דבורית שרגל הפכה את מסעה הנוסטלגי לסרט

דבורית שרגל, ולווט בשבילכם, יצאה לחפש את גיבורי סדרת "ילדי עמים" הקלאסית. עכשיו חסרה לה עוד דחיפה אחרונה כדי להשלים את הסרט על מסעה

"נוריקו-סאן, הילדה מיפן"
"נוריקו-סאן, הילדה מיפן"
27 באוגוסט 2014

זוכרים את "אלה קרי הילדה מלפלנד" ואת "נוריקו־סאן הילדה מיפן"? דבורית שרגל, עיתונאית לשעבר ובעלת בלוג ביקורת התקשורת "ולווט אנדרגראונד", זוכרת ושומרת שנים ארוכות את ספרי הילדות האהובים עליה מסדרת "ילדי עמים", מאת אסטריד לינדגרן. לפני ארבע שנים יצאה למסע חיפושים ברחבי העולם אחר גיבורי הסדרה, וכעת היא מגייסת כסף באתר Headstart על מנת להשלים את הסרט שתיעד את מסעה. "הספרים יצאו לראשונה באמצע המאה ה־20, ושלושה דורות של ילדים בישראל גדלו עליהם", שרגל מספרת. "המהדורות הראשונות יצאו בשנים שלא הייתה טלוויזיה בישראל, ורוב הישראלים עדיין לא טסו לחו"ל. זו הייתה הדרך היחידה לראות איך נראים ילדים במקומות אחרים בעולם ואיך נראות תרבויות אחרות. זה היה חלון לעולם אחר".

עושה רושם שאפילו היום, כשילד יכול לגלות עולם ומלואו בלחיצת כפתור, יש בהם קסם כלשהו שמושך את הקוראים הצעירים. "הראיתי את הספרים לילדה בת שלוש כדי לראות איך תגיב לספרים האלו, שהצילומים בהם הם בשחור־לבן והטקסטים קצת מיושנים, והילדה מאוד התלהבה מהם ושאלה אותי איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו־סאן. זה היה אחד הסימנים שלי לצאת לחפש את הילדות. זה היה מסע בלשי ברחבי העולם, ובכל פעם שהגעתי למבוי סתום עברתי לחפש ילד אחר".

מה בעצם חשבת שתלמדי מהם?

"רציתי ללמוד דרכם על אנה ריבקין, הצלמת שצילמה את כל הספרים. זה היה אמור להיות סרט גם עליה וגם על הילדים, ובעיקר מסע של חזרה לילדות".

שרגל שומרת בסוד את תוצאות המסע, שיתגלו רק בסרט עצמו. הסרט נמצא כעת בשלבי העריכה הסופיים, ולאחר שהשקיעה בו את כל משאביה וחסכונותיה, נותרו לה ימים אחדים (עד יום שישי בחצות) לגייס את הכסף הנותר, כאשר בשלב זה מימון הפרויקט עומד כבר על 91 אחוזים – כלומר, פער של פחות מ-10 אלף ש"ח שצמצומו יוביל לנעילת הקמפיין בהצלחה. בין התגמולים למסייעים ניתן למצוא הזמנות להקרנות ולפרמיירה, עותק DVD של הסרט, איור על פי "אלה קרי" של המאיירת אור רוזנשטיין ואפילו מפגש עם אחד הילדים ההם, עבור התומך שישקיע בפרויקט 50,000 ש"ח. "כולם שואלים אותי מה אעשה ביום שאחרי", מגלה שרגל, "במהלך הפרויקט לא היו לי גבולות ולא הצלחתי לעצור את עצמי. אנחנו בסוף העריכה וזו עדיין עבודה אינסופית. מבחינתי אין דבר כזה 'היום שאחרי', הרי אחר כך צריך לדאוג להקרנות, לשלוח לפסטיבלים. הורים לא שולחים את הילד שלהם בגיל 18 מהבית וגומרים את הסיפור, כך גם הסרט שלי הוא לכל החיים".

לפרטים נוספים ותמיכה בפרויקט

עדכון 29.8.14, 11:30: הפרויקט הגיע ליעד – למעלה ממאה אלף ש"ח גויסו. ניתן להמשיך ולתמוך בפרויקט עד יום שבת ב-23:00.