"לא רק האשכנזים מתגעגעים לארץ הישנה והטובה, גם אני"

רועי חסן מגיב לטור של אלון עידן ב"הארץ", ומביע געגוע לימים שבהם גזענים לא היו מסתתרים מאחורי תיאורים פוליטיקלי קורקטיים

רועי חסן. צילום: גוני ריסקין
רועי חסן. צילום: גוני ריסקין
7 באוקטובר 2014

אהלן רועי חסן, ביום כיפור יצאת בפייסבוק שלך נגד אלון עידן, עורך מדור הדעות של "הארץ" ובעל טור במוסף. עידן כתב טור בו תיאר בחור שנסע לידו בכביש וקרא לו נשמה, ודרש "בבקשה, רק אל תקרא לי נשמה". טענת שהטור הוא אליטיסטי עם ארומה גזענית וכינית את עידן עצמו זבל. לא נסחפת?

"מפליא אותי שעדיין נכתבים טקסטים כאלה, ואני באמת תוהה איפה הבנאדם הזה חי. תאמין לי, לא רק האשכנזים מתגעגעים לארץ הישנה והטובה, גם אני. אני מתגעגע לימים שגזענים כמו טומי לפיד ואמנון דנקנר, למשל, היו מתבטאים בגזענות בפה מלא ולא מסתתרים מאחורי תיאורים כביכול לא גזעניים כמו אלון עידן".

"בחור צעיר בלי חולצה עם קעקוע, גלאח בצדדים, ג'ינס חתוכים ונעלי ספורט בלי גרביים" זה גזעני? זה נשמע כמו מטרו סקסואל יותר מאשר מזרחי טיפוסי.

"נכון, זה לא התיאור של ה'ערס' המצוי, אבל המילה שהוא שם לו בפה, 'נשמה', שנינו יודעים איזה אנשים אומרים אותה בד"כ, וגם אני ביניהם. תאמין לי אחרי הטור הזה, להגיד 'נשמה' הפך פתאום לאקט פוליטי. בכל מקרה, בהמשך הטקסט הוא גם כותב משהו בסגנון 'אני יודע שגדלת בשכונה קשה, שהיו לך חיים קשים ושאני בעיניך אשכנזי מתנשא', כך שזה לא רק התיאור החיצוני של הבחור".

[tmwdfpad]

אתה נשמע חלש ורחוק, ומה זה הרעש הזה? זה כאילו אתה מדבר איתי מתוך בֶֹאֵר.

"אני ברכבת לחדרה".

עכשיו הכל ברור. שמע, זה מרגיש כאילו כל אשכנזי שיתלונן על גסות רוח של מישהו אחר- אתה תכנה אותו "גזען". זה לא כאילו אתה ושאר המזרחיים החדשים מתרחקים מהנושא הזה, כן? הרבה מהשירים שלך הם על אשכנזים, ולא בקטע טוב.

"קודם כל הרבה טוענים שגם אני גזען ואין לי בעיה עם זה. מבחינתי זה בדיחה גרועה. לגבי אלון עידן, הוא אדם שאני לא ממעיט בערכו ואני לא מאמין שהטור הזה הוא מעידה בלשון. הוא לא הלך לבעוט פנדל ופגע בטעות בקורה".

אתה בעצם אומר שהוא כתב בכוונה טור שיעצבן אנשים בשביל לייצר טראפיק לאתר הארץ?

"ברור, ברור. זה טור מכוון שגולש לקטעים ממש פסיכוטיים, למשל בסוף כשהוא אומר שהוא יודע שעבור הבחור שקרא לו נשמה, הוא רק גוש בשר שאפשר לחתוך בסכין. זה הפחד הכי קמאי של האדם הלבן- שהאדם השחור ידקור אותו".

בשנים האחרונות מדור הדעות של הארץ נותן הרבה במה לטורים בנושא עדתיות, לקול של אנשים כמוך. אתה טוען שהכל זה נעשה בשביל טראפיק או שיש מאחורי זה אג'נדה אמיתית?

"זה תלוי. כשפרסמו בהארץ טור של נילי לנדסמן על זה שלטענתה היא קיבלה שירות חרא בקפה אלבי בגלל שהיא אשכנזייה – זה נטו טראפיק, אין לי ספק. ממתי דעה על שירות בבית קפה מעניינת קוראים של מדור הדעות בעיתון? מצד שני, מדור הדעות של הארץ בהחלט נתן במה לנושאים ודעות חשובות, כמו למשל לגבי פרשת ילדי תימן או זוויות שונות בעקבות מותו של הרב עובדיה. אני לא אומר שהארץ עיתון הזוי, כולם מחפשים טראפיק היום, זה שם המשחק".