בית הספר אנקורי חונך חלל אמנות חדש

בבית הספר סטודיו אנקורי ביפו נחנך חלל אמנות חדש, שבו יתארחו תערוכות ואירועי תרבות הפתוחים לקהל הרחב

עזה 13
עזה 13
9 בנובמבר 2014

בתחילת השנה, כשמספר הרפורמות שהציג שר החינוך היה בשיאו, היו שהחליטו לעשות את זה קצת אחרת. סטודיו אנקורי,בית הספר לחשיבה יצירתית ויזמות, הוקם בשיתוף פעולה בין היוצר יחזקאל לזרוב ומנכ"ל רשת החינוך אנקורי, אסנת הבר קוטון. הרעיון היה מהפכני למדי: במקום ללמוד כל מקצוע בנפרד, בסטודיו אנקורי (חטיבת ביניים ותיכון) לומדים את המקצועות השונים ואת כל התכנים שדורש משרד החינוך סביב יצירת אמנות מרכזית. בשבוע הבא ייחנך "עזה 13" – חלל אמנות רב תחומית של בית הספר, שיהיה פתוח גם לקהל הרחב.

"עזה 13" היא כתובתו של בית הספר, הפועל באחד מבתי הבאר העתיקים והידועים ביפו. "מבחינתנו מדובר בתוצר טבעי של המקום: במתחם שבו מתנהל בית ספר רב תחומי ייווצר חלל חדש שיציג אמנות", מסביר לזרוב, המנהל האמנותי של המוסד.

עזה 13
עזה 13

איך תשתלב התוספת החדשה בתכנית הלימודים?

"התלמידים יהיו שותפים פעילים באירועים. הם ילמדו את יצירות האמנות שיוצגו ויפגשו את האמנים. הם יוכלו לא רק לדבר על אמנות, אלא לחוות אותה בחלל שלהם – מתהליך האוצרות והקונספט ועד ההפקה. תערוכת הפתיחה היא רב תחומית – נמצאים בה כל התחומים שהתלמידים עוסקים בהם, וחלק מהמורים משתתפים בה כיוצרים. זה החיבור שבזכותו יכולים המורים ללמד את העבודה של עצמם, מעבר להעברת החומר".

אירועי האמנות שיתארחו בחלל החדש, במורכב מעשרים חללים נפרדים, יתקיימו אחת לשלושה חודשים. כאמור, החלל פתוח לקהל הרחב, ויהיה בו גם בר אלכוהול. אירוע הפתיחה שאצר לזרוב עם תמיר אטינג, נקרא "האמנות: לשרוד", ויוצגו בו יצירות ממגוון תחומים – צילום, מוזיקה, ציור, וידיאו ארט וקולנוע.

"הקונספט נוצר כמו מתוך אימפולס – מחובר לכאן ועכשיו לתחושה הכללית שכולנו נמצאים בה", מסביר לזרוב את הרעיון שמאחורי תערוכת הפתיחה. "החיבור של האמנים לרעיון היה מיידי – לא הייתי צריך להסביר הרבה. כולנו נמצאים בהישרדות של אחרי ולפני ותוך כדי. יש בה משהו אינסטינקטיבי וחייתי ופראי, לא רק במובן של הישרדות פוליטית וחברתית אלא גם אישית. תחושת ההישרדות היא לא דבר אינטלקטואלי – זו חוויה רגשית ופיזית, לא מתוכננת. זה אורח חיים שסיגלנו לעצמנו. לפני שמתחילים לדבר בכלל על אמנות – ועוד במקום שנקרא 'עזה 13' – צריך לדבר על הכאן ועכשיו של כולנו".

"האמנות: לשרוד", בית ספר סטודיו אנקורי, עזה 13, יפו. פתיחה בפ12.11, נעילה ב־15.11