חנין זועבי: "ישראל לא באמת רוצה למצוא את החטופים בחיים"

הח"כית שהתקשורת הישראלית הכי אוהבת לשנוא טוענת שהשמאל לא עושה את העבודה שלו כראוי, ומסבירה מדוע הסטטוס קוו הנוכחי אידיאלי עבור ישראל

חנין זועבי. צילום: בן קלמר
חנין זועבי. צילום: בן קלמר
25 ביוני 2014

אהלן חנין זועבי, זה כבר נהיה ריטואל קבוע: אחת לכמה זמן יש אירוע ביטחוני־תקשורתי שבמסגרתו את אומרת את דעתך וזוכה לעליהום מצד כל בית ישראל, ואז אני מתקשר לשאול איך את מרגישה.

"זה מפני שאתם, השמאלנים, לא עושים את העבודה כמו שצריך".

גם בזה השמאלנים אשמים?

"כן, מאיפה הימין מתחזק? מזה שהשמאל מיישר איתו קו או נעלם בעִתות כאלה, וזה מה שהופך אותי לפרובוקטיבית".

את מתכוונת לבוז'י הרצוג, שכתב לך מכתב נזיפה.

"כן, הוא כתב לי שאני צריכה לחזור בי ולגלות אמפתיה לחטופים. זה היה מכתב חסר מודעות לְמה זה שמאל אמיתי, וחסר הבנה לעובדה שתפקידו של המדוכא הוא להיאבק. אין הבנה כזו בקרב השמאל בישראל, ומפלגת העבודה אף פעם לא הייתה שמאל".

קיבלת תמיכה מחברי כנסת יהודים אחרים בשמאל, נגיד תמר זנדברג?

"לא קיבלתי תמיכה מוצהרת מאף אחד, תמר לא התקשרה ולא אמרה כלום, והאמת שהייתה לי ציפייה ממנה אבל היא שתקה".

ולגבי רינה מצליח, ציפית ממנה לאיזושהי סולידריות נשית, שהיא תתקיף אותך פחות מאיך שיאיר לפיד תקף אותך בזמנו ב"אולפן שישי"?

"לא ציפיתי ממנה לכלום, מאחר שמניסיוני בכנסת – לפעמים הנשים הן דווקא אלו שהכי תוקפניות כלפיי. רינה הייתה רעה בדיוק כמו כל מראיין אחר".

ניסיתי להגן עלייך ועל דעותייך בכל מיני ויכוחים השבוע, ומה שעושה את המשימה הזאת קשה מאוד היא העובדה שדורגת אחרונה מבחינת נוכחות בכנסת מכל חברי הכנסת בבדיקה ש"הארץ" עשה לפני כמה חודשים. למה את לא מגיעה לעבודה כל יום ונעדרת כל הזמן?

"הבדיקה ההיא הראתה שאני הכי פחות נמצאת בהצבעות במליאה, אבל לא בוועדות. בוועדות אני פעילה מאוד, שם אני מרגישה שיש לי היכולת להשפיע. יוצא שאני הרבה בכנסת אבל לא מגיעה להצביע במליאה אלא נשארת בחדר שלי. תבדוק נושאים כמו זכויות נשים ותראה כמה פעילות הייתה לי בוועדות".

איך הגיבו חברי הכנסת האחרים מבל"ד לעליהום שעשו לך השבוע? תמכו בך או שקינאו בחשיפה שקיבלת?

"תמיכה של 100 אחוז, אין שום תחרות בינינו. החשיפה שאני קיבלתי השבוע נתנה במה לדעות של המפלגה כולה, לא רק לדעות של חנין זועבי".

אני רואה שהתחלת לדבר על עצמך בגוף שלישי, כמו כדורגלן.

"סליחה?".

לכדורגלנים יש קטע כזה שהם מדברים על עצמם כאילו הם מישהו אחר, נגיד אלון מזרחי שאומר "אלון מזרחי היה הכי טוב על המגרש היום".

"וואלה, מצחיק. אני לא מכירה את העניין הזה".

להערכתך, אם החטופים יימצאו מתים, ישראל תיכנס בכוח בערים הפלסטיניות וזה עשוי להביא לאינתיפאדה שלישית?

"אני חושבת שישראל לא רוצה למצוא את החטופים בחיים כי זה ייאלץ אותה להיכנס למשא ומתן על שחרור אסירים. אני לא חושבת שישראל תגביר את האלימות שלה כלפי הפלסטינים אם החטופים יימצאו מתים, כי הסטטוס קוו מאוד נוח לישראל – כיבוש שהפרטנר שלה, הרשות הפלסטינית, מתפעלת אותו בשטח. הדבר הכי טוב לישראל זה שהמצב יישאר כפי שהוא: הרשות תמשיך לשתף פעולה ולא תפרוץ שום אינתיפאדה".