מפקד מרחב ירקון: "כל יומיים יש מחאה בתל אביב לא אישור המשטרה"

יהודה דהן, מפקד מרחב ירקון במשטרת מחוז תל אביב, לא מוצא דופי בהתמודדות המשטרה עם פעילי הימין שתקפו מפגיני שמאל ברחבת הבימה

משטרת ישראל
משטרת ישראל
17 ביולי 2014

אהלן יהודה דהן, מפקד מרחב ירקון במשטרת מחוז תל אביב. איפה היית במוצ"ש בזמן ששמאלנים חטפו מכות מימנים ואנשי כהנא בכיכר הבימה?

"הייתי בהרצליה כי הייתה התרעה על ירי לשם, עודכנתי שיש כ־100 מפגיני שמאל וכמה עשרות מפגיני ימין בכיכר ושהעסק מתנהל בצורה מסודרת, ורק מאוחר יותר הגעתי לתל אביב, אחרי שהבלגן בנחמה וחצי נגמר וכל זה. שתדע לך שלא הוגשה שום בקשה מסודרת להפגנה הזו ואנחנו בכל זאת אבטחנו אותה כי קראנו בפייסבוק על ההתארגנות".

בעמוד של ההתארגנות דווח במהלך השבוע שקדם להפגנה שהמשטרה אוסרת על קיום האירוע, אבל כל מיני אנשים החליטו בכל זאת לבוא ולהפגין בכיכר הבימה.

"זה לא נכון, לא הוגשה שום בקשה מסודרת לקיים את ההפגנה. קראנו בפייסבוק על האירוע, ואז קראנו על התארגות קטנה של כמה ימנים שגם רצו לבוא להפגין, מישהו בשם הצל".

כן, הראפר הכושל.

"היו במקום כ־30 שוטרים ובמהלך ההפגנה לא היה שום חיכוך, עד שהגיעה האזעקה".

היו חיכוכים ועוד איך, מאחר שהפגנת הימין עמדה פיזית בתוך הפגנת השמאל. למה אפשרתם דבר כזה?

"אני לא חושב שזה היה המצב".

אני אומר לך שהייתי שם והכתף שלי נגעה בכתפיים של מפגיני ימין זועמים.

"תבין, כל יומיים יש איזה אירוע או מחאה בתל אביב ללא אישור המשטרה, רק אתמול קראנו בפייסבוק שדפני ליף מארגנת איזה מעגל הידברות במקום שבו משה סילמן שרף את עצמו. ועדיין, אנחנו באים ומאבטחים את כל האירועים האלה כדי לאפשר חופש ביטוי ולא לסתום פיות".

אחלה, אבל למה לא חצצתם בין שתי ההפגנות, נגיד הפרדה של 100 מטר ביניהן?

"אני לא מודד מטרים, ובשורה התחתונה לא הייתה שם אלימות עד האזעקה, חוץ מקצת אלימות מילולית שלא מתפקידי לעצור. ואז באמת, אחרי האזעקה, התחילו עימותים בין הצדדים ליד נחמה וחצי".

עימותים זה משהו הדדי, ופה היה מדובר במכות חד צדדיות – ימנים שצדו שמאלנים.

"אחר כך שמעתי באמת מהכתבת של 'הארץ' שהיו שמאלנים שהתלוננו שהכו אותם, והיה בחור אחד מבני ברק מהשמאל שאושפז באיכילוב וטען שהכו אותו מפגיני ימין. יצרנו איתו קשר והוא לא היה מעוניין להגיש תלונה. בנוסף, פניתי גם לבעלים של נחמה וחצי וביקשתי ממנו את מצלמות האבטחה של המקום כדי לראות מי בדיוק הרביץ וכו', והוא אמר שהוא לא רוצה ושהכל בסדר. אותו דבר אמר לי גם הבעלים של הקפה בשדרות בן ציון, שטען שחוץ מכוס אחת שנשברה לא קרה כלום".

לא ברור לי למה אנחנו מעמידים פנים. הרי ידוע שהשמאלנים הם בגדול חבורת רכרוכיים כשזה מגיע למכות, ושהימין הקיצוני בחלקו אלים. כשידעתם שיהיו שתי הפגנות אחת מול השנייה, למה לא יזמתם חציצה והגברתם אבטחה כי למנוע את זה, במקום לשלוח 30 שוטרים בלבד ואחר כך לנסות ולבקש חומרים ממצלמות אבטחה?

"אני לא יודע מי רכרוכי ומי לא, ולא רוצה להיכנס לתיאורים האלה. אתה יודע שכמחצית מהמחאות בתל אביב הן ללא אישור המשטרה? זה חוסר אחריות לאומי, פשוט ככה. אני חייב לשמור על חופש הביטוי ולא יכול להרחיק הפגנות ולחצוץ ולאסור ולהגביל. אני שואף לאפשר לכולם".

אם פעילי בל"ד מיפו היו מבקשים להפגין נגד הכיבוש באמצע כיכר רבין במהלך העצרת להשבת החטופים לפני כמה שבועות, היית גם מאפשר להם?

"בחייך, זה לא אותו הדבר. שם היו 20 אלף איש ופה בקושי 200 מפגינים. אם הייתי מרחיק את אחת ההפגנות, השמאל או הימין, הם היו מתלוננים על פגיעה בחופש הביטוי. אני יכול להבטיח לך שכל תלונה של איש שמאל כנגד איש ימין שתקף אותו – אנחנו נטפל בה".