איזה בלגן: עיריית תל אביב מסירה את התקן לסייעת גננת שנייה

התקן לסייעת שנייה בגני הילדים בעיר יבוטל בסוף חודש דצמבר. אם נעצרה במהלך מחאה כנגד הביטול. ההורים טוענים: רון חולדאי מנסה לחנך אותנו

גן ילדים. צילום: Shutterstock
גן ילדים. צילום: Shutterstock

התקן שהקצתה עיריית תל אביב־יפו לסייעת נוספת בגני טרום־טרום חובה העירוניים הוסר בשבוע שעבר. הורים לילדים בני 3 הלומדים במערכת החינוך העירונית יצאו למאבק להארכת התגבור, שהתלהט ביום שני האחרון (22.12) בבניין העירייה. עדית שירצקי, מרצה, במאית ואם לשניים מרמת אביב הירוקה, נעצרה כשהגיעה למחות כנגד ביטול התקן. לדברי טל קדיש, שהייתה עדה לאירוע, חמשת ההורים הגיעו לקומה ה־12 עם מגש סופגניות, מלווים בילדים קטנים, וגילו שאנשי האבטחה של עיריית תל אביב־יפו חסמו את המסדרון ולא מאפשרים להם לעבור ולדבר עם חברי המועצה. שירצקי שוחררה במקום בעקבות התערבות של חברת המועצה ועורכת הדין שלי דביר.

"יצרנו קשר כמעט עם כל חברי המועצה, ביניהם דן להט שהצביע בעד הקצאה של סייעת נוספת לגנים, ואסף זמיר שאמון על תיק החינוך בעיר", מספרת רוני טמיר, פעילה חברתית ואם לשתיים, המתנגדת לביטול התקן הנוסף. "שניהם, כמו שאר חברי המועצה, חזרו אלינו עם אותה התשובה – רון חולדאי הוא זה שמטפל בזה, זו סוגיה שאקוטית לו באופן אישי, ומבחינת אג'נדה לא מוכן לממן עוד סייעת. ההורים התל אביבים הם הורים מפונקים, לדבריו, ולכן החליט לחנך אותנו על ידי הסרת הסייעת הנוספת. אנחנו צריכים לדעת לקבל 'לא' כתשובה". טמיר מרחיבה ומוסיפה כי ברשויות מוניציפליות אחרות כן אושרה הקצאה לסייעת נוספת – בין הערים שנכללות ברשימה נמצאות הרצליה, רחובות והוד השרון.

בסוף ספטמבר הסביר אסף זמיר, מחזיק תיק החינוך ומ"מ ראש העירייה, מדוע החליטה העירייה להאריך את הקצאתה של הסייעת הנוספת עד סוף שנת 2014: "המדינה החליטה שחינוך חובה יהיה מגיל 3, ועל כן מגיעים אל הגנים ילדים לא גמולים שמעמיסים על עבודתן של הסייעות. החלטנו בתחילת שנת הלימודים להקצות סייעת נוספת לכל גן, שתסייע בתהליך הקליטה, וכשראינו שעדיין יש צורך בסייעות ובמקביל הדבר התאפשר תקציבית – החלטנו להאריך את התגבור עד סוף השנה". טמיר מסבירה כי גם ילדים גמולים בני 3 לא הולכים לבדם לשירותים. "כאשר 35 ילדים בני 3 נמצאים עם גננת וסייעת אחת, אין כל קשר לעובדה שהם גמולים. ילד בן 3 לא הולך לבד לשירותים, ובזמן שסייעת נמצאת כמעט כל היום בשירותים, יש גננת שנמצאת לבדה עם 35 ילדים". חברת המועצה שלי דביר מוסיפה: "עיריית תל אביב־יפו לא יכולה להתהדר בקליטתם של פעוטות בני 3 לגנים עירוניים רק בכך שהיא נותנת להם מבנים. סייעת אחת וגננת אחת שאחראיות על 35 ילדים זו הזנחה פושעת וחטא לחינוך, אין אף איש מקצוע שיתמוך ויגבה זאת".

השבוע, כאמור, הגיעה קבוצת הורים אל העירייה במטרה לנסות לשכנע את חברי המועצה לתמוך במאבקם לפני פגישה של ועדת הכספים בעירייה. שירצקי מספרת על התקרית: "שאלתי את המאבטחים למה המסדרון חסום, וביקשתי לעבור כדי לדבר עם חברי המועצה. תוך דקה, בלי ששמתי לב, הגיע שוטר ואמר לי 'את עצורה', וכששאלתי על מה הוא אמר: 'על הפרת סדר'. מצאתי את עצמי עם אזיקים על הידיים, השוטר סגר אותם בצורה מכאיבה, לקח את התיק שלי, דחף אותי למעלית כשהוא מסרב לאפשר להורים האחרים ללוות אותי. ביציאה מהמעלית הוא גרר אותי על הרצפה בכוח, תוך שצעקתי 'אתה מכאיב לי'. ביקשתי עזרה מהפקידים בקומה השלישית אבל רובם לא עשו דבר, פרט למישהי שרצתה להגיש לי מים. השוטר סירב וצעק עליהם 'אל תתערבו'. הוא לקח אותי לחדר סגור, הושיב אותי בכוח ואזק אותי לשולחן והתחיל לחקור אותי. בשלב זה אמרתי לו שאם אני עצורה אני מסרבת לדבר ומבקשת להתייעץ עם עורך דין".

בעיריית תל אביב הגיבו לדבריהן של טמיר ודביר באמירה כי אין ברשותה את התקציב שיאפשר להאריך את ההקצאה מינואר 2015 ועד סוף שנת הלימודים: "התקן למספר הסייעות בכל גן נקבע על ידי משרד החינוך והקצאת המשאבים נעשית בהתאם לתקן. לפנים משורת הדין החליטה העירייה להוסיף סייעת נוספת בגנים שבהם יותר מ־25 ילדים בני 3 עד סוף חודש דצמבר, בהשקעה תקציבית של יותר משני מיליון ש"ח. מבנה התקציב העירוני לא מאפשר העברת תקציבים מסעיף לסעיף ולכן העסקת הסייעות מתוקצבת על חשבון תוכניות אחרות בתחום החינוך".

דביר חולקת על דברי העירייה ומדגישה כי התקציב קיים, אבל העירייה בוחרת לא להשקיע אותו בתחום הסייעות: "עלות הדרישה שלנו להותרת הסייעת השנייה לכלל הגנים מינואר 2015 עד סוף שנת הלימודים היא חמישה מיליון ש"ח, מתוך תקציב עירוני של ארבעה מיליארד ו־300 מיליון. זה לא עניין של מחסור בכסף, אלא התעקשות על סדר עדיפויות שגוי. תל אביב־יפו, שמתיימרת להיות בחוד החנית של החינוך – חייבת לפעול בהתאם".

תגובת עיריית תל אביב־יפו: "העירייה אפשרה לקבוצה של הורים שהגיעו לבניין העירייה להיכנס ולהביע את מחאתם. אחדים מהם התפרעו, ועל כן התערב השוטר המוצב בבניין העירייה ופעל להשבת הסדר. לאחר ששב הסדר על כנו, שוחררה האישה בלי שתוגש נגדה תלונה. יודגש כי לא ננקטה כל אלימות מצד מאבטחי העירייה כלפי התושבים המתפרעים. כפי שמדווחים אותם הורים עצמם, שמעו אנשי העירייה, ובכלל זה ראש העירייה וחברי המועצה, לא פעם את עמדתם ושוחחו עמם".