האנשים, המקומות והסיפורים שעשו את תל אביב: שנות ה־40

לכבוד יום העצמאות, נברנו בארכיונים ודמיינו איך היה נראה Time Out בכל עשור מאז הקמת העיר העברית הראשונה. בשדרות רוטשילד הוקמה מדינת היהודים

קפה פילץ. איפה הפרוצות?
קפה פילץ. איפה הפרוצות?
27 באפריל 2017

מסע תל אביבי בזמן

השנים הראשונות | שנות הֺ־20 שנות הֺ־30 | שנות הֺ־40 | שנות הֺ־50 | שנות הֺ־60 | שנות הֺ־70 | שנות הֺ־80 | שנות הֺ־90שנות הֺ־2000

עירוני

10.8.1947

רצח בקפה גן הוואי: תקרית פלילית או רצח לאומני?

ביום ראשון פרצה ב־22:30 כנופיית ערבים לבושה במדי צבא בריטיים אל בית הקפה במטרה לשדוד את הקופה ואמנים שהופיעו במקום. בחילופי אש בין אנשי הכנופיה לבעל בית הקפה, אבראהים אל־בידאס, נהרגו בידאס וארבעה יהודים שבילו במקום, בהם השחקן מאיר תאומי. מוסדות היישוב קבעו כי מדובר ברצח מתוכנן של יהודים, ככל הנראה על רקע פעולות התקיפה של ההגנה במרחב. על פי מקורות ערביים מדובר בסכסוך בין בידאס לבין פאוזי אבו־כישכ על רקע סירובו של בידאס להשיא את בתו לזה. גרסה נוספת לאירוע טוענת שמדובר במזימה של גורמים בצבא הבריטי.

רגע אחד בשבוע

ה' באייר 1948

הכרזת העצמאות

ראש העירייה מאיר דיזנגוף נידב את ביתו לטובת אירוח אחד האירועים החשובים ביותר בתולדות העם היהודי: הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. במקום נכחו כל המי והמי של התנועה הציונית והנהגת היישוב, מדוד בן גוריון ומשה שרת ועד אליעזר קפלן ודוד רמז. על פי ההכרזה, שנמסרה בקולו הנרגש של בן גוריון, החל מרגע סיום המנדט תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ושם המדינה היהודית יקרא "ישראל". למרבה האכזבה, המועצה לא נדרשה לשאלת בירת המדינה העתידית, וכולנו תקווה שיהיה מדובר בתל אביב, העיר העברית הראשונה.

מעניין מה תהיה עיר הבירה. קהל מחוץ לביתו של דיזנגוף ביום ההכרזה
מעניין מה תהיה עיר הבירה. קהל מחוץ לביתו של דיזנגוף ביום ההכרזה

ביקורת ספרים

1947

אגרוף בבטנו הרכה של היישוב העברי 

ברומן הביכורים של משה שמיר, "הוא הלך בשדות", אנו מתוודעים לסיפור אהבתם של אורי הפלמ"חניק, יליד קיבוץ גת העמקים, ומיקה שהגיעה לארץ "משם". עלילת הספר נעה בין מאבקיו של היישוב העברי בערבים ובבריטים, ליחסים בין אורי יפה הבלורית ומיקה. הוא נקרע בין אהבת המולדת למיקה, והיא מצדה מסתגלת לחיים בארץ וסוחבת את הזיכרונות של המקום ההוא. סיפור אהבתם מכריח את החברה להתמודד עם שאלות קשות של זהות וגם מציב כתמונת מראה את היחס הקשה של היישוב אל הפליטים היהודים מאירופה, שכנראה עוד יעסקו בו. 

הוא הלך בשדות
הוא הלך בשדות

האנשים שעושים את תל אביב

אברהם שטרן ("יאיר")

"חלמתי להיות שחקן תיאטרון אבל הוריי לא הסכימו"

סטטוס: בזוגיות עם רוני בורשטיין
גיל: 34
תעסוקה: לוחם ומשורר
אזור מגורים: במחתרת

מאיפה אתה במקור?

"סובאלק, בצפון מזרח פולין".

מה הקטע שלך?

"לשים קץ לשלטון המנדט הבריטי".

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך.

"חלמתי להיות שחקן תיאטרון אבל הוריי לא הסכימו".

מה הסטארטאפ שלך?

"לח"י – ארגון לוחמי חירות ישראל".

איפה נמצא אותך בסופ"ש?

"מתכנן פעולות תגמול".

את מי היית רוצה לשאול מה?

"אנשי האצ"ל – למה התמתנתם?". 

אברהם "יאיר" שטרן. צילום: לע"מ
אברהם "יאיר" שטרן. צילום: לע"מ

עירוני

מאי 1942

פריצות בקפה פילץ: קריאה להחרים את בית הקפה

אין ולא אדם אחד בתל אביב שאינו מכיר את קפה פילץ השוכן בכיכר לונדון, סמוך לחופי הזהב של העיר תל אביב. המקום מוכר גם כנקודת מפגש אהובה במיוחד לקצינים הבריטים, שמגיעים כדי ליהנות מהתזמורת הנהדרת, מהמלצרים המהודרים לובשי הפראק, ומביף בורגניון היישר מהמטבח הצרפתי המצוין. אך בימים האחרונים מישהו בתל אביב כועס מאוד על כך שבנות העיר נוהגות להתרועע במקום בחברת הקצינים הבריטים. כרוז חדש קורא להחרים את המקום ולא חוסך את שבטו מבנות תל אביב, שחשקה נפשן בקצת "גוד טיימס".  נוסח הכרוז כדלקמן: "כל הפרוצות הבין לאומיות קבעו בו ('פילץ') את מושבן! אישה עברייה! ביקורייך בקפה פילץ ממיטים חרפה על כבודך ואסון על עמך". הכרוז הופץ על ידי האגודה למלחמה בגיס החמישי. פילץ עצמו סירב להגיב טרם סגירת המדור.

העוברים והשווים

מנחם בגין וחיים לנדאו

חברי כנסת מטעם חרות

לאן זה? 

"כמה שיותר רחוק מבן־גוריון".

חיים לנדאו ומנחם בגין. צילום: William van de Poll
חיים לנדאו ומנחם בגין. צילום: William van de Poll

אוכל

1941

הצימעס הטוב ביותר

אל טרנד המסעדות היהודיות מצטרפת מסעדת בתיה, שנפתחה בדיזנגוף 206. את המסעדה מנהלת בתיה שם טוב לבית גלפנד, שעלתה ממזרח פולין. על הפתילייה מבשלת בתיה את האוכל שלמדה להכין בבית אמה, ובמנות המסעדה המהנות ניתן למצוא כרוב ממולא, גפילטע פיש ורגל קרושה (לפי הספר "מקיוסק גזוז ועד מסעדת שף" של נתן דונביץ'). המדור ממליץ במיוחד על הצימעס של בתיה – טריות הגזרים שהגיעו ישר מהשוק ניכרת לצד מינון נכון ומדויק של צימוקים.