גאים להציג: שני פסטיבלי תרבות להט"בית יתקיימו בחול המועד

סוכות השנה יהיה להט"בי במיוחד, עם שני פסטיבלי תרבות בסימן גאה: האחד ארוך ועשיר בהצגות תיאטרון, השני קווירי ופמיניסטי עם אהבה לשוליים

דגל הגאווה (צילום: Shutterstock)
דגל הגאווה (צילום: Shutterstock)
7 באוקטובר 2014

פסטיבל חדש בשם "ארבעת המינים", שיתקיים בחול המועד סוכות וייתן במה לתרבות גאה, הוא כנראה הפסטיבל הגאה המרכזי הראשון שנולד שלא סביב אירועי הגאווה. מטרת הפסטיבל, שיתקיים בין ה־9 ל־15 באוקטובר, היא לחשוף את הקהל הרחב לתרבות אחרת של הקהילה הגאה, כפי שמסביר מנהל התרבות במרכז הגאה אביהו מיזן. "עד היום רוב התרבות הגאה המקומית התנקזה אל חודש אחד – חודש הגאווה, ורק בחודש הזה ניתן היה לצרוך תרבות גאה, החל בפסטיבל הקולנוע הגאה, דרך יריד האקספו שנערך לראשונה השנה ועד למצעד הגאווה המרכזי", הוא אומר, "השנה החלטנו לפזר אירועי תרבות לכל אורך השנה, ולתת לכל מי שמחפש אחר בילוי לחג, אלטרנטיבה נוספת. תרבות גאה היא לא רק אפטר של שירזי או דרעק באומן".

בין אירועי התרבות שייכללו ב"ארבעת המינים" יש הצגות, סרטים וערבי אמנים, ובהם ההפקה המקומית החדשה למחזה "הלב הנורמלי" – מחזה העוסק במאבקה של הקהילה הגאה בניו יורק בשנים הראשונות של התפרצות האיידס; ההצגה "קלריסה בארץ הפאות" המספרת על מלכת דראג מהפריפריה שמגיעה לעיר הגדולה; ערב סטנד־אפ גאה; מופע של מוזיקאים צעירים מהקהילה ועוד. "מבחינתנו זו יריית הפתיחה לאירועים גדולים נוספים שיבואו בעתיד".

מתוך ההצגה "הלב הנורמלי". צילום: אורן זיו
מתוך ההצגה "הלב הנורמלי". צילום: אורן זיו

יומיים לאחר נעילת "ארבעת המינים", ב־17 באוקטובר יתקיים באוזןבר פסטיבל "בורדליין". הפסטיבל, שיתפרש על פני 12 שעות, יתמקד באמנות, ועל הדרך מבקש לעורר שיח ציבורי על מיניות, מגדר, פמיניזם ושוויון. העומדות מאחוריו הן שלי קירה, לואיז גרין, קול קולטון ונרקיס טפלר – כולן מפיקות של ליינים גדולים בעיר. "רצינו לייצר שיח מאוורר וחופשי על נושאים שלטעמנו לא מקבלים מספיק התייחסות היום", אומרת טפלר, "במדינה שלנו קשה לדבר על נושאים חברתיים, אז בחרנו לייצר מקום שבו זה אפשרי, בשאיפה שזה יתפשט ויצא מגבולות תל אביב. זה נשמע מאוד כבד, אבל בפועל מדובר במסיבה מופרעת וכיפית. בקיצור, השיח לא מחייב, אבל הוא בהחלט אפשרי".

הפסטיבל ינסה להצדיק את שמו ולעזור למבקריו לצאת מהגבולות המוכרים, אל מציאות שמתקיימת בעיקר בשוליים. בתפריט: מוזיקה, תערוכות, הרצאות וסרטים. בין היתר יופיעו הזמרת ריף כהן, פטאל אובסשן במופע קברט גרוטסקי והדראג קינג אבשלום הארדקור. באולם הקולנוע יוצגו סרטי פורנו קוויריים פמיניסטים וקטעי וידיאו־ארט ישראליים. "הפסטיבל מיועד לכל מי שאוהב/ת מוזיקה, אמנות, הרפתקאות ואלכוהול. לכל מי שרוצה להקשיב ולהשתתף בשיח פתוח וללא צנזורה, לכל סטרייט שחושב שהוא ליברל, לכל מי שחי בתל אביב כי זו העיר שהכי מקבלת אותו, לכל מי שלא גר/ה בעיר ושומע/ת על 'הבורדליין' ומבינ/ה את הצורך בקיומו", מסכמת טפלר.

"ארבעת המינים", המרכז הגאה, גן מאיר, 9.10־15.10

"בורדליין", אוזןבר (קינג ג'ורג' 48), 17.10 מ־14:00, 60־80 ש"ח