שפירסם הודעה שגינתה את המעבר החד של קשת מסיקור אירוע החטיפה ל"אח הגדול", מנכ"ל הרשות השנייה מודה שהוא פועל לצמצום זמן המסך של תכניות ריאליטי

שי באב"ד. צילום יח"צ
שי באב"ד. צילום יח"צ
19 ביוני 2014

אהלן שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה. אז מה החוק בנוגע למקרים כמו השבוע – עד כמה מותר לחדשות למרוח את עצמן על גבי שעות? יש איזו טבלה שאומרת כמה ארוך האולפן הפתוח בהתאם לחומרת האירוע?

"אין בחוק הוראות מפורשות לגבי מקרים כאלה. יש את עורכי החדשות, אבי וייס וגולן יוכפז, והם רשאים להחליט להאריך את החדשות בהתאם לשיקול דעתם ובתיאום איתנו כמובן. אם הם סבורים שמה שקרה מצדיק הארכה, אז הם מתאמים את זה עם הזכיין הרלוונטי שמשדר באותו יום ובסוף רק מעבירים את ההחלטה דרכנו. אנחנו נוטים לא להתערב ולאפשר לעורכים ולראשי הזכייניות להסכים ביניהם. בשנה שלי בתפקיד זה קרה במוות של אריק שרון, של אריק אינשטיין ועכשיו עם החטיפה".

מה הערך בלגרור אולפן בלי סיבה, סתם בשביל לעבור שוב לרוני דניאל ולנוסבאום שיגידו שאין להם מה לחדש?

"ערך זה עניין אינדיבידואלי, וכמו שאתה מדבר על הערך של זה, יש מי שישאל, כמוני למשל, מה הערך בתוכניות ריאליטי. המדידה היא לא לפי מה שאני ואתה רואים כבעל ערך אלא לפי מה שהצופים חושבים, ועובדה שלאולפנים הפתוחים האלה יש רייטינג גבוה".

אבל כאן זו לא שאלה של טעם. אלה שידורי חדשות בלי ערך עיתונאי.

"כל עוד החדשות לא עוברות על החוק או על גבול הטעם הטוב, במובן של להראות דברים לא נאותים וכו', אז אנחנו נוטים להקשיב להצבעה של הצופים בשלט".

קשת חתכה במוצ"ש ל"האח הגדול" ב־21:00 בדיוק, מה שגרם לך לפרסם הודעה שטוענת שזה היה צעד "בטעם רע". מה הבעיה בעצם?

"הבעיה היא חוסר ההתחשבות בציבור הדתי. בתור דתי לשעבר אני יודע לומר שמיליון שומרי השבת בישראל סוגרים טלוויזיה בשישי אחר הצהריים ופותחים אותה רק בצאת השבת, 20:30 נכון לשבת האחרונה. מגיע להם יותר מ־25 דקות של דיווח חדשותי על כל השתלשלות הפרשה ב־24 השעות לפני כן. חוץ מזה, המעבר היה חד מאוד, ואני תוהה מה היה קורה אם ב־21:00 הייתה אמורה להיות משודרת דרמה ולא 'האח הגדול'. האם גם אז קשת היו ממהרים לחתוך?".

אתה מדבר כמי שחיצוני להתרחשות, לא כמו ראש הרגולציה. אם ההחלטה של קשת נראתה לך לא לעניין, למה לא עצרת אותה בזמן אמת?

"אני אשווה את התפקיד שלי כרגולטור למשטרה. הרי אם אדם בוגד באשתו, אתה לא תצפה מהמשטרה להתערב, נכון? אפילו אם אתה סבור שבגידה זה לא מעשה יפה או מוסרי. אז אותו דבר לגבינו. קשת לא עברה על החוק ולכן לא יכולתי להכריח אותה לדחות את שידורי 'האח הגדול'".

לא הכל חוק יבש, יש גם את רוח המפקד. אם חשבת שזה חוסר התחשבות במיליון שומרי שבת, יכולת ליזום פעולה.

"אין פה מקום לרוח המפקד כי היום זה אני בתפקיד ומחר זה מישהו אחר, אי אפשר שכל אחד ימשוך לכיוון הדעות שלו".

מה זאת אומרת, מי מינה אותך?

"ממשלת ישראל".

והממשלה בטח מצפה שתפעיל שיקול דעת. נשמע שאתה ממש לא בקטע של ריאליטי וספציפית 'האח הגדול'. איך אתה מתכוון להקטין את שעות הריאליטי?

"היום מותר לכל ערוץ לשדר עשר שעות ריאליטי בשבוע ואני מקדם מתווה שבמסגרתו זה ירד לשבע שעות, ומול כל שעת ריאליטי הזכייניות יחויבו בשעת סוגה עילית".