גדעון סער בלם את הניסיון לאפשר פתיחת בתי עסק בשבת

שר הפנים פסל היום (29.6) מספר סעיפים בחוק העזר העירוני, שעיקרם היה אישור חוקי לפתיחת עסקים בשבתות. רון חולדאי: "החלטת השר פוגעת בדמוקרטיה העירונית"

גדעון סער. צילום: דודי לוי מתוך ויקיפדיה. ברשיון cc-by-sa-3.0
גדעון סער. צילום: דודי לוי מתוך ויקיפדיה. ברשיון cc-by-sa-3.0
29 ביוני 2014

שר הפנים גדעון סער מנע היום (ראשון, 29.6) מעיריית תל אביב להעביר את חוק העזר העירוני המאפשר פתיחת מרכולים בשבת. סער אישר סעיפים המאשרים את פעילות המתחמים המסחריים שבנמל תל אביב, נמל יפו ומתחם התחנה וכן את פתיחתן של "חנויות נוחות" הצמודות לתחנות דלק בשבת, אך פסל סעיפים אשר היו מעגנים בחוק את פתיחתם של רבים מבתי העסק שגם כך פתוחים בשבת כיום.

כנימוק לסירובו, אמר סער: "חוק העזר המוצע בא להכשיר פעולתם של יותר מ-300 בתי עסק לממכר מזון בגודל של עד 800 מטר, אשר במשך שנים רמסו את חוק העזר ברגל גסה. בנוסף, החוק מעניק לראש העיר להתיר לפתוח בעתיד מספר נוסף, בלתי מוגבל, של בתי עסק נוספים וזאת מבלי שפורטו קריטריונים וללא צורך לקבל אישור ממועצת העיר". סער הוסיף כי "חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה".

לאחר שבית המשפט העליון קבע כי על עיריית תל אביב לאכוף בצורה יעילה יותר סגירת עסקים בשבת בעיר, החלו בערייה לנסח חוקי עזר שהיו אמורים להביא את דילמת השבת לפיתרון. כעת, עם סירובו של סער לקבל את עמדת הערייה, מסתמן שהבעיה עומדת בעינה.

רון חולדאי: "ההחלטה מחזירה את תל אביב וישראל עשרות שנים אחורה". צילום: איליה מלניקוב
רון חולדאי: "ההחלטה מחזירה את תל אביב וישראל עשרות שנים אחורה". צילום: איליה מלניקוב

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הגיב להחלטה: "צר לנו על החלטת משרד הפנים אשר מחזירה את תל אביב-יפו ואת מדינת ישראל כולה עשרות שנים אחורה. החלטת השר פוגעת בדמוקרטיה העירונית כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת מועצת העיר שהתקבלה על ידי רוב גדול של חבריה. החלטת מועצת העיר הינה מידתית ומאוזנת ומשקפת את המציאות הנוהגת מזה שנים רבות. בדיוק כמו שבבני ברק מותר לעירייה לסגור את כל החנויות ובנצרת לפתוח את כולן כך שומר חוק העזר העירוני על צביון השבת בתל אביב יפו ובערים דומות לה. נמשיך לשמור על תל אביב –יפו כעיר ללא הפסקה ונפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לשמור על צביונה של העיר כולל פנייה לבית המשפט".